Avatar billede visto Professor
07. januar 2024 - 14:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Curser skal ikke flytte sig ved [Enter]

I en gammel version af Excel kunne jeg indstille det, så curseren ikke flyttede sig, når jeg tastede [Enter], men det kan jeg ikke i Excel 2013. Her kan jeg kun vælge, at curseren skal flytte sig ned, op, til højre eller til venstre (Filer > Indstillinger > Avanceret > Efter tryk på Enter flyttes markeringen).

Findes der et trick, så man kan få curseren til at blive i cellen efter [Enter]?
Avatar billede be_nice Juniormester
07. januar 2024 - 15:08 #1
Du kan tvinge Excel til at blive i cellen når du taster enter, ved at fjerne fluebenet i indstillinger - altså der hvor du kan vælge mellem "Ned, op, højre eller venstre".
Avatar billede visto Professor
07. januar 2024 - 15:34 #2
#1 tak. Jeg kan konstatere, at det virker i ark, som ikke er beskyttet, mens det ikke virker i beskyttede ark.
Er der en løsning på det?
Avatar billede visto Professor
07. januar 2024 - 15:36 #3
Jeg havde glemt, at jeg har stillet spørgsmål om det samme problem før:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041801
Det kom der ikke en løsning ud af, så jeg formoder jeg må leve med det.
Avatar billede be_nice Juniormester
07. januar 2024 - 15:42 #4
Det lyder mystisk - jeg har lige testet i et beskyttet ark, og her fungerer det også når jeg skriver i en celle der ikke er låst og trykker enter.
Avatar billede visto Professor
07. januar 2024 - 15:56 #5
Kan det være fordi du bruger 2016 eller nyere? Sidst jeg havde spørgsmålet oppe, kom det frem, at det virker i dem.
Avatar billede be_nice Juniormester
07. januar 2024 - 16:04 #6
Beklager - jeg havde ikke lige fanget at du benyttede en ældre version af Excel... - så giver det selvfølgelig mening at det måske ikke fungerer. Det undrer mig blot at du kan få det til at fungere på et ark der ikke er beskyttet, mens det ikke fungerer på et beskyttet ark.

Er det beskyttede ark et du selv har lavet - eller er det et ark fra en anden kilde? Du kunne jo teste med at oprette et helt nyt ark - gør 5-10 celler redigerbare, beskyt arket med kode og så prøve om det gør nogen forskel.

Ellers kan det selvfølgelig godt tænkes at Microsoft ikke havde valgt muligheden i den Excel version du har - dog ville jeg jo mene at det så ligeledes ikke burde fungere i en ikke-beskyttet mappe.
Avatar billede be_nice Juniormester
07. januar 2024 - 16:07 #7
Hov - kom lige i tanke om en genvej jeg har brugt tidligere.

Prøv lige med CTRL+Enter når du har skrevet data i en celle. Måske det vil fungere i det beskyttede ark?
Avatar billede visto Professor
07. januar 2024 - 16:31 #8
#6
Det er egne ark.
Testen med de 5-10 celler indsnævrede problemet: Jeg kan godt få curseren til at blive stående, hvis jeg, når jeg beskytter arket, har "Markér låste celler" tilvalgt, men det er slået fra (og skal være det) i mine beskyttede ark. Besynderligt, at det skulle gøre en forskel, men det gør det.
#7
Ja, din CTRL+Enter virker i beskyttede ark, også med "Markér låste celler" tilvalgt.
Jeg synes det er lidt irriterende at skulle bruge den, hver gang man vil bruge Enter. Men her må jeg jo så vælge mellem to "onder": 1) at curseren flytter sig, 2) at skulle bruge CTRL+Enter.
Men dit svar er en løsning, så tak for den!