Avatar billede brasso Forsker
07. januar 2024 - 14:45 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Boot af PC gået i udu??

Hej
Jeg har kørt et driver opdaterings program fra en USB stick.
Efterfølgende er der gået rod i boot af min PC.
Når jeg starter PC'n, når den til et tidspunkt efter at have vist pc'ns opstartsinfo, og derefter skal gå videre til at boote Windows, står der bare en cursor og blinker 3-4 linjer nede i øverste venstre hjørne, og der sker ikke mere.

Hvis jeg starter pc'n og hopper direkte ind i boot menuen og vælger mit system drev, starter PC' normalt.

Det er som om at driver opdateringsprogrammet har lagt en eller batch fil ind, som får PC'n til at kigge efter et eller anden den skal udføre før den går videre til Windows.

Jeg har kørt PC'n tilbage til et gendannelsespunkt der ligger før driver opdateringen er kørt, men det har ikke ændret noget.

Er der nogen der har et bud på, hvad jeg skal gøre for at PC'n igen booter normalt?

PS: i Bios står 1. st boot til systemdrevet og 2nd til DVD drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2024 - 16:11 #1
Kan du gå i recovery delen og her vælge at prøve at starte i fejlsikret tilstand?
Har det program du har brugt en gendannelse så driverne kan rulles tilbage igen?
Hvis ikke skal du i enhedshåndteringen og rulle dem tilbage manuelt.
Hvad hedder det driver program bare for at advare andre?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 16:43 #2
Hvis du under opstarten ser den roterende cirkel så tvangssluk PC: 3-4 Gange og se om den går i  gang med at reparere?
og ellers hvis du i BIOS Har Boot menager så vælg denne som 1 Boot: Da du jo kan starte ved at vælge dit drev! ellers enig i#1
Avatar billede brasso Forsker
07. januar 2024 - 18:52 #3
#1 Programmet "Snappy driver installer", har så vidt jeg ved ikke en gendannelsesfunktion, så driverne kan køres tilbage. Det er første gang jeg bruger programmet, så jeg kender det ikke så godt.
Link til programmet:
https://sdi-tool.org/
Jeg ved ikke om det bare er mig der har gjort noget forkert ved at fjerne USB sticket med programmet før genstart???? Muligvis er det skyld i at programmet fejler.
Jeg tror ikke de installerede drivere er årsag til fejlen, nærmere noget programmet har efterladt, maskinen kører jo upåklageligt når den først er inde i Windows.

#2 Pc'en har 2 gange været i repair modus, hvor den selv forsøger at reparere, men det gør ingen forskel.

Jeg vil tro der må ligge en eller anden fil, som Windows kigger i , hvordan den skal boote, og programmet måske har lagt en streng ind i denne fil, bare et gæt. :-(

I BIOS står system disken til 1. st boot. og DVD til 2nd. boot.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 19:17 #4
Prøv at åbne Kontrolpanelet vælg APPén Programmer & Funktioner Se om du kan genkende noget af det du har fået der vælg og tryk på fjern.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 19:34 #5
Prøv også at åbne Enhedshåndteringen og se om der er nogle Anmærkninger der!
https://ibb.co/NN8Fq6p
Avatar billede brasso Forsker
07. januar 2024 - 19:39 #6
#4 #5 Intet nyt nogen af stederne, har tjekket på dato 6 og 7 januar, og gennemgået navne. :(.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 19:53 #7
Den Sidste gode mulighed er jo en inplace opdatering hvor du for en sikkerhedsskyld får en Windows old!
Husk at vælge gem alle filerog programmer!
De plejer at være markerede med flueben så lad være med at trykke på vælg hvad du vil gemme!
Avatar billede brasso Forsker
07. januar 2024 - 20:22 #8
Prøvede lige en start reparation.
resultat. Kan ikke reparere start af Windows, se logfil E:\Windows\System32\logfiles\SRT\SrtTrail.txt

For mig ser det ud som systemet tror Windows skulle ligge på et drev (E:), der er ingen drev E: i min maskine). Der må være en systemfejl hvor stien til Windows er angivet, måske er der lavet en rettelse i den? Jeg kan ikke huske hvilken fil der angiver Windows placeringen! Øv!

