Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2023 - 23:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

2.4GHz udstyr på 5GHz netværk

Er det påkrævet at dele netværk op i to frekvenser for at få 2.4GHz udstyr til at fungere på 5GHz netværk, eller finder udstyr selv ud af at forbinde? Jeg synes jeg har hørt modstridende forklaringer.
Avatar billede kurtba Ekspert
29. november 2023 - 23:31 #1
Som udgangspunkt kan udstyr som kun kan køre 2,4 ghz ikke forbinde til 5 ghz netværket, idet de slet ikke kan se det. Bl.a. er antennerne i udstyret specifikt lavet til at operere på 2,4 ghz og ikke andet.
Derimod kan 5 ghz udstyr godt forbinde til 2,4 ghz.
Det smarte ved at man får opdelt sit netværk, så man kan se, om man bruger 2,4 ghz eller 5 ghz er, at man så kan tvinge det udstyr som kan fungere på begge, til at forbinde til lige det netværk, som der er bedst forbindelse til.
2,4 ghz er jo et netværk som ikke kan køre så hurtigt, men til gengæld nå langt, mens 5 ghz kan køre hurtigt, men ikke har så lang rækkevidde.
Så kan man prøve begge netværk, for at se hastigheden, inden man beslutter sig for, hvilket der skal bruges.
Her skal man være opmærksom på, at man ikke ud fra signalstyrken kan se, hvilket netværk der kører bedste.
Jeg var hos en bekendt for et par dage siden, idet pgl. ønskede vejledning om at få opsat forstærker, mesh m.m. for at få et stærkere signal på datterens værelse, hvor Netflix kørte meget dårligt og ind i mellem laggede.
Tv.et var forbundet til 2,4 ghz netværket, som have en signalstyrke på 3 streger.
5 ghz have kun en styrke på 1 streg.
Da jeg målte netværket, bemærkede jeg, at 2,4 ghz var meget ustabilt og det ene øjeblik levered 75 mb i download for kort efter kun at levere 7 mb.
Da jeg målte på 5 ghz var der hele tiden mellem 150 og 175 mb i download - selv om signalstyrken var så dårlig.
Efter at tv.et blev tilsluttet 5 ghz har der ikke umiddelbart efterfølgende været nogen problemer. Så sparede de det ekstraudstyr.
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. november 2023 - 23:41 #2
Tak for hurtigt svar. Det var lige sådan en
konkret og god forklaring jeg manglede.
Jeg har forøvrigt også været ude for et TV der ikke kunne få signal overhovedet. Her blev løsningen en Powerline Extender.