Avatar billede Jesper Praktikant
23. december 2023 - 09:17 Der er 5 kommentarer

Forslag til nyt ERP

Hej. Håber i kan hjælpe. Jeg er klar over at opslaget måske ikke er rette sted, men måske ved nogen så hvor jeg skal spørge ud på erfaringer.
Til sagen: På mit job, som er på et smedeværksted med cirka 20 ansatte, er vi i gang med at lede efter afløseren for C5, som er vores ordresystem. Men jeg har dårlige referencer, på både Business 365, Uniconta og Monitor, da det bliver ALT for tungt for os i hverdagen, hvor jeg hører at folk får endnu mere tastearbejde. Vi skal  hurtigt kunne oprette en ordre og samle timer op, og føre noget materiale ind. Ikke være sagt, at vi ikke anvender lager og styklister, men ikke til de små opgaver, som måske tager 3 timer at lave.
Er der nogen der måske kender noget til et godt, nemt og overskueligt system, som kan anbefales til en alsidig smedevirksomhed?
På forhånd mange tak glædelig jul
Hilsen Jesper
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. december 2023 - 09:53 #1
Hej Jesper,

Hvis du kender C5 er Uniconta det mest naturlige valg.  Du skriver at du synes nogen af de mest kendte ikke lige falder i din smag.  Jeg ved ikke hvor du har dine erfaringer fra, men noget kune tyde på, at du måske har behov for en anden tilgang til Uniconta.  Jeg har arbejdet med C5 i 35 år og er selvfølgelig ked af at den er havnet i lomme på Microsoft, som absolut ikke laver noget på denne kerne mere.  For 5 år siden tig vi Uniconta ind og det er et program som møde stort set alle krav om brugervenlighed og funktionalitet.

Dine konkrete oplistninger af behov omkring ordre/projekt styrring kan ikke laves mere simpelt end i Uniconta, en ordre betinger en kunde/projekt.  Materiale fra enten varenummer eller direkte på projekt via indkøb/bogføring/ordre, det er da ikke i Uniconta særligt krævende og det vil være det samme i alle andre systemer.

Tror det vil være en god ide, at få en gennemgang med f.eks. mig, så vi kan snakke Uniconta ordentligt igennem.

MVH
P Agger / Addcon

God Jul.
Avatar billede ebea Ekspert
23. december 2023 - 09:56 #2
Hvis i en virksomhed, med 20 ansatte, finder at f.eks. C5 og de andre systemer du nævner, giver for meget taste arbejde, så giver det ikke rigtig mening, at lede efter et nyt ERP system.
Stort set alle systemer, er bygget op på samme måde (med flere, eller færre funktioner). Så der vil i ende i samme sted, som i er nu.

Så hvis det er som du nævner, at samle op på ordrestyring, og timer, så kan man lave sit eget tilrettede system, gennem brug af Office, og Excel.
Jeg har selv lavet et system til firma(er) med omtrent samme antal medarbejdere, hvor al ordre tilgang, oprettes og indtastes af kontordamen, og hvor medarbejdere afleverer deres dag/ugesedler, med time/materiale forbrug (som tilgår samme system), og opsamles på samme ordre/sagsnummer, og når ordre/arbejdet er afsluttet, kan kontordamen se hvad hun skal fakturere kunden, med timer, og materiale brug, som hun gør i deres eget ERP system.

Og det er jo gratis at bruge, og kan tilrettes nøjagtig til den specifikke kundes behov.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
23. december 2023 - 10:51 #3
Davs,

En af de absulent gode ting ved Uniconta er at der kan åbnes en dataadgang via Excel både for opdatering og hentning af data, den en O-data adgang og den er en dal af produktet.

Tror du skal kigge nærmere på Uniconta, hvis du allerede har et dataopsamlingssted i Excel.

Endvidere kan der Copy/pastes direkte fra Excel til Uniconta, så opdatering fra et
sidesystem er ganske behageligt.

MVH

PA
Avatar billede wise Seniormester
23. december 2023 - 12:49 #4
Hej Jesper

(Jeg arbejder også hos en udbyder)

Det kommer jo meget an på hvad I vil have ud af det.
Det mest oplagte i dag er jo at gå elektronisk, så der laves elektroniske arbejdskort som bruges til registrering af tid og materialer. Her kan den enkelte smed opleve at skulle “skrive og registrere mere”. Til gengæld spares der meget tid senere i processen.
Ofte indlæses også priser og i hvert fald fakturaer fra BD/AO/Sanostål. Så ender de direkte på sagen pg kan faktureres til kunden.

Vi har mange maskinforhandlere, samt nogle smede- vvs virksomheder som kunder og har stor erfaring med at tilpasse det den enkelte virksomhed. Vores produkt hedder KeyBalance. Ring evt til Flemming på 40145758 for demo.

Hvis du kan leve med at det er flere systemer hører jeg at mange er glade for ordrestyring. Ofte integreret med economic. (Den løsning har jeg så intet at gøre med ;-))

God jul
Avatar billede leif Seniormester
30. december 2023 - 13:33 #5
Jeg kender ikke specifikt "smede" branchen, men det jeg hører fra de fleste som går fra C5 -> NAV -> BC eller en helt anden rute er at mængden af arbejde ændrer sig ikke sønderligt, men processen gør.

Det jeg tror det bedste anbefaling vil være at kigge på den enkelte løsning og måske i dag er løsningen ikke baseret på 1 applikation, men en kombination så smeden bruger Ordrestyring, men bogholderen bruger e-conomic og der så er lavet integration ml. de 2 applikationer.

Jeg ved den virksomhed jeg er ansat i har lige været igennem en process med skift fra NAV til BC og samtidig med en implementering af nye processer fx. godkendelse af indkommende fakturaer samt håndtering af private udlæg og indsendelse af bilag på Mastercard brug og som vores bogholdere indtil videre har sagt: Vi laver ikke nødvendigvis mindre, men har fået nye processer og andet overblik over fakturaer som ikke er godkendte til betaling, personer som mangler at sende Mastercard bilag ind, om en Faktura rent faktisk er betalt i banken osv., men det skift har kun kunne lade sig gøre fordi vi ikke bare har skiftet til Business Central, men har valgt en række 3. parts applikationer som så integrerer med Business Central.

Men til projekt/ordre styring har jeg hørt blandet om:
ordrestyring.dk
e-komplet.dk

Hvor nogen er sindsyg glade for den ene og andre er sindsyg glade for den anden.

Så mit forslag er at man skal kigge på markedet og hvad der vil virke for jer kræver en del forståelse for jeres måde og arbejde på.