Avatar billede Asky Forsker
27. december 2023 - 21:42 Der er 2 kommentarer

Kode der tjekker telefonnummer i formular

Prøver at mindske misbrug af feltet telefonnummer i en et formularfelt
type= "number"
med denne kode:
//Hvis feltet er tomt
if (frm.telefon.value==="") {
        alert("Husk telefonnummer.");
        frm.telefon.focus();
        return false;
//tjekker antallet af cifre
(frm.telefon.oninput)
if (this.value.length > this.maxLength) this.value = this.value.slice(0, this.maxLength);
  type="number" maxlength="10";
    }
Umiddelbart virker den. Måske kan den laves smartere?
Avatar billede ejvindh Ekspert
28. december 2023 - 14:01 #1
Grundlæggende tænker jeg jo, at hvis det virker, så er der ingen grund til at ændre det. Men "number" har jo mulighed for at specificere et min og et max, som du også kunne bruge:
https://www.w3schools.com/tags/att_input_type_number.asp

Men jeg tror du vil opleve at spammerne hurtigt lurer dette benspænd.
Avatar billede Asky Forsker
28. december 2023 - 14:41 #2
Til postnummer har jeg brugt MIN/MAX:

<input type="number" name="postnummer" min="1000" max="9999" required="required" />

Men til telefonnummer har jeg brugt det nævnte JavaScript

Jeg har også prøvet med PHP-koder (se mit indlæg i PHP afsnittet)
I mit indlæg her har jeg vist et eksempel på spam-udfyldningen.
Her er kun brugt bogstaver, derfor er nogle felter ændret til "number"