Avatar billede Novice-1 Seniormester
13. oktober 2023 - 05:23 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

hørt chromebook er fyldt med en masse "skrammel" -fjerne det?

Hvis jeg ender med at købe en med en rimelig skærm
kan jeg så på en enkel måde fjerne det jeg ikke synes at jeg har brug for
med eksempelvis ccleaner

er der i øvrigt noget jeg skal være opmærksom på  hvis jeg går ud og køber en

og går ud fra at  den bruger  android som styresystem, apropos virusprogrammer etc.

i øjeblikket har jeg egentlig en pc med win 10 som jeg er meget glad for til mit behov

men savner noget der er større end en smartphone oghdermed lettere at manøvrerer rundt på  -taster, mus samt mail  og måske  Libre Office eller måske Word
og
så er  en chrombook måske ikke "bare" en chrombook? -
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2023 - 08:34 #1
jf https://chromeunboxed.com/5-tips-clean-up-your-chromebook-keep-it-running-fast-optimize-chromeos/ er der 2 ting, du skal gøre
Rens chrome-browser for ubrugte/gamle udvidelser
Gennemgå apps, og afinstaller dem, du ikke vil have længere
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. oktober 2023 - 08:49 #2
Jeg tror du skal sætte dig grundigt ind i hvad en Chromebook er. Den er låst ret godt og grundigt til Googles univers og internettet.

Den kører ChromeOS - ikke hverken Windows eller Android, og som følge heraf, kan man ikke bare installere eller køre programmer, ej heller CCleaner. Mange populære programmer fås dog som apps til ChromeOS (en slags web-apps der kan køre i Google Chrome browserens univers - du kan også finde dem i Google Chrome browseren for Windows).

Den er beregnet til at være stabil og pålidelig op imod Googles univers, Google Docs, Google Mail o.s.v. - så glem alt om at køre de programmer du måske er vant til, i hvert fald i traditionel forstand. Word/Microsoft office og andre produkter der kan køres i en "Web" version vil selvfølgelig virke gennem browseren. Libreoffice fås også som app til Chromebook, men det er jo altså ikke de "fulde versioner" du er vant til fra din Windows PC.

Omvendt kan det jo være en styrke at få programmerne i en version, hvor de mest væsentlige funktioner er i front, og hvor meget af det overflødige er skåret fra.

Læs mere på https://www.google.com/intl/da_dk/chromebook/switch-qa/ - men husk at når der skrives "Det kan den sagtens", menes der "Hvis den er online og funktionen findes på internettet".
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. oktober 2023 - 12:48 #3
Jeg er enig i næsten alt hvad ole_madsen skriver, dog mener jeg nu nok at man efterhånden kan installere en del apps, der kan køre uden internetforbindelse. Fx LibreOffice, der er en god officepakke:
https://chromeready.com/10781/install-use-libreoffice-chromebook/

Men ChromeOS er grundlæggende en aftapning af styresystemet Linux, og derfor kan man ikke bare downloade en exe-fil og så køre den. Hvis man derfor vil bruge ChromeBook'en til andet end det, der er præinstalleret, kan det derfor godt blive lidt nørdet, hvis man kun kender Windows i forvejen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 07:45 #4
Har ikke selv haft en. Men jeg har set at der før i tiden blev solgt dem kun med 32 GB Ram og at man så var bundet til at alt der skulle gemmes skulle ligge i sky.
Min holdning til disse computere er at dem skal man holde sig fra. Bliver man træt af at køre den med ChromeOs så bliver det blot værre hvis man vil installere Windows på den. Typisk er disse 32 GB SSD diske loddet på bundkortet og i mange tilfælde kan man ikke i pc indsætte ekstra disk. Jeg har set en del Chromebooks stå til salg på grund af disse ting. Jeg har haft en installeret på en stationær som test. Jeg kunne slet ikke forlige mig til at programmer skulle installeres over nettet. Jeg har brugt Windows og Linux for længe til at forholde sig til dette. Og samtidigt er jeg typen der gemmer stort set alt lokalt og bruger ikke skylagring.

Så det som Ole kom med er jeg meget enig i.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
15. oktober 2023 - 19:29 #5
Sorry, det var mig der har dummet mig noget så eftertrykkeligt
var fordi jeg troede med andriod som styresystem/ platform
fordi jeg havde set de unge  "lave tale til tekst" på deres smartphone
men med mine alt for mange tommelfingre er det ikke en mulighed for mig
---så kan nu se det i så fald er en tablet med android jeg skal interesserer mig for
--men bortset fra mail foretrækker jeg at alt, som på min pc er på enheden
---men hvad så med USB eller andre eksterne lagringsmedier?

Det er nu ikke fordi jeg har noget særlig papirarbejde mere end folk er flest
men med in irriterende langsommelighed var jeg ved at overveje at gribe alt alt for dyb i lommerne og se omprogrammet Dictus var noget for mig
men tænkte så, hvs en enhed med styresystnet (eller hvad i kalder det) android kan løse problemet så vil det jo være billigst i længden

går ikke ud fra at man kan installerer android som en app til min win 10 pc
selv hvis den opgraderes til win 11

pc er 14" føles som en passende størrelse - men kan godt se det er en af de ting der koster kassen

måske skulle jeg have oprettet nærværende som et helt nyt spørgsmål for at nogen ser det
-derfor undlader jeg lige nu!! at markere alle jeres super kvalificerede svar  som løsning
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. oktober 2023 - 10:10 #6
Hvis målet er at lave tale til tekst, findes der masser af apps til Windows der kan transskribere (oversætte til tekst).

I hvilke situationer skal du bruge det?
Avatar billede Novice-1 Seniormester
16. oktober 2023 - 16:10 #7
kun til mail  og kontor progamlibre office tekst, bruger er det jeg bruger i  øjeblikket

og en enkelt gang sociale medier herunde facebook,

og alt sammen dansk,  --så målt på antal dokumenter/ enheder og længden heraf er

behovet begræset -men for mig ville det gøre en enorm forskel

håber at der findes en app med danske menuer  --ellers må jeg jo tage googl

translate til hjælp

på forhånd tak