Avatar billede Owan Novice
02. november 2023 - 17:20 Der er 3 kommentarer

HD & RAM Hvad skal jeg vælge?

Jeg sidder med min Stationær PC der er gået i virus fuck up for anden gang.
Så nu har jeg  taget beslutningen om at få sat min PC op med sikkerhed sikkerhed og jaa sikkerhed.
Jeg kender en Der sætter det hele op for mig. Men der er lige nogle ting jeg skulle klare selv først.
Køb af ny HD F.eks. og måske mere RAM og hvis der ellers er andet Hardware jeg vil opgradere, Økonomien bestemmer. Bedst & Billigst er godt.
Har kikket lidt på det 😢😢 men det er sku mere svært end nemt.
Brugt en 2-3 dage på at tjekke på Pricerunner og et par andre sider hvor jeg kan Filtrere.
Nogle sider bedre end andre i filtreringen. Mangler lidt funktionen hvor man kan skrive ind hvad bundkort man har og der så kommer det kompatible Hardware. Også at der er et Info tegn man kan holde over og få forklare F.eks. hvad de forskellige tal betyder på en HD. under valgmulighederne / filterne. F.eks. ang. MTBF- TBW - Chache Osv.
Og Hvad der er bedst af. SLC, MLC, TLC eller QLC.
Det har jeg så fundet forklaring på. Men så er der også. 3D TLC hvad er så bedst af den og en TLC.
Jeg går ud fra i forstår pointen.

Min tanke var at markere de vigtigste kriterier med den bedste interface F.eks. (M.2 - PCIe Gen ?X? - Intern. Osv.) Producent der er ok. så dem der laver nogle lorte produkter sorteres fra. Og på den måde begrænse antallet. Men så kom problemet med alle de udtryk og Forkortelser der er.
Jeg har det her Motherboard. Og med de her info ang Ram og HD.
Jeg vil gerne vide hvad SSD og sokkel-typer der er bedst ud fra mit bundkort.
Eller hvis der er en der kan henvise til en side et sted. Der fortæller noget mere specifikt hvad der er vigtig. og hvad der er mindre vigtigt.

https://motherboarddb.com/motherboards/729/Z170-Pro/

https://www.crucial.com/scanview/98C455ED31D926C3

Om jeg kun har brug for 1TB eller 2TB kan vi lige tage senere.
Jeg har tænkt  mig at jeg skal have flere Lager Diske.
Da jeg er ved at rydde op i mine 15-20 gamle diske og skrotte dem. Der ligger HD helt tilbage fra lakridsbånds tiden :-). Og op til Sata.
Nogle af de nye kan vel genbruges, Medmindre der er en bedre ide med en af de tilbageværende sokkel.
Ved ikke om jeg kan smide link. med det jeg har markerede i filterne til nu. Om i så kan se det ? det er på en oprettet konto på Price runner.
Håber at høre fra jer ASAP. Så jeg kan få bestilt varerne.
Hilsen.
John Owan
Avatar billede Keld Broe Seniormester
09. november 2023 - 13:01 #1
At vælge den rigtige harddisk (HD) og RAM til din stationære PC afhænger af flere faktorer, herunder dit bundkort, dine brugskrav og dit budget. Ifølge oplysningerne fra motherboarddb om dit Z170 Pro bundkort, understøtter det DDR4 RAM og har M.2 slot til SSD'er, som er hurtigere end traditionelle SATA SSD'er og helt sikkert hurtigere end HDD'er.

For SSD'er er det generelt bedre at vælge en med højere TBW (Total Bytes Written), da det indikerer længere holdbarhed. 3D TLC NAND er en nyere type af flash hukommelse, som ofte er mere holdbar og hurtigere end traditionel TLC.

SLC (Single-Level Cell) er hurtigere og mere holdbar men også dyrere. MLC (Multi-Level Cell) og TLC (Triple-Level Cell) tilbyder en god balance mellem pris og præstation for de fleste brugere. QLC (Quad-Level Cell) er billigere og har højere kapacitet, men er langsommere og mindre holdbar under skriveintensive opgaver.

Når det kommer til kapacitet, skal du overveje hvor meget data du aktuelt bruger og hvad dine fremtidige behov kan være. For de fleste brugere er 1TB til 2TB mere end rigeligt.

Hvis du ønsker at opgradere, bør du måske kigge efter en SSD med M.2-interface og PCIe Gen 3 x4 for at udnytte den maksimale hastighed, dit bundkort kan tilbyde. Producenter som Samsung, Crucial, og Western Digital er almindeligt anerkendte for deres pålidelighed og præstation.

For RAM, afhænger det af hvad din nuværende konfiguration er, og hvad du bruger din PC til. Hvis du kører tunge applikationer, spil, eller arbejder med store filer, kan mere RAM være nyttigt.

Husk altid at tjekke kompatibilitet med dit bundkort før køb. Crucials hjemmeside er et godt sted at starte, da den scanner dit system og foreslår kompatible opgraderinger.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. november 2023 - 08:37 #2
Umiddelbart ville jeg tage den med ro, når bundkortet er fra '15.

Der er M.2 slot på det og kører DDR4-RAM, men betale kassen for nyeste og vildeste teknologi giver simpelthen ikke mening.

Find de producenter, du har tillid til (Corsair, Crucial, Samsung m.fl.) og vælg ud fra pris som første parameter og kapacitet som næste.  Kvaliteten er generelt så høj på konsumprodukter i dag, at du som almindelig gamer aldrig kommer til at mærke en forskel, om du køber mid-tier eller cutting edge.
Avatar billede Owan Novice
11. februar 2024 - 12:07 #3
Hej Keld og CRKrogh.
Er ikke kommet ret meget længere :-) haft noget andet der pressede. Blevet ret meget syg. Så hjernen omstillede sig automatisk til at få ryddet ud i hvad der er vigtigt der bliver gemt og det ligger i nogenlunde orden til en Computer Mongol (fruen) hvis udfaldet ikke falder vores vej.
Så Pt. er det mere i Software afdelingen jeg skal have noget hjælp, Er der et bestemt forum til dette.
Til at fortælle mig om hvad programmer der er bedst / billigst / gratis. Eller Script - Makro - API.
Til at finde Div. Dublet finder til Billeder - Dokumenter - Maile -omme - mapper -  Mp3 CDG ( lyd filer generelt skal være meget præcis Forstås på den måde at det godt kan være samme nummer men i en anden oktav ell. version) Jeg har ikke forstand på om en fil der er lavet i 2 forskellige Oktaver vil blive genkendt som en kopi. og hvad parameter der er bedst at søge efter.