Avatar billede vbr Seniormester
16. december 2023 - 10:18 Der er 8 kommentarer

Danske undertekster mangler ved streaming af udenlandske programmer med Cromekast

Min hustru bruger sin Huawei P20 mobil til at streame udenlandske programmer på vores TV - vi har kun det samme TV. Hun klager over, at der ikke længere er danske undertekster på de udenlandske serier hun ser.

MEN - når hun så låner min Huawei P20 (der er gået på pension som telefon), så er der danske undertekster på - og det er der også, hvis vi bruger min Huawei P30 mobil. Noget tyder vel på, at der utilsigtet er ændret ved en indstilling i hendes mobil?

Men jeg kan ikke regne ud, hvordan den igen bliver i stand til at hente danske undertekster ved streaming?
Avatar billede kurtba Ekspert
16. december 2023 - 21:34 #1
Du glemte at fortælle hvilken app hun bruger, når hun streamer.
Er det yousee, netflix, pluto eller ?
Avatar billede vbr Seniormester
17. december 2023 - 09:04 #2
Jeg beklager det upræcist stillede spørgsmål.

Vi bruger stort set kun  DRTV's og TV2 Play's' apps via Cromecast. Det dækker vores behov. Vi har konsekvent fravalgt TV-pakker fra udbydere som Yousee m.fl.

Vi troede først det var et Cromecast-problem, hvilket tidligere har været tilfældet. Men når problemet kun optræder ved brug af den ene af vore tre mobiler, så er det mest logiske vel at problemet ligger i den?
Avatar billede kurtba Ekspert
17. december 2023 - 16:53 #3
Jeg har ikke tv2 play, men på drtv har du nede i højre hjørne 2 vandrette linjer i en klamme. Tryk på dem slår tekster til og fra.
Avatar billede vbr Seniormester
18. december 2023 - 09:52 #4
#3
Det er rigtigt, når man vil sætte undertekster på dansksprogede udsendelser. I hvert fald på vore tre mobiler.

Men ved udenlandske udsendelser får vi - ved at  trykke på 'klammen' - kun muligheden at lade eksempelvis engelsk tale erstatte af dansk tale, men ikke ingen mulighed for danske undertekster.

De danske undertekster er der i øvrigt altid uden af vi skal trykke på noget som helst - undtagen altså på min hustrus mobil.
Avatar billede f-arn Guru
18. december 2023 - 14:36 #5
Prøv at gå ind i Indstillinger -> Aps og find så DR appen. Slet så både data og cache.
Hvis det virker bør du gøre det  samme med TV2 Play. 😄
Avatar billede kurtba Ekspert
18. december 2023 - 21:37 #6
#4 korrekt, altid undertekster ved udenlandske film uanset hvad.
Mit sidste forslag skal så være at afinstallere appen, genstarte tlf. og så geninstallere appen.
Det har hjulpet mig flere gange med andre apps, hvor der pludselig var problemer, som ikke lige kunne rettes.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. december 2023 - 22:28 #7
Nu så jeg lige i en facebook gruppe for brugere af chromecast, at der åbenbart er flere som pludselig er løbet ind i det problem, samt at DR er opmærksom på problemet.
Mærkeligt at det så kun er nogle, som løber ind i problemet.
Men jeg ville stadig prøve at geninstallere.
https://www.facebook.com/groups/569543047213113
Avatar billede vbr Seniormester
08. januar 2024 - 10:49 #8
Efter at til sidst alle vore android-enheder én efter én mistede danske underteksterne ved streaming af udenlandske udsendelser, kontaktede jeg DR - som beklagede fejlen, som de arbejder hårdt og åbenbart også længe på at løse.

Men jeg fik også en nem løsning, der er som følger:

Start med at streame en vilkårlig dansk udsendelse og slå undertekster til og slå derefter undertekster fra igen. Find og start derefter det udenlandske program, som du vil streame - så er der danske undertekster på igen.

NB: Der var i øvrigt allerede danske undertekster på den danske udsendelse, jeg testede løsningen. Derfor 'slukkede' og 'tændte' og 'slukkede' jeg for udsendelsen.