Avatar billede Lissi Novice
05. november 2023 - 13:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Microsoft C5 4.0

Hej
Jeg har et lille problem, som jeg ikke lige ved hvem jeg skal spørge om. Jeg har ovennævnte gamle bogføringsprogram (ikke opdateret i maaaaange år) og havde for år tilbage flere bogføringskunder. Men nu har jeg kun min mands regnskab (EX minkavler) vores regnskab blev for "stort" altså Databasen Jeg har kopieret .dat filen og navngivet med nyt navn. Jeg har slettet gamle år et af gangen, så der til sidst kun var fra 2018-2023. (men databasen stadig for stor) Så oprettede jeg igen et nyt regnskab og importede kontoplan og posteringer fra 2018-2023. Så kører det, blot viser alle konti summen af de 6 år på de enkelte konto, men hvordan løser jeg det problem? Jeg ved slet ikke om I vil/kan hjælpe mig og om hvor meget det koster at få jeres hjælp???
vh Lissi Grøntved
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
05. november 2023 - 13:14 #1
Hej Lissi,

Til at starte med kan  jeg anbefale dit at køre følgende kørsel:

FINANS / PERIODISK / EFTERBEREGN PERIODER.

Du skal køre denne for alle konti og alle åbne perioder.  Husk kruds i 'Tælleværker'.

Det burdre løse den lille udfordring.

MVH
ADDCON

Peter Agger
Avatar billede Lissi Novice
05. november 2023 - 15:14 #2
Hej Peter
Tak for svar, meeeeen nu viser balancen alle tal dobbelt for valgte periode pr/01-23 - 30/06-23 samt til sammenligning med pr/01-22 - 30/6-22, selvom tallene ikke er dobbelt i posteringerne på kontiene.
mvh Lissi
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
05. november 2023 - 15:46 #3
Davs igen,

Du skal kontrollere dine primoposter evt. kør Dan primopost igen.  eventuelt skal du slette dine primoposter og danne disse igen.    Kør derefter efterbereberegning igen.  Kontroller også at dine regnskabsperioder er sat korrekt op.  HJvsi du ikke har fået dem med ved ind/ud løsningen er det her fejlen ligger.

MVH PA
Avatar billede Lissi Novice
05. november 2023 - 16:54 #4
...så meldes der "Bilagsserie Transaktion eksisterer ikke".
Både primo balance pr0122-010122 samt pr0123-010123 stemmer.
Hvordan sletter jeg primoposter?
vh Lissi
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
05. november 2023 - 17:11 #5
Hej,

Du har lavet den klassiske fejl.  Når du laver en ny database og kun kopiere kontoplan og finansposteringen ind, mangler du en mass oplysninger.  Noget af det du mangler er bilagsserier.  En af bilagsserierne er 'Transaktion'.  Denne serie holder styr på alle finansposteringerne.  Hver gang der laves en ny finansposteringer bluiver transaktion talt 1 op.  Hvis denne mangler går der totalt ged i finansposterne og hele din C5 datastruktur bryder sammen.

Du skal vende tilbage til kopien efter du har nedlagt relevante år.

Her aflæser du hvilket transaktionsnummer du er kommet til under bilagsserier og skriver dette ned.

Dernæst skal du udlæse (lav en tom mappe) en kopi af hele databasen.  Dette gøres under :  GENERELT / TILPANSING / VEDLIGEHOLDELSE / MULTI / EKSPORTER DATABASE.

Lav derefter et nyt regnskab (Tomt).  Gøres nemmeste ved at ændre navnet på C5.data.dat  til f.eks. C5data.old.  Når du så starter C5 igen laver den en ny database til dig.

Importer derefter data fra førnævnte mappe under:

GENERELT / TILPASNING / VEDLIGEHOLDELSE / MULTI / IMPORT DATABASE.

Hvis der kommer meddelse om at poster findes, skal du blot klikke videre.

Efterfølgende sætter du så transaktionsnummeret til det som du har noteret.  Husk også at sætte eventuelle valutakonti hvis du har valuta.

Så virker det.

God Fornøjelse.

MVH
Addcon  / PA
Avatar billede Lissi Novice
05. november 2023 - 19:44 #6
Takker, er nu igang med at eksportere databasen og det tager nogen tid. Er bare lidt i tvivl, om databasen kommer til at fylde ligesåmeget ved import, så er jeg formodentlig på samme sted igen, men jeg håber det lykkes:-) ....
Avatar billede Lissi Novice
05. november 2023 - 21:26 #7
Nu er tallene korrekte, men hvor en nu min balanceudskift nu blevet af?
vh Lissi
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. november 2023 - 07:35 #8
Morgen Lissi,

Nej der vil være en reduktion.  Balance definitioner er ikke en del af den direkte database.  Du kan flytte dine gamle balancer via:

FINANS / BALANCER /  HENT / (EXPORT - IMPORT)

MVH PA
Avatar billede Lissi Novice
06. november 2023 - 20:07 #9
Hej
Ja, nu har jeg så et problem, der er ingen balancer i nogen af mine regnskaber, og i alle mine regnskaber er databasen for stor, så alt tager meeeeeeeget lang tid. Kun det nye .dat regnskabet kører normalt.
Er det muligt at oprette en ny saldobalance med sammenligning til forrige år??
vh Lissi
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. november 2023 - 08:47 #10
Davs,

Ja det kan du godt.  Gå i Balncer og tryk på knappen/menuen 'Hent'  Vælg her en balance.  Dobbelklik på den og den smutter med om i balancebilledet.  Her kan du så
sluttilpasse den.

MVH/PA
Avatar billede Lissi Novice
07. november 2023 - 17:29 #11
det har jeg forsøgt, der er som sagt ingen balancer....
vh Lissi
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
07. november 2023 - 17:37 #12
OK,

Send mig din E-mail på agger@addcon.dk, så laver jeg en exportfil
med balance definitioner til V. 4.0

MVH

PA