Avatar billede grzona Ekspert
21. oktober 2023 - 11:21 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

installere på min anden hardisk

Hvordan får jeg min pc til at installere på en anden hardisk jeg har i min pc?
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. oktober 2023 - 11:54 #1
Mener du at overføre selv Windows til en anden harddisk ?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 12:47 #2
Der fremkommer et billede hvor du ser de diske der er monteret i computeren. Som system disk bør du køre med ssd. Andet duer ikke rigtig mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 12:49 #3
Ser sådan ud bare med flere diske https://www.partitionwizard.com/images/uploads/articles/2019/02/install-windows-10/install-windows-10-13.png
Hvis jeg var dig og det er en stationær pc koble de diske fra hvor du IKKE skal have systemet på. Det eliminerer at du installerer på forkert disk
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. oktober 2023 - 13:00 #4
#2 - Jeg er helt enig i at en SSD, er væsentlig bedre, end en harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2023 - 13:00 #5
Og det er jo kun et kabel du tager fra fra hver disk du ikke skal bruge ;-)
Avatar billede fase Professor
22. oktober 2023 - 10:27 #6
#3
Der er da kun vist en disk men flere partioner. Disken er sikkert det eneste drev men opdelt i flere partioner. Hvis det drejer sig om installation af Windows så installer på partion 1.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2023 - 11:38 #7
#6 Billedet var jo kun et eksempel som jeg også skriver. Det er helt forskelligt fra pc til pc alt efter hvor menge diske der er i. Normalt er det disk0 man installerer på, men det kan sagtens være anderledes. Derfor er det yderst vigtigt man med disk størrelser kan vælge den rette disk.
Som jeg læser oprindeligt spørgsmål er der mindst 2 diske i computeren.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. oktober 2023 - 12:10 #8
#7 - Det indtryk fik jeg også.
Avatar billede fase Professor
22. oktober 2023 - 12:30 #9
#7 #8
Spørgsmålet giver også indtryk af, at der flere diske, men billedet viser kun et drev.
Det ville have været fint, om det var oplyst hvilken disk der skulle installeres på. Hvorfor egentlig installere på andet end C: drevet? Eller skal der installeres flere styresystemer?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. oktober 2023 - 12:47 #10
#9 Jeg forstår ikke hvorfor du tror at det billede jeg lagde kommer fra spørgers pc???
Det er et eksempel kopieret fra .nettet.
Lad nu være med at træde mere rundt i det ikke 😉
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. oktober 2023 - 12:54 #11
#9 - Er det meningen at der skal installeres flere styresystemer er der jo tale om såkaldt dualboot. Dette kan give problemer, hvis man har downloadet programmer fra en producent og kun har licens til installation på én pc. Dette bliver nemlig opfattet som to pc´er, ved aktivering af programmet.
Skal der installeres to styresystemer, kan følgende (gratis)program installeres:

https://neosmart.net/blog/easybcd-2-3/

Jeg har selv engang haft både Win 7 og Win 8 installeret som dualboot, men der opstod netop problemet med installation af samme program, pga. licensen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. oktober 2023 - 16:24 #12
Jeg har ikke oplevet licensproblemer ved dual boot. Og begge windows forbliver aktiveret. Jeg vil tro mine PC har et unikt fingeraftryk hvis man undersøger nok på dem og dermed kan gennemskue det er samme hardware. Har haft op til 4 styresystemer på samme PC - 2 windows og 2 linux. Jeg fortrækker at have dem på hver sin disk og ikke bare hver sin partion. Og så styre valget med computerens boot-menu, som ofte nås med entenF8 eller FF11 eller F12 lige når komputeren tændes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. oktober 2023 - 16:46 #13
Jeg tænker ikke på Microsofts software, som f.eks. Office, men på andre producenter, der fremstiller software. Ved aktivering har jeg været ude for at beskeden om at softwarens licens kun må installeres på én pc. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at installerede den på to pc, er, men der er forskel fra producent til producent.
Dengang man købt eer fysisk medie i form af f.eks. en CD-ROM var problemet ikke til stede, da licensnøglen jo var med mediet, og så var det bare at taste aktiveringsnøglen ind, hvorefter programmet kunne anvendes.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. oktober 2023 - 18:34 #14
Her er styresystemet installeret på disk 2.Uden nogen problemer:!
https://ibb.co/7KYhk1J