Avatar billede susej14 Novice
08. november 2023 - 16:14 Der er 3 kommentarer

2 forskellige styresystemer

Jeg har købt en ældre bærbar med windows 7, har brug for at installere XP kan dette lade sig gøre?

Janni
Avatar billede claes57 Ekspert
08. november 2023 - 17:04 #1
Ja - men den letteste er at installere virtualbox på din win7
https://www.virtualbox.org/
I den kan du så lave en xp-maskine, og du kan sætte den op, så dit program ser ud, som om det er direkte i win7.
Når du bliver træt af xp'en, så er det bare at slette den i virtualbox, og så afinstallere virtualbox.
Der er et par ting, du skal have sat korrekt under installationen - så giv et praj hvis du går i gang med det, og jeg laver en installationsguide (jeg har faktisk selv en xp sat op, så reelt kan du bare låne en kopi, og så køre på den)
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. november 2023 - 19:07 #2
Jeg havde tidligere Win 7 og Win 8/8.1 installeret på samme pc, dog på to harddiske.
Problemet der var at jeg har nogle programmer hvor der kun er licens til installation på én maskine. Så selv om harddiskene begge befandt sig i det samme kabinet, lod installationen sig ikke gennemføre.

Jeg downloade programmet Easy BCD:

https://www.techspot.com/downloads/3112-easybcd.html
Avatar billede puren Ekspert
08. november 2023 - 23:41 #3
hvorfor XP??

men i windows 7 hent partition minitool og split harddisk i 2 måske 35%/65%
installer XP på den lille partition
installer 7 på den store

windows kan ikke gå tilbage i tiden så multiboot virker ikke hvis man går fra ny til gammel windows men kan godt gå fra gammel til ny windows