Avatar billede visto Professor
14. november 2023 - 16:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Thunderbird: Sendt, Papirkurv og Kladder oprettes som undermapper til Indbakke

Jeg har lige oprettet en ny mailkonto i Thunderbird. Men hvor mine andre mailkonti har Indbakke, Kladder, Sendt og Papirkurv liggende som mapper i samme niveau og altså ikke indeni Indbakken, bliver Sendt, Papirkurv og Kladder oprettes som undermapper til Indbakke. (Og Sendt bliver stavet Sent, hvor de andre er på korrekt dansk.)

Hvordan får jeg Indbakke, Kladder, Sendt og Papirkurv til at placere sig i samme niveau og ikke som en del af Indbakke?
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2023 - 16:41 #1
Har du oprettet kontoen som IMAP? Er de andre konti evt. POP3?
Avatar billede visto Professor
14. november 2023 - 16:55 #2
Ja.
Jeg regner næsten med at du vil foreslå, at jeg så også opretter den nye som POP3, så det prøver jeg lige.
Avatar billede visto Professor
14. november 2023 - 17:04 #3
Ja, med POP3 står det som det plejer.

Ved du, hvad denne forskel skyldes?
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2023 - 17:24 #4
En POP3 konto downloader de enkelte mails med evt. bilag til mailprogrammet på din PC. Du kan derfor arkivere disse på din PC i forskellige mapper, som alene ligger lokalt på din PC. (Du kan vælge at lade mails på serveren slette efter et antal dage eller aldrig). Hvis du bruger flere enheder med POP3 (på telefon eller tablet eller anden PC), så downloades mails på hver enhed, og skal slettes på hver enhed.

Med en IMAP opsætning "kikker" dit mailprogram på indholdet på serveren. Mails downloades ikke! Indbakken og de andre mapper ligger kun på serveren. Du kan under indbakken oprette egne mapper, som kun ligger på serveren og ikke på din PC. De enheder der med IMAP er tilsluttet samme konto vil se det samme! Hvis du fra en enhed sletter en mail på serveren slettes den for alle!

Der er fordele og ulemper ved begge metoder, men det er et individuelt valg. Både YouSee mail og G-mail kan opsættes på de to metoder.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. november 2023 - 17:44 #5
Personligt vil jeg have, at opsætning og mails er ens på alle enheder, så jeg ved, hvad der er hvor. Derfor er jeg på imap. Hvis jeg flytter en mail fra indbakke til bolig på pc, så skal jeg kunne finde den tilsvarende på iPad.
Avatar billede visto Professor
14. november 2023 - 18:18 #6
#1 gav mig jo løsningen, så tak for hjælpen.
#4 Tak for en rigtig god forklaring på begge "systemer". Personligt passer det mig fint med POP3, så det er det jeg kører videre med, og så er problemet i mit spørgsmål jo løst.

Er jeg den eneste, der finder det løjerligt - for ikke at sige uhensigtsmæssigt - at Sendt, Kladder og Papirkurv ligger som "undermapper" til Indbakke, hvis jeg bruger IMAP? Eller oplever jeg denne mærkværdighed dér, udelukkende fordi mine andre konti er POP3?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. november 2023 - 19:07 #7
dine pop3 kører som du har valgt for dem - men ikke efter, hvad serveren vil - og den bestemmer over imap-konti.
Hvis du på thunderbird med imap flyttede mapper som du vil have dem, og så skiftede de andre til imap, så ville du kunne finde dine mails på alle enheder samme sted.