Avatar billede Christoffer Praktikant
13. november 2023 - 10:30 Der er 3 kommentarer

PC slukker efter 5-10 sekunder.

Hej

Jeg står med en pc som ikke vil starte, og tænkte måske nogle herinde har en ide til hvad der er galt.

Lige lidt historie.

For ca. 2 måneder siden fik jeg et problem med en harddisk med nogle korrupte filer. Det lykkedes mig af få nulstillet hele pc'en med et USB-stik, men da alt skulle være i orden kunne jeg ikke starte pc'en op.

Den startede op men skærmen var sort og efter 10 sekunder lukkede den ned. Jeg skiftede strømforsyningen og alt kørte igen.

Den nye strømforsyning har kørt i ca. 25 dage før pc'en crashede imens jeg spillede på computeren. Der var en lyd, lidt som om når et relæ slår fra. Jeg kunne ingenting og måtte tage strømmen til den.

Derefter startede den fint op og der var ingen problemer før et par timer senere. Den crashede igen, men husker ikke den relæ lyd denne gang. Nu vil pc'en ikke starte op, den lukker ned efter 5-10 sekunder. Der er lys i bundkortet når den er tilsluttet strøm.

Kan det være strømforsyningen igen eller var det måske slet ikke det problem til at starte med? Eller er der noget andet galt?

Mvh Christoffer
Avatar billede Jan Post Mester
13. november 2023 - 15:59 #1
Min første indskydelse var strømforsyningen, men den har du skiftet. Hvis du har 2 stk. ramblokke i, så prøv at tage den ene ud. Hvis det ikke hjælper, så fjern ramblokken og sæt den i som du har fjernet. Prøv med et andet grafikkort, eller måske er der et på bundkortet, du kan prøve med. harddisken kan også være problemet. Kommer der nogen bib lyde fra bundkortet ? Hvis ja, så kan antal af bip fortælle dig om fejlen.
Avatar billede Christoffer Praktikant
01. december 2023 - 19:10 #2
Hej Jan

Problemet har løst sig selv, aner ikke hvorfor.

Efter nogle dage hvor pc'en ikke har ville starte ordenligt, starter den nu op i andet forsøg. Forstår ikke helt hvad den laver når den startes første gang, for skærmen er bare sort og du kan intet åbne op, dog slukker den ikke efter 5-10 sekunder som før.

Genstarter man den så, starter den helt normalt op og køre uden problemer. Har ikke haft nogle crash siden. Der er heller ikke nogle bip lyde i første forsøg, skærmen er bare sort, dog er der lys i skærmene, mus og tastatur men ingen reaktion hvis man prøver at trykke ctrl+alt+delete, eller andre knapper.

Har du hørt om det før, eller har en ide om hvorfor den ikke vil starte op i første forsøg?

Mvh Christoffer.
Avatar billede Jan Post Mester
02. december 2023 - 13:41 #3
Hvad med batteriet på bundkortet ? Det plejer at være af typen CR2032 batteri.