Avatar billede jdann Mester
12. december 2023 - 07:54 Der er 8 kommentarer

VPN

Hej
Jeg har læst en artikel i KOMPUTER for ALLE - nr. 7 2023 s. 54 omkring brug/installering af en gratis og reduceret udgave af VPN.
I Nr. 7 fra 2023 s. 54 er der en artikel og anvisning af brug af et gratis VPN værktøj i Crome - som udvidelse

Har du nogen erfaring med at bruge dette VPN ?

Det lyder jo umiddelbart som en fornuftig ting at man jo i realiteten kan skjule sig på nettet.

Som jeg læser artiklen får man en ny IP adresse. Skulle man så slette VBN så kan jeg ikke se hvad der sker med IP adresse.
Vender man så måske tilbage til den oprindelige – eller ?

Venlig hilsen
Jørgen Dann
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2023 - 08:19 #1
VPN - Virtuelt Privat Netværk, laver "bare" en tunnel fra start til slut.

Hvis du vil bruge VPN direkte på din PC, kræver det at det du forbinder til over internettet, også har VPN, og at du ved hvordan du forbinder til det.

Jeg ved ikke hvordan VPN fungerer i Google Chrome - men først og fremmest er det kun trafikken i selve Google Chrome browseren der lukkes inde i tunnelen - al anden internet trafik vil fortsat køre uden om. VPN PlugIn´et må forbinde til en "VPN Modtager" i den anden ende - så alt du opnår er at route trafikken mellem din browser og serverne på internettet igennem nogens VPN server - stoler du på dem?
Desuden opnår du længere internet "rejsetid" - så din hastighed går nok (minimalt) nedad.

Og så kan man spørge hvad formålet er - måske at skjule trafikken for andre, så den ikke kan aflyttes? - i forvejen er 95% af al trafik på internettet af typen HTTPS - S´et står for "Secure". Møder du noget der kun benytter HTTP, vil du i forvejen i Google Chrome browseren blive advaret om at forbindelsen ikke er sikker.
HTTPS foregår via protokollen Secure Socket Layer.

Nu VED jeg ikke hvordan VPN plugin´et fungerer i praksis - men krypteringsmæssigt kan den altså kun favne den i forvejen krypterede trafik til udgangen af de VPN servere der sender trafikken videre på internettet. Så det eneste jeg kan se du får ud af det er, at det ser ud som om du kommer fra VPN-servernes IP-adresse - så er målet at skjule din egen IP-adresse, kan det være fint nok. Men hvad er så formålet med det? :-)

Personligt har jeg ikke det store behov for at skjule at jeg kommer ud igennem en YouSee/TDC IP gateway.

Har du behov for at skjule at du kommer fra Danmark (eks. hvis du vil snyde med Netflix eller lignende), findes der andre, meget stærkere, VPN tjenester. Men de fleste af dem koster også lidt...

Tjek din egen IP på https://whatismyipaddress.com/ og se om det er værd at gøre noget ud af at skjule... - det kan ske din internet udbyder i forvejen har en gateway, der gør det svært at se hvor du kommer fra...
Avatar billede jdann Mester
12. december 2023 - 08:42 #2
Tak for svar - noget at tænke over
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. december 2023 - 08:48 #3
Jeg har i mange år anvendt CyberGhost VPN. Den koster i mit tilfælde lige under 400,00 kr/år. Det er for 7 licencer. Fungerer både på PC / iPad / Mobil. CyberGhost har servere i omkring 80 lande. Så hvis du er på rejse, og har brug for en ip-adresse i pågældende land, er VPN en mulighed. Der findes også gratis VPN, men de har typisk servere i ganske få lande, 4-5. Samt at de kan være meget belastede, så der opstår ventetid.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. december 2023 - 08:50 #4
.. Også hvis du fra udlandet skal bruge en dansk ip-adresse👌
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2023 - 16:34 #5
Salg af VPN til helt almindelige private mennesker for at forbedre sikkerheden er efter min bedste overbevisning smarte forretningsfolk som udnytter folk manglende IT forståelse til at narre penge fra dem.

I det generelle tilfælde gør det 3 ting:
* i.s.f. at din internet leverandør kan se hvilke web steder du besøger så er det VPN leverandør som kan se hvilke web steder du besøger
* i.s.f. at et web sted kan se hvem du har som internet leverandør kan de nu se hvem du har som VPN leverandør
* langsommere internet (fra ubetydeligt til meget)

Der er der ingen grund til at betale for.

Der er naturligvis tilfælde hvor det giver mening.

Vil du gerne omkring noget geo blokering hvor du ikke kan tilgå et web sted fra udlandet så kan en VPN få dig til at se ud som om du er i landet og dermed give dig adgang.

Er du international mafia gangster og er bekymret for at politiet vil få en dommerkendelse til at din internet leverandør udleverer oplysninger om din internet aktivitet, så kan du vælge at købe VPN service fra en eller anden banan republik som er ligeglade med danske dommerkendelser - og håbe at den VPN leverandør ikke er oprettet af FBI for netop at fange kriminelle (hvilket ville være ret oplagt).

Har du en client og server som kun kan bruge protokoller uden kryptering (altså ikke browser og web server) kan VPN mellem de to lokationer gøre at man undgår ukrypteret trafik over offentligt internet. Det er nogen gange relevant for hjemme arbejdspladser og firmaer. Men det er noget helt andet end de VPN tjenester som man forsøger at sælge.
Avatar billede jdann Mester
12. december 2023 - 16:45 #6
Tak for de gode svar. PÅ papiret så det jo egentlig tiltalende ud, men nu tror jeg nok at jeg glemmer det, men tak for hjælpen

VH
Jørgen
Avatar billede Uvanga Ekspert
16. december 2023 - 09:55 #7
Du kan prøve www.dezor.net
Den har både VPN og Adblocker aktiveret som standard.
Avatar billede jdann Mester
16. december 2023 - 17:38 #8
Takfor svar - men som jeg har skrevet har jeg droppet det efter orientering frsa Arne
VH
Jørgen