Avatar billede wipo Mester
07. november 2023 - 08:50 Der er 11 kommentarer

m4a og Windows 11

Jeg har netop købt en bærbar PC (HP Pavilion 15-cd005no – Refurbed) med Windows 11, og den er med DVD/Cd drev, hvilket jeg sætter pris på.

Den virker rigtigt fint i alle henseender men – dog er der opstået et problem, som jeg ikke lige havde set komme.

Jeg skal til et møde vise en Power Point fra en kollega, hvorpå der i flere af de indlagte slides er musik og tale, der strækker sig over flere af siderne.

Musik starter f.eks. på slide nr. 29 og skal blive ved med at spille til slide 34.

Det vil den nye PC bare ikke være med til – men det går fint på min stationære med Win 10.

Det viser at musik filerne er af typen m4a – dem havde jeg ikke lige hørt om før., så jeg prøvede at lave dem om til mp3, og slette de m4a filer og indsætte mp3 i stedet for. Det virkede kun på første slide – næste slide så lukker programmet ned.

Så det gik ikke – der kom bare kuk i hele Power Pointen – godt at jeg havde en lavet en kopi af originalen..

Jeg har virkelig brugt meget tid på dette problem, og endte til sidst med at Google m4a og det første opslag der viste sig var dette:

"Big problems with M4A after updating to Windows 11"

Jeg skal lave mit indlæg på fredag, og har været nødt til at låne en bærbar  med Win 10 af ven. Her virker det??

Men det er lidt surt at have købt ny PC og så opleve, at den ikke kan være med på forholdsvise nye programmer.

Jeg har prøvet køre kompalitets test på dem – ded svares, at det ikke er muligt få de m4a filer på min PP til blive kompatible?

En krølle på det hele er, at jeg fået fat i en CD, hvor alle numre er m4a – dem kan den nye PC godt afspille?

Gode forslag modtages gerne – men problemet er foreløbig løst med lån af en gammel PC med Win 10

VH WIPO
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2023 - 10:30 #1
En mulighed er dobbeltboot med en win10 indtil du får win 23H2 (den kommer snart) og ser, om problemet er løst.
Du kan evt (det er lettere at rydde op i bagefter) nøjes med en virtual-pc med win10 så du kan køre det fra win11 skrivebord. Med delte mapper til dokumenter osv, så er det enkelt og fylder ikke så meget.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2023 - 10:47 #2
Windows 23h2 til 11 er landet på deres download side. Er pc en der ikke helt er kompatibel er jeg ikke sikker på 23h2 bliver tilbudt i Windows Update.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. november 2023 - 11:03 #3
min ældre pc skal få opdateringen, men er nok bagerst i rækken pga modellen.
Avatar billede Jan Post Mester
07. november 2023 - 11:06 #4
Måske et codecs problem. Prøv at installere K-Lite. Mega pakken har en masse forskellige codecs. https://codecguide.com/download_kl.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2023 - 15:48 #5
Kiggede lidt på hvad VLC mediaplayer havde af codec. Den havde MP4 men kunne ikke se MP4a.
Avatar billede Jan Post Mester
07. november 2023 - 17:10 #6
K-Lite har M4a. Her lidt teks fra deres hjemmeside.
Supports playback of:
AVI, MKV, MP4, FLV, MPEG, MOV, TS, M2TS, WMV, RM, RMVB, OGM, WebM
MP3, FLAC, M4A, AAC, OGG, 3GP, AMR, APE, MKA, Opus, Wavpack, Musepack
DVD and Blu-ray (after decryption)
and many more audio and video formats!
Avatar billede wipo Mester
07. november 2023 - 17:34 #7
Tak for stor interesse fra jer alle tre.
Jeg har prøvet se på diverse forslag fra jer, men det er lidt komplicerede løsninger som vil kræve en del tid at lave. Da jeg har kan låne en anden PC på fredag, vil jeg lige se tiden an.
Måske er der et problem med den udgave PP som min kollega har brugt.
Jeg kan selv lave en PP med MP3 musik lagt ind på slides, uden problemer.
Men lige den PP som jeg skal bruge på fredag, som indeholder m4a, vil den ikke "sluge" ??
Men en CD med m4a vil den den nye PC godt afspille og bruger Windows Medieplayer.
Så jeg afevnter lige og se om det giver flere problemer og vil så gerne vende tilbage til jer.
Avatar billede falster Ekspert
07. november 2023 - 17:39 #8
Disse 2 eksempler

https://filesamples.com/formats/m4a?utm_content=cmp-true

afspilles fint på VLC, Windows Media Player, XMPlay og SMPlayer. Og sikkert mange flere. Da

An M4A file is a type of file extension for an audio file that is saved in a specific format, known as MPEG-4 format. This type of file is typically encoded with something called advanced audio coding (ACC). It only contains audio.

Bør M4A vel kunne afspilles på alt, hvad der kan afspile MP4?
Avatar billede Jan Post Mester
07. november 2023 - 17:40 #9
K-Lite er meget nemt. Download og installer. Så er de forskellige codecs der. Download mega pakken. Der er flest codecs. Jeg har brugt K-Lite i mange år nu, og har aldrig haft nogen problemer med codecs.
Avatar billede falster Ekspert
07. november 2023 - 17:43 #10
Jeg glemte. Da sp. har jeg prøvede at lave dem om til mp3 kunne konvertering til MP4 prøves.
Avatar billede wipo Mester
07. november 2023 - 18:50 #11
Jeg har været ved at kikke nærmere på den PP jeg skal bruge, og er kommet frem til at problemet med at afspille de slides med m4a musik kan skyldes, de animations-spor som er lagt på de forskellige slides.
Det er med forskellige tidsindstillinger og animationer, hvor dele af siden flyver ind.
Det tør jeg ikke lige pille ved – så jeg nøjes at låne den PC med Win 10.
Når jeg er godt gennem min forevisning, nu har jeg lige nok at gøre med at øver mig på det, jeg skal sige,
Så kan jeg kikke på det igen – hvis det stadig driller.