Avatar billede Don G Novice
11. december 2023 - 19:29 Der er 8 kommentarer

Vurdering af skolebærbar til efterskoleelev

Hej

Har en knægt der skal på efterskole til sommer, og vi er begyndt at kigge på en bærbar.
Men har ikke den store forstand på det, men det skal stabile allround bærbar, som kan klare det mest basale.

Prismæssigt er vi på mellem 3.500-5.000 kr.
Skærmstørrelse, vil I der anbefale 15,6", da 14" bliver for lille, eller hvad?
Størrelse på harddisk, er det så afgørende?

Har fået et anbefaldet disse fra fra en forhandler (og selv fundet en enkel på Elgiganten):

Refurbished, med 2 års garanti og 100% funktionsdygtig.
Lenova ThinkPad T490, 3.500 kr., 14" i5-8365U, 256 SSD 8 GB RAM
https://edbcentret.dk/vare/lenovo-thinkpad-t490-refurbished-grade-a/

Ny Acer Aspire 3, 3.999 kr. 15,6" i3-1115G4, 512 SSD, 8 GB RAM
https://edbcentret.dk/vare/acer-aspire-3-156-intel-core-i3-512gb-ssd/

Ny Acer Aspire 3, 3.499 kr. 15,6" i5-1135G7, 512 SSD, 8 GB RAM
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/acer-aspire-3-i5-118512-156-barbar-computer-pure-silver/616150#specifications

Ny Acer Aspire 5, 4999 kr., 15,6", i5-1135G7, 512 SSD, 8 GB RAM
https://edbcentret.dk/vare/acer-aspire-5-156-i5/ 4.999 kr.

Er der andre ting jeg har overset, så skriv det endelig tilbage.

På forhånd tak
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2023 - 06:57 #1
Jeg har kigget lidt på dine muligheder og kom frem til denne, hvor jeg mener du får mest for pengene! det er en årgang 2023 Den har en i5 processor, du skal ikke gå længere ned og med 16GB Ram. en 512GB SSD Harddisk, som for få få Kr. mere kan opgraderes til 1TB ("1000GB") Mange nye Bærbare har endog plads til flere SSD´er! Men spørg eventuelt Forhandleren?

https://www.dustinhome.dk/product/5011354504/vostro-3520?utm_campaign=Hardware%2FComputere%20%26%20tablets%2FB%C3%A6rbare%20computere%2FStandard%2F&utm_medium=pricecompare&utm_source=pricerunner
Avatar billede fase Professor
12. december 2023 - 11:38 #2
Jeg er enig med #1. Den fås til en pris på ca. 3500 kr., så du er indenfor dit budget.
Avatar billede puren Ekspert
12. december 2023 - 14:40 #3
jeg havde taget lenovoen, og ja den er sådan lidt last year men den vil arbejde og kan tåle livet i skoletaske
Avatar billede Don G Novice
12. december 2023 - 17:14 #4
Det er jo lige der dilemmaet opstår.

Lenova, last year, men man ved hvad man får for penge, og en noget dyre model fra ny. Den kan tåle lidt tæsk.

De andre måske noget bedre på spec. men knap så robust. Dog med en større skærm (fylder mere i tasken, men letter at arbejde ved). Nu skal den bærbare jo ikke fragtes en masse, da den primært er på efterskolen.

Er ikke i tvivl om at de fleste modeller kan trækker Windows, office, internet og lidt streaming (som jeg tænker den primært vil blive brugt til)
Avatar billede fase Professor
12. december 2023 - 17:35 #5
#3
Det er da rigtigt at Lenovoen er lidt last year uden, at det betyder noget. Min grund til at anbefale en anden er skærmstørrelsen. Ellers er der:
https://www.refurbed.dk/p/lenovo-thinkpad-t560-i5-6300u-15/43543/
Avatar billede kurtba Ekspert
12. december 2023 - 22:14 #6
I mine øjne laves der ikke specielt dårlige pc.er i dag. Dell laver ganske udemærkede pc.er, og jeg ville helt klart vælge den poko1 peger på, da jeg ikke kan se, hvorfor man skulle vælge en 4 år gl. pc med dårligere specifikationer.
Nyere cpu, mere ram og mere hd plads er altså noget der rykker i den daglige brug.
Lenovoen er business model og måske nok stærkere bygget, men hvis ellers han behandler sine ting nogenlunde ordentligt, skulle det ikke være noget problem med en almindelig model.
Jeg har selv hjulpet adskillige unge mennesker med at købe bærbar pc, og har endnu ikke oplevet at en "almindelig" model var et problem.
Det eneste jeg lige tænker på er, at det er en dreng og på en efterskole.
Er der slet ingen chance for, at han evt. har brug for en, som er mere gaming orienteret?
For så er alle dem der snakkes om her, jo ikke så interessante.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2023 - 07:18 #7
Hvis jeg valgte en Lenovo  ville jeg under ingen omstændigheder købe en Refurbished!
Tænk på at det drejer sig om en du holder af, eller?
Når denne mulighed også er tilstede?
https://www.expert.dk/pc-og-tilbehoer/computere/baerbar-pc/lenovo-ideapad-3-15itl6-i5-512-gb-156-baerbar-pc/p-1896485/?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Avatar billede Don G Novice
15. december 2023 - 18:07 #8
Tak for jeres svar. Det har givet noget godt at få ud af