Avatar billede hkv Forsker
15. december 2023 - 12:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Stationær kan ikke komme på netværk

Jeg har en HP pc, som pludselig ikke kan komme på mit netværk
(Hiper - Xycel router). Lan forbindelse.
Ved fejlfinding får jeg disse meddelelser:
https://ibb.co/jG6HDKR
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2023 - 13:18 #1
har du et andet lan-kabel, du kan teste med ?
Avatar billede hkv Forsker
15. december 2023 - 13:44 #2
Ja, har jeg lige gjort. Det gi`r samme resultat. Den starter fint op, og jeg kan se den har Lan-forbindelse, men efter ca. 30 sek. lukker forbindelsen ned. Jeg har anden stationær pc koblet på router med Lan samtidig, uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2023 - 13:52 #3
Prøv at genstarte pc. Løser det ikke problemet prøv at kigge i enhedshåndteringen om Windows må lukke ned for enheden under egenskaber -strømstyring
Hvis dette er gjort og du stadig har problem forsøg at opdatere driveren til netkortet, samt at deaktivere hurtigstart i strømstyring.
Så burde den kunne blive på nettet
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2023 - 14:11 #4
Tjek at netkortet ikke er deaktiveret i enhedshåndtering og er synligt derinde.
Avatar billede hkv Forsker
15. december 2023 - 14:35 #5
Intet af ovenstående har desværre virket. I ipconfig kan jeg se, at den får en rigtig IPv4 adresse, gateway og subnet mask ser også rigtig ud. Men nu gør den også det, at jeg mister forbindelsen til internettet på den anden stationære pc. Her er jeg så nødt til at trække kablet på den dårlige pc ud af routeren, og genstarte router og den anden pc, for at denne kan komme på nettet igen. Hvis det evt. er fejl på bundkortet (hvor RJ45 stikket sidder), på den dårlige pc, kan jeg så sætte et andet netkort i og på den måde få det til at virke?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2023 - 16:28 #6
Du kan købe lan netværkskort som både usb men også pci som sættes i bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2023 - 16:29 #7
https://www.avxperten.dk/netvaerkskort/
Der er andre sider også.
Når men sætter et andet kort i skal det gamle deaktiveres i enhedshåndteringen.
Avatar billede kurtba Ekspert
15. december 2023 - 20:57 #8
Hvis du har win 11 kan du også prøve nogle af de ting, som henvises til her
https://dk.moyens.net/windows/top-5-maader-at-loese-standardgateway-er-ikke-tilgaengelig-fejl-i-windows-11/
Er dog svært at opdatere en driver, når man ikke er på nettet, men de andre ting kan måske løse det.
Du har vel prøvet at bruge en anden port på routeren, f.eks. den som virker med den anden pc.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. december 2023 - 23:08 #9
Kør command prompt/powershell som admin

Kør følgende kommandoer...

ipconfig /release
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
netsh int ip reset
netsh winsock reset

Genstart pc
Avatar billede hkv Forsker
16. december 2023 - 09:02 #10
#9 Når jeg kører kommandoen ipconfig /renew får jeg følgende fejl:
unable to contact your DHCP server. Request has timed out
De øvrige 4 kommandoer kører fint
Avatar billede hkv Forsker
16. december 2023 - 09:03 #11
#8 Ja, jeg har både skiftet kabel og skiftet port. Jeg kører Windows 10 på den
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. december 2023 - 09:49 #12
Prøv følgende kommando i kommando prompt som admin....

ipconfig /registerdns

Genstart pc
Avatar billede hkv Forsker
18. december 2023 - 12:07 #13
Jeg prøvede det meste af ovenstående, uden at det desværre hjalp. Efterfølgende købte jeg en USB ethernet adapter. Det hjalp på den måde, at den kunne holde min pc på internettet i ca. 30 min, så røg den også af. Så jeg endte med at lave en helt ny ren installation af Windows 10. Og nu kører det perfekt igen.
Mange tak til alle for de gode forslag.
Mvh