Avatar billede KSN Mester
03. november 2023 - 10:29 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Tæl bestemte måneder

Hej.

Kan i hjælpe med dette. Jeg kan ikke kloges af, hvorfor den tæller forkert i januar måned.

Denne tæller forkert januar
=SUMPRODUKT(1*(MÅNED(Registrering!$B$3:$B$30)=1))-Forudbestemte!B2

Denne tæller korrekt februar
=SUMPRODUKT(1*(MÅNED(Registrering!$B$3:$B$30)=2))-Forudbestemte!B2

Link til filen:
https://go.wetransfer.com/t-SbOcMov50s
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. november 2023 - 10:59 #1
Det ville være bedre hvis du gav et eksempel hvor der faktisk er data i de områder der indgår i din formel.

Hvis du vælger for eksempel Vejligslog!B2 og i formelfeltet vælger præcist følgende del af formlen:  Registrering!$B$3:$B$30 og trykker på F9 vil du se:
{0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0} og da MONTH(0) = 1 så får du, hvis du vælger præcist følgende del af formlen:
1*(MONTH(Registrering!$B$3:$B$30)=1), og hvis du igen trykker F9 får du
{1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1;1}. som indsat i SUMPRODUCT giver 28. Når du herfra trækker de 5 i Forudbestemt!B2 får du 23.

Du kan ændre din formel til:
=SUMPRODUCT((Registrering!$B$3:$B$30<>"")*(MONTH(Registrering!$B$3:$B$30)=1))-Forudbestemte!B2
03. november 2023 - 11:08 #2
Funktionen MÅNED el. MONTH af tomme celler giver 1... så alle tomme rækker i dit område tolkes som værende i Januar
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2023 - 11:12 #3
Din opstilling som vist, tæller korrekt nok.
Det der er problemet, er at den månedstælling du bruger, ikke er korrekt. Du har i din formel brugt, 1, 2, 3, 4 o.s.v. for at differencere måneder, og det virker ikke.

Du kan selv tjekke dette, ved at ændre de nævnte tal, til blot at være 1. Så vil du se, at den tæller korrekt, uanset hvad måned du angiver i dine felter, i "Registrering" fanen.
Avatar billede KSN Mester
03. november 2023 - 11:42 #4
xl-Enthusiast:
Hvis jeg benytter din formel får jeg fejl "#NAVN?"

Flemming Vadet - Smart Office DK:
Det giver mening

ebea:
Det virker for alle andre måneder end 1 og svaret er nok som nævn af Flemming.

Men er ikke kommet nærmere en løsning
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. november 2023 - 11:48 #5
Du skal ændre SUMPRODUCT til SUMPRODUKT.
Avatar billede KSN Mester
03. november 2023 - 12:10 #6
xl-Enthusiast: Selvfølgelig, have ikke lige set du have lavet det på engelsk :)