Avatar billede Nanarsi Juniormester
03. januar 2024 - 14:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af bærbar

Jeg har en Asus TUF gaming laptop (FX505DT) med en 256GB Fixed SSD (HFM256GDJTING-8310A) og et ledigt 2,5" slot til endnu en HDD/SSD

Da den mangler plads vil jeg sætte en større HDD i (1-2TB) men er i tvivl om hvad der er nemmest/bedst/billigst.

Den fysiske udskiftning af HDD kan jeg sagtens selv klare, men er i tvivl om hvordan jeg re/geninstallerer OS mv.

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg løser dette
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2024 - 14:32 #1
Man kan købe kabinet med en usb tilslutning hvor nvme ssd kan sættes i og så kan man klone systemet over på den nye ssd hvis det er det der ønskes.
Vælger men at fjerne den systemdisk der sidder i nu og sætte den nye i kan man risikere man inden man gør dette og vil installere på ny, der skal man have bundkort drivere klare for at få vist det nye drev. Har set tråde hvor man har bøvlet med dette. Med hensyn til nvme ssd drev har jeg desværre ikke selv nogle erfaringer, da jeg bruger sata ssd drev.
Avatar billede INK Ekspert
03. januar 2024 - 14:55 #2
Hvis det kun er plads du mangler, kunne man så ikke blot bevare den eksisterende systemdisk og så supplere med en SSD for 2,5" slottet. Det vil så være D-drevet, der anvendes som lager.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. januar 2024 - 15:16 #3
Jeg har selv en ASUS Bærbar med en 1TB SSD til Styresystemet Derudover en 2TB HDD Til lager filer  som INK  Mener! Og på den jeg sidder ved nu har en 512 GB SSD System disk og en 5 TB HDD som lager!
https://ibb.co/9srYLnD
Avatar billede Nanarsi Juniormester
03. januar 2024 - 20:08 #4
tak for svarene

Hvis jeg sætter en ny SSD i det ledige slot, vil jeg så kunne installerer spil på denne ?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. januar 2024 - 20:47 #5
Uden tvivl
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. januar 2024 - 21:31 #6
Din nuværende SSD  er m.2 pcie - og har nok 3-4 gange mere båndbredde end de hurtigste  2,5 " SSD der er sata og begrænset af dens protokols båndbredde. Så du kan vælge at skifte den nuværende ud med en større. Gør du det så vær opmærksom på m.2 er et fysisk format og fås til både pcie og sata protokol. En sata m.2 fungerer nok ikke i din PC - en SATA 2,5" SSD er udmærket og fungere men med noget langsommere læse/skrivehastighed en d den m.2 du har nu.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. januar 2024 - 22:26 #7
Jeg vil på det nærmeste sige at det ikke betyder det store om det er en SSD eller EN HDD når den skal bruges som lager enhed En HDD Kan slettes og omformateres utallige gange uden at tage skade deraf og den tåler også Defragmentering!
Jeg mærker ingen forskel! Jeg kører med begge typer!
ASUS
https://ibb.co/F73kQbP
Defender
https://ibb.co/ySPfpRB
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. januar 2024 - 22:50 #8
Almindelige HD er udmærket til lager, men her snakkes også om at installerer programmer på den. Jeg er gået over til styresystemer herunder programme kun på SSD og data  gerne på HD - det er dejligt at have data og styresystem adskilt - så hvis Windows går i kage så reinstaller eller læs en imagebackup ind uden det piller ved ens data.

Det er en gaming PC og nogle gamere mener lidt bedre hardware og en skærm med højere frekvens kan være den my der gør de vinder fremfor at tabe. Ved almindelig kontorbrug eller surf mærker man ikke forskellen.

På denne PC er der både en SATA m.2 og en PCIE m.2 - performancetest med ismyhdok 1.77 siger1094 til sata og 3981 til PCIe - men den store forskel mærkes ikke i almindeligt brug. Jeg har win10 på den ene og win11 på den anden.
Avatar billede fase Professor
04. januar 2024 - 20:09 #9
Du kan fint bruge en HD som lager. Den kan også defragmenteres uden at tage skade.  Hvis du har data på din nuværende disk, kan du med fordel flytte dem over på den nye  disk og dermed får frigivet plads til at installere programmer på.
Avatar billede Nanarsi Juniormester
05. januar 2024 - 12:50 #10
Tak for alle svarene 😊
Jeg angiver Poko1 som svar, men i andre har også bidraget 👍

Jeg starter med at sætte en SSD i det ledige slot og ser om det kan gøre tricket og ellers må det blive en større M.2 senere.