Avatar billede h_s Forsker
16. november 2023 - 07:46 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lagkagediagram med med scala -100 - +100 i den øverste halvdel

Kan det lade sig gøre at lave lagkagediagram der har en scala fx fra -100 til +100 - med 0 i midten øverst? Der skal kun bruges den øverste halvdel. Hvis ikke kan det så lade sig gøre at lave en boks nummeret -100, -90 .... 0 .... 90, 100 hvor man så indikere værdien med en streg?
Avatar billede anedi Ekspert
16. november 2023 - 11:35 #1
Sjov opgave, som jeg tror kan løses ad lidt omveje.

1) Start med at lave en kolonne med tallene -100, -90, -80 osv. op til +100
2) I nabokolonnen skriver du et 1-tal ud for for hver værdi. Det skulle gerne blive til 21 1-taller alt i alt.
3) under det sidste 1-tal skriver du 21. Altså hvis du har +100 i celle A21, så skriver du 21 i celle B22.
4) Marker B1:B22 og dan dit lagkagediagram.
5) Drej lagkagediagrammet så den store klump (21) ligger i den nederste halvdel.
6) Tilføj datanavne til diagrammet og formatér data-mærkaterne, så du istedet for værdierne benytter "Værdi fra celler". Her skal du så vælge A1:A22 som kilde.
7) Markér den nederste halvdel og vælg at den ingen fyld-farve skal have.

God fornøjelse.

Vh
Anedi
Avatar billede h_s Forsker
16. november 2023 - 12:07 #2
Tak - hvordan får jeg vist at værdien fx -21? Det kunne være en pil eller farve?
Avatar billede anedi Ekspert
16. november 2023 - 12:15 #3
Hmm, jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet.

Vil du gerne have vist, at der er 21 felter i øverste halvdel, eller hvordan?
Avatar billede h_s Forsker
16. november 2023 - 12:33 #4
Jeg har en værdi fx -51 som jeg gene vil have vist på et diagram. Værdien kan være på en scala -100 - + 100.

Hvordan gør jeg det?
Jeg havde tænkt at bruge et kombinationsdiagram hvor jeg kombiner en krams og cirkel.
Avatar billede anedi Ekspert
16. november 2023 - 12:37 #5
Ahh jeg forstår.

Så ville jeg måske vælge værdier fra -100, -99, -98 osv. op til +100 i 1) ovenfor. Du skal dog kun udfylde de tal du har brug for at få vist eksempelvis -51. De andre celler i kolonne A kan du bare lade være tomme
I kolonne B skal du så have 201 celler med 1-taller og skrive 201 i sidste celle i stedet.

Giver det mening?
Avatar billede h_s Forsker
16. november 2023 - 12:48 #6
Jeg har fundet et eksempel her som passer meget godt, bortset fra at scalaen er forkert.
Avatar billede h_s Forsker
16. november 2023 - 12:48 #7
Avatar billede h_s Forsker
17. november 2023 - 13:45 #8
Jeg har fundet en løsning med "klippe klister metoden".
Den store udfordring er at finde en måde at omdanne en negativ værdi til en positiv værdi der skal vises i ovennævnte diagram. Jeg har lavet denne hvor L10 er den rigtige værdi.

=hvis(L10>=0;L10,hvis(L10=50;ABS(L10)/2;50-ABS(L10)/2))