Avatar billede Essnta Praktikant
05. december 2023 - 20:56 Der er 10 kommentarer

Converter Spørsmål

Hejsa
Jeg har købt en pa forstærker på ebay! - den hedder cerwin vega CV - 2800
der står bagpå forstærkeren : 110V 60Hz 1000v amerikansk strøm!
og jeg har købt en nedis 230v AC TO 110V AC 300v output power Converter.
Og den Nedis converter jeg har købt har 50hz - og jeg vil bare høre om det er farligt at sætte det til? (noget der brænder af måske)
Hilsen
jesper
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2023 - 21:24 #1
Som jeg læser det du skriver kan forstærker trække 1000 watt ud af strøm kilden.
Når du så skriver konverter kan levere 300 så mener jeg det ikke hænger sammen.
Har konverter sikkerheds kredsløb risikerer du den slår fra bare for at tænde forstærkeren når den er monteret på højttalere. Forstærker her kræver en stabil strøm tilslutning.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. december 2023 - 23:36 #2
På visse elektriske apprater er der mulighed for at skifte mellem f.eks. 110 V 60 Hz og 230 V 50 Hz.
Jeg havde tidligere en Pioneer forstærker hvor denne mulighed ved til stede.
Forstærkeren var købt i Danmark, og gav derfor mulighed for at kunne anvendes i f.eks. USA. Det modsatte kan jeg desværre forestille mig ikke er muligt.
Avatar billede KurtG Forsker
06. december 2023 - 00:14 #3
Desuden skal du være opmærksom på, at forstærkeren er beregnet til 60Hz.
Derfor formoder jeg, at der i forstærkerens netdel sidder en transformator.
Hvis det er tilfældet kan du risikere, at transformatoren bruger en del strøm selv om der ikke kommer nogen lyd ud af højttaleren. Så vil transformatoren nok også lave en kraftig brummelyd og blive rigtig varm. Med lidt held kan den dog fungere på 50Hz.

Dette vil ikke gælde, hvis netdelen er af typen switch-mode.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. december 2023 - 00:52 #4
Vi har 50hz i Danmark - så det vil en konverter i DK altid få. En transformator er ikke særlig følsom fra hz - den samme kan bruger i USA for at få EU spænding og i EU for at får US spænding - den skal bare forbindes rigtigt.

En moderne strømforsyning -vil typisk spænde fra 100V til 240V -se på jeres telefon opladere og strømforsyning til jeres bærbare komputere.

Farligt at sætte den til ? - NEDIS skriver selv den kan tage skade hvis den overbelastes. #1 et har ret den sammensætning er ikke harmonisk - den hedder CV 2800 fordi den kan give op til 2800 watt - men ikke i lang tid.

En almindelig dansk stikkontakt må ikke belastes med 2800 watt vedvarende. En mormor oplader til EL bil belaster væsentligt mindre.

MEN hvis den klarer startstrømmen kan du spille svag baggrunds musik - medmindre det er en klasse A forstærker.  Men det er nok ikke det du vil med den forstærker.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2023 - 08:50 #5
Tak Kurt54.

Hvis forstærker her kortvarigt kan belaste med 2800 watt ville jeg ikke turde bruge den converter der beskrives af spørger. Jeg tvivler på den kan holde til det. Jeg kan huske fra mine unge dage da jeg kørte et par NAD forstærkere brokoblet, og hvor meget det påvirkede lys når jeg tændte dem.
Og kan den tænde, vil jeg mene det er absurd at køre med en forstærker der ikke kan spille højere end en god transistor radio gør. Det er jo ikke det formålet er med købet her.
Avatar billede supportsiden Professor
06. december 2023 - 13:11 #6
Når du vil nruge den på 50 Hz kan du risikere at støjdæmpende kredsløb i strømforsyningen ikke virke optimalt da de jo er bygget til 60 Hz
Hvis den har en rigtig transformator, var de ofte førhen lavet sådan at der var 2 stk 110V spoler paralelt. Dem kunne man så sætte i serie i stedet til 220V (den kontakt #2 omtaler) - du skal måske ind og ændre det
Avatar billede Essnta Praktikant
06. december 2023 - 23:14 #7
Tusinde tak for svar:)
jeg vil prøve at få en omformer 120v - 60hz - 1000W - vil spørge en elektriker!
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. december 2023 - 23:27 #8
Det kan komme til at volde én store problemer, at købe sådanne apparater, når man ikke lige tænker på disse forhold.
Det ville jo være meget nemmere hvis man globalt anvendte samme spænding (Volt) og frekvens (Hertz).
Det samme gælder tv-signalerne PAL, NTSC og SECAM.
Avatar billede Essnta Praktikant
07. december 2023 - 15:53 #9
hejsa

Jeg har nu bestilt en omformer på 115v - 50Hz - 1000w fra thormann, jeg havde snakket med dem først, og de mener sagtens den kan køre den musikforstærker,
Jeg ringede til nogle forskellige elektrikere og der var 2 som sagde at det var værre hvis man havde ét apparat med motore - der ville der være en forskel med Hz!
de ville sagtens turde at sætte mit apparat til uden at være nervøs,
(der var ingen af dem som kunne finde en omformer med 60Hz - de sagde det var der ikke noget af i danmark)
Jeg får cerwin vega usa forstærkeren med posten i slutningen af denne måned så må jeg bide tænderne sammen og prøve at sætte den til...
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2023 - 16:19 #10
Ikke for at bekymre dig unødigt, men har du undersøgt hvad den samlede pris bliver. Når der er tale om varer der importeres fra lande uden for EU (og det er USA jo) så kommer der told på.
Om forstærkeren bliver leveret fra et EU land, ved jeg ikke men siden der er tale om den anvender 110 V / 60 Hz, kunne jeg forestille mig at den leveres fra USA.

Se linket:

https://toldst.dk/borger/internethandel/internethandel-uden-for-eu