Avatar billede Johannes Praktikant
13. december 2023 - 14:24 Der er 17 kommentarer

Computer

Hej mit navn er Johannes. Det er fordi jeg er lidt nervøs med computer så mit spørgsmål er måske lidt skørt.
For cirka 1 et halvt år siden kom der en mand og sagde han skulle tjekke noget netværk så gik han ind i mit elskab hvor man styre alt strømmen i huset. Altså der hvor man tænder strømmen i køkkenet og sådan. Jeg glemte at spørge hvem han var og hvor han arbejded. Han talte engelsk. Nu bor jeg i en privat ejendom som ejes af barfoed group så jeg tror han bare var en de sendte som skulle  tjekke nettet for lejligheden. Den var nemmelig lige blevet renoveret. Når men han lavede så noget hurtigt og gik igen.
Kan han have lavet noget gennem mine netkabler og trådløse net der skader min computer og stjæler oplysninger ?
Avatar billede Johannes Praktikant
13. december 2023 - 14:30 #1
Hej mit navn er Johannes. Det er fordi jeg er lidt nervøs med computer så mit spørgsmål er måske lidt skørt.
For cirka 1 et halvt år siden kom der en mand og sagde han skulle tjekke noget netværk så gik han ind i mit elskab hvor man styre alt strømmen i huset. Altså der hvor man tænder strømmen i køkkenet og sådan. Jeg glemte at spørge hvem han var og hvor han arbejded. Han talte engelsk. Nu bor jeg i en privat ejendom som ejes af barfoed group så jeg tror han bare var en de sendte som skulle  tjekke nettet for lejligheden. Den var nemmelig lige blevet renoveret. Når men han lavede så noget hurtigt og gik igen.
Kan han have lavet noget gennem mine netkabler og trådløse net der skader min computer og stjæler oplysninger ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
13. december 2023 - 14:38 #2
Det er ikke særlig sandsynligt.
Hvis det har været en fupmager, har han sikkert været mere interesseret i, om der var noget fysisk at stjæle.
Avatar billede Johannes Praktikant
13. december 2023 - 14:51 #3
som hvad ?
Avatar billede Johannes Praktikant
13. december 2023 - 14:56 #4
Hvis det var computeroplysninger eller virus han ville give mig er der vel ikke så meget fysisk at stjæle
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2023 - 15:27 #5
Er du topdirektør, eller arbejder for Forsvarets Efterretningstjeneste, eller har lignende top positioner i samfundet? - så kan du måske have ret i at der kan være en risiko. Men så har du med garanti også en IT-organisation i ryggen, der kan komme og undersøge nærmere.

Er du der imod en "Hr. og fru Jensen", så ville det da være utrolig tåbeligt at snyde sig ind i et hjem for at plante virus, eller sætte en logger op på netværket. Det vil være langt langt LANGT lettere at narre data fra dig på anden vis.

Så tænk engang - hvad tror du man vil kunne opnå ved at stjæle computeroplysninger eller plante virus hos dig, ved et fysisk besøg? - ved du det ikke, er det nok fordi der ikke rigtig er noget at hente.

Jeg laver en gang imellem natløb for spejdere - der er utrolig mange der er bange for mørket i skoven, og af den grund ikke vil med ud... - jeg plejer stille og roligt at forklare dem, at der kl. 3 om natten ikke gemmer sig så mange psyko-mordere bag træerne i skoven for at vente på at der dukker nogen op de kan overfalde... - det plejer at få de unge mennesker til at tænke sig om... - og så er skoven i mørke pludselig ikke længere det farligste sted...

Det er ens egen hjerne der er årsag til den største frygt...
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. december 2023 - 15:50 #6
Enig med de andre. Dertil, så ville elskabet heller ikke være et oplagt sted at gå hen. Hvis han ville hacke sig ind på dig, ville han nok have været mere interesseret i din router eller netværkskablingen fra væggen og hen til routeren.
Avatar billede Johannes Praktikant
13. december 2023 - 16:40 #7
Okay tak tak da
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2023 - 16:53 #8
"han talte engelsk" Så er det 100% sikkert, at han var svindler.
Jeg forstår ikke, at du lukker en engelsk talende mand ind, og uden at tjekke hans identitet. Gør det aldrig igen, Han var ude på numre, hvad det end var. 🤢
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2023 - 17:29 #9
#8 - sikke da noget vrøvl.

Der findes masser af håndværkere der er hyret ind som "fodfolk" i forskellig anledning... - som spørger selv er inde på, kan det jo være en sendt af https://barfoedgroup.dk/ - de har masser af udlændinge ansat... - hvem er nu paranoid?

