Avatar billede candide Mester
12. november 2023 - 10:35 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Intern eller ekstern harddisk?

Min søn på 12 mangler plads på sin harddisk. Skal man købe en intern harddisk, eller kan det fungere ligeså godt, hurtigt og pålideligt med en ekstern usb-disk?
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. november 2023 - 14:30 #1
Hvor stor er den han mangler plads på ? - er den lille så overvej at skifte den -at have C-drev på en lilledisk er ikke godt. Overvej SSD de er blevet billige.
Avatar billede valby Ekspert
12. november 2023 - 16:16 #2
Du skriver ikke, om det er en stationær eller bærbar PC.
Hvis det er en bærbar, er det upraktisk med en ekstern disk.
Men med en stationær, kan en ekstern disk være udmærket.
Det er også et spørgsmål om den primære disk. Hvis det er en mekanisk, er den langsom til Windows styresystem, og så det en god ide, at gå over til en SSD. Og som Kurt skriver, er SSD diske blevet billigere. Men køb aldrig minde end 250GB, og hvis det er den eneste, så mindst 1TB. En overfyldt SSD kører langsomt.
Hvis det er stationær PC, er der både plads til en mekanisk og en SSD disk.
Der er næsten altid plads til en SSD i en stationær fordi, de afgiver ikke varme af betydning , de vibrerer ikke, og de fylder kun lidt.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2023 - 16:44 #3
Vil mene altid intern disk. Man kan altid være mere sikker på man har adgang til disken end med ekstern. Strømstyring kan lukke usb ned så det bil ikke blive en optimal løsning hvis programmer skal afvilkes over ekstern disk
Avatar billede kurtba Ekspert
12. november 2023 - 23:49 #4
Enig med 220661. Du skriver ikke, hvad han bruger pladsen til, men ekstern disk er kun til data, altså dokumenter, billeder, videoer og lign.
Hvis det er til installering af programmer, spil og lign. og kørsel af disse, kan en ekstern ikke bruges. Så skal det være en intern.
Avatar billede candide Mester
13. november 2023 - 07:00 #5
Tak alle de fine svar. Det er meget brugbart. Jeg er ikke i tvivl længere. Der er en stationær med en 500 gb ssd, så jeg køber en ekstra ssd på 1-2 tb, intern disk.
Det er dog svært at vælge løsningssvaret på et spørgsmål som dette, da I alle har bidraget til løsningen.