Avatar billede Niels Novice
14. oktober 2023 - 09:36 Der er 20 kommentarer

Samkøre PC og bærbar

Hej
Jeg har en gammel PC (win10)og en ny bærbar(win11).
PC’en har harddiske og DVD-drev, jeg vil gerne bruge PC’en som slave, så jeg kan bruge både harddiske og DVDcdrevet. Den bærbare skal så være den, hvis  windows bliver brugt. Alt skal bruge samme tastatur og mus.
Er det muligt?
Vh
Niels
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 09:50 #1
Teamwiever måske som kan forbinde computere sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 09:52 #2
Du vil se skærm billede fra stationær på din bærbar når program kører.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:01 #3
Men jeg tænker også der måske kan findes en kabel løsning som så måske kræver en separat skærm tastatur og mus. Men dette er dog kun et gæt herfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:07 #4
Avatar billede Niels Novice
14. oktober 2023 - 10:13 #5
Jeg kan prøve med teamwiever.
Pga. Microsofts kommende manglende opdateringer til win10, ville jeg gerne, at PC’en ikke “var på”, når den bliver sårbar.
Kunne det gøres med en enhed, som begge computere, skærm, tastatur og mus forbindes til?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:25 #6
Hvis stationær senere skal være offline så er det måske kwm switch du skal bruge. Jeg har brugt det mellem 2 stationære men tænker der findes en løsning mellem stationær og bærbar også.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:38 #7
Windows 10 har opdateringer til 2 år mere.
Avatar billede Niels Novice
14. oktober 2023 - 10:39 #8
Jeg synes det lyder som den rigtige løsning.
Det prøver jeg først!
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:39 #9
ER det ikke bare simpel fildeling du ønsker - herunder kan også dvd drevet deles.

Når supporten på win10 stopper kan du vel også bare opgradere til win11 - er det bare fildeling kan du evt skifte til linux - f.eks. windowsfx.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:46 #10
#9 Der beskrives at dvd drev skal kunne betjenes fra bærbar, og derfor så tænker jeg at kwm måske  kunne være løsningen hvis sammensætning at tilslutning muligheder tillader det
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 10:51 #11
Der kan formodentligt ikke direkte opgraderes til 11 for så var det nok gjort. Der skal sikkert  en ny ren installation til hvor der tilsidesættes på hardware med Rufus. Jeg kan have tvivl om at Microsoft bliver ved med at understøtte for dusse modificerede installationer. Jeg tvivler de bliver ved med at have den kattelem åben.
Avatar billede INK Ekspert
14. oktober 2023 - 10:56 #12
Det er et større projekt at sætte igang for at spare lidt på en ekstern DVD og en ekstern harddisk. Hold det meget enkelt. Køb en ekstern DVD og en Ekstern harddisk i passende størrelse. Begge kobles fast til en dock, hvor evn. ekstern skærm og strømforsyning tilkobles. Eneste forbindelse til din bærbare er så et USB-C stik, der nemt til/frakobles, når du flytter den bærbare. Bare min mening ;-)
Avatar billede Niels Novice
14. oktober 2023 - 10:58 #13
Jeg kan ikke opgradere PC’en til win11, den er for gammel.
Kvm har jeg ingen erfaring med. En med følgende specifikationer, kan den bruges?

KVM / audio-switch - 2 porte
Undertype KVM
Porte 2 x KVM / audio
Antal KVM-brugere 1 lokalbruger
EgenskabernIndbygget 2-ports USB 2.0-hub
Avatar billede thov Forsker
14. oktober 2023 - 11:04 #14
For mig var KVM løsningen ligetil.
Bærbar win 11 og PC med Win10 deler mus, tastatur og printer.
Denne Aten US224
https://www.avxperten.dk/usb-switch/usb-switch-aten-2-vejs.asp?gclid=CjwKCAjw-KipBhBtEiwAWjgwrC_AFxSiQMdnxLlvPuwwBiBb4ck0Pz-gLEgBXFK0Ewu9R0pZR6cezxoCVIwQAvD_BwE
har yderligere plads til flash-drev eller et optisk drev.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. oktober 2023 - 11:08 #15
KVM løser ikke dit problem -det er i princippet bare en let mulighed for at skifte -skærm tastatur-mus mm fra en computer til en anden. Komputerene ser ikke hinanden.

Jeg er enig med INK - det giver også et mindre strømforbrug - brug eventuelt den gamle komputer til en skstra backup - der meget sjældent er tændt.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 11:15 #16
Kurt54 du har ret i at dvd ikke kan betjenes fra kwm. Det overså jeg.
Men vi kender jo ikke spørgsmålet hvorfor begge computere skal bruges som de er?
Det har spørger jo nok en grund til. Ellers kunne den bærbare jo nok overtage det som den stationære bruges til. Måske der er programmer man har købt der ikke lige kan flyttes over på 11.
Avatar billede Niels Novice
14. oktober 2023 - 11:48 #17
Ja, det er netop de indkøbte programmer på PC’en, som jeg gerne vil have adgang til. Og så er der 2 ekstra harddiske i den, og de kan jo ikke flyttes over - og DVD’en.
Hvis kvm ikke er løsningen. Så var der det med Linux, som jeg har lige så lidt erfaring med.
For en del år siden var jeg et sted, hvor der var en computer med programmerne, og de andre var slaver, som hentede og gemte på  - ja, det var vel en server. Er det noget i den retning, jeg skal prøve at lave?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2023 - 15:14 #18
#17 Ja det tænkte jeg det var. Jeg kender ikke til den kwm som thov linker til. Den jeg har virker over vga på grafik delen.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. oktober 2023 - 22:27 #19
Måske kan løsningen for dig være
Chrome fjernskrivebord.
Gratis program, hvor du kan få fuld kontrol over en anden pc.
https://support.google.com/chrome/answer/1649523?hl=da&co=GENIE.Platform%3DDesktop#:~:text=Del%20din%20computer%20med%20andre%201%20%C3%85bn%20Chrome,skal%20have%20adgang%20til%20din%20computer.%20Flere%20elementer

Du kan finde en masse vejledninger på youtube, hvis du har brug for det.
Søg på Chrome remote desktop.
Bl.a. på dette link får du en hurtig gennemgang af alle mulighederne.

https://www.youtube.com/watch?v=JRNSPRaWsRk
Avatar billede Niels Novice
16. oktober 2023 - 20:16 #20
Tak for alle gode forslag. Nu vil jeg prøve dem af😁