Avatar billede Gitte1973 Praktikant
22. november 2023 - 12:17 Der er 8 kommentarer

Kan ikke sende fra Outlook til gmail

Hej,
Jeg benytter webudgave af Outlook, - det gamle hotmail, og kan ikke sende til Gmail. Det er forsøgt i forskellige browsere, på mac, windows, mobil..
Intet virker og har ikke gjort det I et stykke tid.
Jeg har forsøgt at være inde og ændre nogle instillinger, men ikke fundet hvad der skulle være rigtigt.
Jeg får en fejl om at google afviser afsenderen (mig)
mx.google.com udløste denne fejl:
-This mail has been blocked because the sender is unauthenticated. Gmail requires all senders to authenticate with either SPF or DKIM. Authentication results: DKIM = did not pass SPF [i-tri.dk] with ip: [2a01:111:f400:fe0d::806] = did not pass To mitigate this issue, please visit Gmail's authentication guide for instructions on setting up authentication: https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication y3-20020a5d6143000000b0032dad22e065si7954844wrt.602 - gsmtp

Ligger problemet hos google?
De sætter et krav til alle der sender til gmails:
Fra og med den 1. februar 2024 skal alle afsendere, der sender mail til Gmail-konti, opfylde kravene i dette afsnit.

Vigtigt! Hvis du sender mere end 5.000 meddelelser pr. dag til Gmail-konti, skal du følge kravene for afsendelse af 5.000 meddelelser eller mere pr. dag.

Konfigurer SPF- eller DKIM-mailgodkendelse for dit domæne.
Sørg for, at afsenderdomæner eller IP-adresser har gyldige fremadrettede og omvendte DNS-registreringer. Disse kaldes også PTR-registreringer. Få flere oplysninger
Hold spamfrekvenser, der rapporteres i Postmaster Tools, under 0,3 %. Få flere oplysninger
Formatér meddelelser i henhold til Internet Message Format-standarden (RFC 5322).
Efterlign ikke Gmails Fra:-headere. Gmail vil begynde at bruge håndhævelsespolitikken vedrørende karantæne for DMARC, og efterligning af Gmails Fra:-headere kan muligvis påvirke leveringen af din mails.
Hvis du regelmæssigt videresender mails, bl.a. ved hjælp af mailinglister eller indgående gateways, skal du føje ARC-headere til udgående mails. ARC-headere angiver, at meddelelsen er videresendt og identificerer dig som den person, der har videresendt den. Afsendere af mailinglister bør også tilføje headeren List-id, som angiver mailinglisten, til udgående meddelelser.

Det kan man jo ikke gøre selv. ??? og man kan vel ikke sige til halvdelen af Dks befolkning at man ikke kan sende mails til dem fordi de har en gmail..
Det må altså kunne lade sig gøre

Hjælp  :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. november 2023 - 12:46 #1
Der er alt sammen noget, der skal implementeres hos afsenderen, altså på den mailserver, der håndterer mail på vegne af de forskellige kunder.

Det positive er så, at både SPF og DNS/RNDS er ting, der har været almindeligt længe nu.
Avatar billede hjolsen Ekspert
22. november 2023 - 12:46 #2
Ovenstående fremkommer hvis du bruger en anden afsender mail adresse end dem der er tilknyttet outlooks domæner -hvilket der er noget der tyder på (i-tri.dk)
Avatar billede Gitte1973 Praktikant
22. november 2023 - 12:49 #3
jamen, jeg kan jo ikke implementere det hos outlook? Er det udbyderen af vores domæne www.i-tri.dk jeg så skal have fat i?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. november 2023 - 12:55 #4
Yes, der skal som minimum være DNS/RDNS, der begge peger på i-tri.dk domænet og IP# på den mailnode, der afsender for jer.

Dertil en SPF-record, der anviser hvordan mail skal håndteres, der ikke valideres korrekt i forhold til de første to records.

Det sker normalt på den DNS-server, der holder records for jeres domæne eller mailserver, så tag fat i supporten her først.
Avatar billede Gitte1973 Praktikant
22. november 2023 - 13:01 #5
Øh...det fatter jeg så ikke en meter af hvad du skriver :-)

Er vores mailserver ikke outlook?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. november 2023 - 07:48 #6
i-tri.dk har DNS hos quickdns.dk.

Der skal i-tri.dk tilføje et antal poster, som I får oplyst fra Microsoft, hvor I køber jeres email-service.

Den vigtigste er en post med SPF - Micorsoft kan fortælle jer hvilke IP-adresser der skal anføres her.

Ja, hvis I ikke gør det kan I ikke sende emails længere.

https://mailtrap.io/blog/spf-records-explained/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
23. november 2023 - 08:07 #7
Hej, Gitte1973.

  Jo, Outlook.com er reelt "jeres" mailserver, men drives jo at Microsoft, der også sørger for at den kan udgive sig for at hedde i-tri.dk når si sender/modtager mail.

  Derfor vil det også være en supportsag til Microsoft, at få de forskellige ting rettet til. Alt andet lige må det være en del af den service, I køber hos dem, når de hoster jeres domæne.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. november 2023 - 09:57 #8
Da firmaet i dette tilfælde selv styrer deres DNS (quickdns.dk) er det eneste Microsoft kan gøre, at oplyse om de anvendte IP-adresser, der så skal ind i firmaets DNS.

Det oplyser Microsoft gerne: https://learn.microsoft.com/da-dk/microsoft-365/security/office-365-security/email-authentication-spf-configure?view=o365-worldwide

Så formentlig, uden at kende firmaets konkrete opsætning: v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all

Så det er li'som i dette tilfælde slet ikke en sag for Microsoft.