Avatar billede KurtG Forsker
22. oktober 2023 - 18:52 Der er 11 kommentarer

Der bliver for mange linjer i celler ved "Ombrydt tekst"

Microsoft Office 365 Excel.
Jeg kan ikke få Excel til at lave automatisk rækkehøjde.
Jeg opmærker alt (4 kolonner og omkring 28.000 rækker, alle tekst) og rækkehøjden er OK, der er jo kun en linje. Så beder jeg om at få ombrudt cellerne med "Hjem/Justering/Ombryd tekst".
Det virker sådan set også godt nok, mange rækker får flere linjer, men af disse får ca. 25% en ekstra tom linje nederst.
Dem kan jeg jo godt justere manuelt, men da jeg skal lave flere udgaver og ind imellem opdatere, er det næsten en uges arbejde hver gang.

Er der/kan der ikke laves et script, som kan klare opgaven automatisk?
Jeg skal nok også have hjælp til at bruge/installere scriptet!

Er der nogen, der har mod på det, kan jeg sende filen, så der er noget at forsøge med.
Avatar billede Stig Seniormester
22. oktober 2023 - 23:31 #1
Hej Kurt

Jeg har en lille teori om at der kan gemme sig nogle linjeskift til sidst, i de celler der får en tom "række". Det ville i hvert fald ikke være første gang jeg støder på det.

Hvis du sender den til mig vil jeg gerne kigge nærmere - og evt. skrive et stykke VBA-kode hvis der ikke findes en nemmere løsning :-)
Avatar billede KurtG Forsker
22. oktober 2023 - 23:47 #2
Det har jeg også tænkt på, men ikke fundet ud af, hvordan jeg tjekker.
Filer er oprindelig en *.txt-fil fra TextPad, som jeg er ret glad ved, da den kan ret meget. Når jeg ser filen der, er der ikke tomme linjer!
Hvordan finder jeg ud af at sende til dig?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2023 - 08:32 #3
hvis du klikker på 'Stig' navnet, så ser du hans profil, og der i toppen er 'send intern besked'
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2023 - 08:33 #4
btw Stig, du skal selvf klikke på 'KurtG' og ikke dit eget navn
Avatar billede bak Seniormester
27. oktober 2023 - 21:57 #5
Hvis det ikke er løst endnu, så er her en mulighed.
Det kan være et linieskift, der driller og dem kan man fjerne ved at gøre sådan her.

1. Marker alle 4 kolonner.
2. Tryk på søg og erstat (CTRL-H)
3. I Find feltet trykker du CTRL-J. Det vil ikke se ud som om der sker, men det gør der alligevel
4 I Erstat feltet skriver du ingenting
Tryk ok og Erstat Alle
Check om det reducerede dine tomme linier
Avatar billede KurtG Forsker
27. oktober 2023 - 23:34 #6
Tak for ideen!
Jeg har lige prøvet det, og det gav meldingen, at der ikke kunne findes noget at erstatte.
Avatar billede bak Seniormester
28. oktober 2023 - 00:08 #7
send lige filen så
Avatar billede KurtG Forsker
28. oktober 2023 - 00:19 #8
I morgen.
Giv mig lige din e-mail.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2023 - 08:15 #9
> KurtG klik på det blå bak i header på hans indlæg, Så kommer du til mulighed for 'send privat besked' og der kan I så tale indbyrdes uden at mailadresser osv skal herind.
Avatar billede KurtG Forsker
28. oktober 2023 - 10:05 #10
Men man kan, så vidt jeg kan se, ikke vedhæfte en fil?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. oktober 2023 - 10:36 #11
du kan have fil på nettet, og sende link til ham.
fx https://www.file.io/ (kender den ikke, men den kan)