Avatar billede snakecake Praktikant
13. oktober 2023 - 12:07 Der er 9 kommentarer

knap til csv fil

Hej
Jeg har et excelark jeg taster alt mine lønting ind i og slut mdr indlæser jeg dette ved at lave en csv.fil til lønsystemet.
Jeg så på et ark de har sendt mig der var sådan en knap man kunne trykke på og så lavede den excelarket om til en csvfil ved at slette den øverste linje og man skal så herefter bare gemme filen hvor man vil have den gemt. Mega smart. jeg tænkte..den kopier jeg bare til alle mine ark....meeen der var 3 ark den ikke duede på da den så ikke tog alle kolonner med. nok fordi disse kolonner ikke var med i den oprindelige jeg kopierede fra.
mit spørgsmål er nu
hvordan laver man denne knap selv? eller kan man ændre i den så den duer til alle mine kolonner i excelarket.
ved ikke om det jeg skriver overhovedet giver mening:)
Avatar billede Tom K. Forsker
13. oktober 2023 - 12:22 #1
det vil nok være meget nemmere hvis du uploader det ark hvor knappen ikke fungerer og laver notat om hvilket kolonner der skal med.
Avatar billede snakecake Praktikant
13. oktober 2023 - 12:33 #2
ja det ville det men er lige kommet på herinde og synes ikke der er et sted jeg kan uploade noget så derfor har jeg ikke gjort det :)
Avatar billede Tom K. Forsker
13. oktober 2023 - 12:41 #3
Der behøve jo ikke være data med, men blot et ark med med knappen og strukturen.
Og ellers skal du eventuelt begynde at kikke på autofunktioner eller VBA.
Med venlig hilsen og god fornøjelse..
Tom K.
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 13:07 #4
Jeg har udviklet mange af denne slags løsninger - netop med henblik på at gemme csv-filer til lønsystemer.
Man kan godt designe makroen/VBA-koden, så den selv finder ud af, hvor sidste kolonne (og sidste række for den sags skyld) i det anvendte område er, men det er ikke noget, man bare lige gør uden et nogenlunde kendskab til VBA-kodning og den underliggende objekt-model i Excel.
At tilføje selve knappen er ikke rocket science, men et klik på knappen skal køre den makro, som jeg omtaler oven for.
Avatar billede snakecake Praktikant
13. oktober 2023 - 13:15 #5
@MaxZapaD øv tak for svar, kan godt høre det nok ikke lige bliver noget jeg kan gøre selv så :)

@Tom tak men problemet er ikke arket det har jeg klar, jeg ved bare ikke hvor jeg uploader det herinde??
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 13:20 #6
Vil du afsløre, hvor du har dit ark fra? :-) Altså, hvem har sendt det til dig?
Kunne være lidt sjovt, hvis det var mig, der havde udviklet det.
Avatar billede snakecake Praktikant
13. oktober 2023 - 13:42 #7
visma
Avatar billede MaxZpaD Professor
13. oktober 2023 - 13:52 #8
Så er det ikke mig :-)
Avatar billede Tom K. Forsker
13. oktober 2023 - 14:19 #9
#5
Google er din ven !