Men at tjekke ID er jo aldrig en skidt idé...
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2023 - 22:41 #10
#9
Nej det er det ikke. For det drejer sig ikke om en tilfældig håndværker, men om noget officielt som Netværk og El selskabet, efter hvad der står i spørgsmålet.
Og sådanne selskaber sender ikke en mand ud, som ikke kan gøre sig forståelig på dansk. Og et selskab kan jo ikke regne med, at en dansk kunde forstår engelsk.
Spørger har åbenbart lukket en total fremmed ind i sit hjem, og han aner ikke hvad manden egentlig ville. Og det gør du jo heller ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2023 - 23:01 #11
#10 du skriver direkte at hvis man taler engelsk, er men svindler. Og det er jo noget vrøvl. Jeg har mødt masser af udlændinge der har haft job i danske montør firmaer - se bare på alle den det graver vores infrastruktur ned. Det gør dem ikke til svindlere.
Og du ved lige så meget (lidt) om situationen som jeg gør, så pr. Automatik at erklære situationen for svindel, er noget overdrevet...
Avatar billede valby Ekspert
13. december 2023 - 23:26 #12
Jeg skriver ikke, at hvis man taler engelsk, er man en svindler. Og det mener jeg selvfølgelig heller ikke.
Jeg skriver: "han talte engelsk" Så er det 100% sikkert, at han var svindler."
"Han" som det fremgår af teksten, den person, som spørger omtaler i spørgsmålet. og ingen andre. Du har sendt mig en Stråmand.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2023 - 10:06 #13
Så lad os sige at du kun taler om personen i situationen. Jeg kan stadig ikke se, hvordan du kan konkludere det er 100% svindel fordi han taler engelsk.

Igen - masser af de "fodfolk" der render rundt, er fra udlandet. De har lært sig nogle få gloser på dansk, men er typisk ikke komfortable med sproget, og prøver derfor først på engelsk. Bliver de svaret på engelsk, vil du jo aldrig opdage at han kan få gloser dansk.

...foruden det mig bekendt heller ikke er et lovkrav at man skal kunne dansk for at servicere infrastruktur.

Helt lavpraktisk så var hverken du eller jeg på stedet, og derfor mener jeg stadig det er vrøvl, at du kan konkludere han var svindler, uden andet argument end at han taler engelsk...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. december 2023 - 10:40 #14
@Johannes

Du har sandsynligvis lukket en netværksmand ind, der på boligselskabets vegne har tjekket op på den internetforbindelse, der kommer ind i lejemålet i dit elskab, hvor du sikkert finder netop din router.

Det er bestemt  ikke noget faresignal i sig selv, at han snakker engelsk, som ole_madsen også er inde på ovenfor, men er man i tvivl i situationen, så spørg efter ID.

At en udefra skulle have interesse i ligefrem at installere noget, der kan blande sig i din  hverdag, er ret usandsynligt. Så spændende lever vi ikke i Danmark.

IT-kriminelle er ofte lige så smalsporede som Brian Brækjern nede på bodegaen, så det vil handle om at skabe sig mulighed for at svindle sig til penge, og da der vel ikke har været noget at bemærke siden besøget, ville jeg tage det helt roligt.
Avatar billede valby Ekspert
14. december 2023 - 13:19 #15
#13
Du skriver  i #11:"10 du skriver direkte at hvis man taler engelsk, er men svindler."
Læs det igen, det står der ikke. Der er tydeligvis tale om 1 konkret person.
Og jeg har heller ikke så meget som antydet, at han skulle være IT kriminel eller lignende. Som #14 skriver om. Det jeg forestiller mig er, at det kunne være en gemen tyv, som under falsk påskud kom ind  spørgers hjem.
I dagbladene læser man ofte om den slags om Rumænere og andre.
Så det jeg gør i #8, er simpelthen at advare mod mod svindlere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. december 2023 - 14:31 #16
#15 Jeg synes du skrev det ret tydeligt i én og samme sætning - og har mildest talt noget sværere ved at tolke det du skriver i #15... - men så lad os sige at det ikke var det du mente, og lukke den dér. Det giver vist ingen mening at fortsætte skriveriet..
Avatar billede valby Ekspert
14. december 2023 - 15:07 #17
#16
Jeg skrev såmænd bare, at jeg ikke advarede mod engelsk talende, men mod svindlere, som udgiver sig for at være en anden end den de faktisk er.
Men jeg er enig i, at forsatte skriverier ikke giver mening.