Avatar billede swamboo Seniormester
07. december 2023 - 21:06 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA Listbox header

Hejsa...

Jeg har igen brug for hjælp.
Jeg har søgt nettet mange steder uden held, og prøvet mange foreslåede koder - men det virker ikke.

Et kort spørgsmål:

Jeg har en listbox med 3 kolonner.
Hvordan tilføjer jeg kononne header?

Lis_Nog.ColumnCount = 3
Lis_Nog.ColumnWidths = "150,30,30"

Kolonnerne skal hedde:
Navn
Rigssal
Skur

På forhånd mange tak!!!!  🤗
Avatar billede MaxZpaD Professor
08. december 2023 - 12:35 #1
Jeg antager, at din ListBox ligger på en UserForm.

Egenskaben Lis_Nog.ColumnHeads skal sættes til True, men overskrifter er kun tilgængelige, hvis du samtidig anvender Lis_Nog.RowSource til at udfylde din listes indhold med.

RowSource skal angives som et område i et ark, f.eks. Ark1!$A$2:$C$4, hvor rækken over øverste række så indeholder dine overskrifter, dvs. i række 1 i dette eksempel.
Avatar billede swamboo Seniormester
08. december 2023 - 23:01 #2
1000 tak - det hjalp lidt.

Min kode ser således ud:

Lis_Nog.ColumnHeads = True
Lis_Nog.RowSource = "Ark1!Aa1:ac3"
Lis_Nog.ColumnCount = 3
Lis_Nog.ColumnWidths = "150,30,30"
Lis_Nog.AddItem
Lis_Nog.List(1, 0) = "Test 1"
Lis_Nog.List(1, 1) = "Test 2"
Lis_Nog.List(1, 2) = "Test 3"

I headeren står der nu Kolonne AA    Kolonne AB    Kolonne AC
ikke teksten i aa1 - ac1

og når den når til Lis_Nog.AddItem siger den acces denied.

Gør jeg det helt forkert?
Avatar billede MaxZpaD Professor
09. december 2023 - 11:54 #3
Indholdet til din liste skal stå i det område, du har angivet som RowSource, så du skal ikke efterfølgende føje items til listen.

Første række skal indeholde dine kolonne-overskrifter, dvs.

AA1 = "Navn"
AB1 = "Rigssal"
AC1 = "Skur"

Men du skal IKKE have denne række (1) med i din RowSource. Indholdet til din liste skal eksempelvis stå i området Ark1!AA2:AC3, dvs. lige under dine overskrifter.
Avatar billede swamboo Seniormester
09. december 2023 - 17:16 #4
Hej igen.

Tak for din store hjælp.
Jeg troede det kunne sættes ind som man normalt fylder i en listbox.
Nok derfor det ikke flyder på nettet med brugbare løsninger på dette problem, for når det ikke er en tabel man lister fra, så er det en lidt bøvlet vej at skulle gå.

Jeg tror jeg sætter et par labler over listen - det er vist langt hurtigere og smartere.

Endnu engang tak for hjælpen - din indsats er meget værdsat!! 🤗
Avatar billede MaxZpaD Professor
09. december 2023 - 20:13 #5
Godt at høre, at du fik det til at spille :-)