Udskrift af logfilen (C:\windows\system32\Logfiles\SRT\srt\srtTrail.txt)
Diagnosticerings- og reparationslogfil for Start reparation
---------------------------
Tidspunkt for sidste fuldførte start: ‎07-‎01-‎2024 13:32:16 (GMT)
Antal reparationsforsøg: 2

Sessionsdetaljer
---------------------------
Systemdisk = \Device\Harddisk0
Windows-mappe = E:\WINDOWS
AutoChk Run = 0
Antal rodårsager = 1

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter opdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af systemdisk
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af diskfejl
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 16 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af destinationsoperativsystem
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 16 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af indhold på diskenhed
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 15 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af Boot Manager
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af logfil for systemstart
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af hændelseslogfil
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af intern tilstand
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter installerede LCU
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 4828 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der er installeret driveropdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 1891 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der findes ventende pakkeinstallation
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 3984 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af startstatus
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Rodårsagen er fundet:
---------------------------
Startstatus angiver, at operativsystemet blev startet korrekt.

---------------------------
Sessionsdetaljer
---------------------------
Systemdisk = \Device\Harddisk0
Windows-mappe = E:\WINDOWS
AutoChk Run = 0
Antal rodårsager = 1

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter opdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af systemdisk
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 15 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af diskfejl
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af metadata på disken
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af destinationsoperativsystem
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 16 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af indhold på diskenhed
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 1094 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af Boot Manager
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af logfil for systemstart
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Diagnosticering af hændelseslogfil
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 31 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrol af intern tilstand
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Søg efter installerede LCU
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 5781 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der er installeret driveropdateringer
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 1891 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Kontrollér, om der findes ventende pakkeinstallation
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 3922 ms

Test, der er gennemført:
---------------------------
Navn: Test af startstatus
Resultat: Er fuldført. Fejlkode =  0x0
Tid = 0 ms

Rodårsagen er fundet:
---------------------------
Startstatus angiver, at operativsystemet blev startet korrekt.

---------------------------
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 20:43 #9
Prøv i søg at skrive Diskmgmt Åbn den og se bogstaver  på din Harddisk?
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2024 - 21:41 #10
Hvordan ser din disk ud? Blot til orientering!
https://ibb.co/WBNkXJ3

Men du skulle nok overveje #7
Avatar billede brasso Forsker
07. januar 2024 - 23:22 #11
Hej
Jeg er nok nået der til, vor jeg skal have kontakt til min lokale PC dealer/Værksted.
Jeg havde et komplet Aomei disk kopi af systemdisken 10-12-2023 (Længe før det gik i udu). Den har jeg kørt tilbage, og pc'n stopper stadig lige efter hardware kontrollen, så nu fatter jeg ikke en dyt. Man skulle næsten tro der er skrevet et eller andet ind i BIOS. Jeg kontakter mit lokale PC værksted i morgen.
Foreløbig tak for alle input. I hører nærmere, hvis/når problemet er løst.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 06:32 #12
Nu var jeg jo gået til sovstrup inden dit sidste indlæg Så? Som jeg skrev i #2 så er jeg næsten 100% på at der er ændret i BIOS i det du skriver at du kan starte når du vælger Dit drev/SSD-HDD derfra? Husker du at når du der har valgt at konfirmere ved at trykke F10 & Yes
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 07:55 #13
Det ser sandsynligt anderledes ud på din PC
Boot:up!
https://ibb.co/ZdR1Mvv
Bios Valg!
https://ibb.co/2NM4Rpr
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2024 - 08:10 #14
Normalt så bruger og anbefaler jeg ikke at bruge nogle automatiske driver opdateringsprogrammer, men Snappy Driver skulle være en af dem man skulle kunne stole på at den kun lægger drivere ind og ikke en masse andet snavs.
Jeg forstår ikke hvorfor du bruger et programmet fra en usb pind?
Skulle det kunne køre flytbart så man kan have det på usb pind? Nogle kan men andre kan ikke. Har du været nødt til at bruge boot menu for at få adgang til programmet så?
Har du en ekstra disk burde du kunne rulle dit Aomei image ind med et rescue medie og så se om den nye disk kan boote.
Avatar billede brasso Forsker
08. januar 2024 - 09:13 #15
#12. Jeg har været i BIOS og slået alle boot muligheder fra med undtagelse af 1 st. boot = System drev, og 2 nd. Boot DVD drev. Og ja jeg gemmer med F10 og accepterer ændringer.
#14 Jeg downloadede den version der skulle være flytbar, altså på en USB stick. Jeg har kørt programmet på en bærbar MSI GT663 R (gammel model), og der var der ingen problemer. Så det er sket et eller andet mystisk på min stationære som jeg ikke kan gennemskue, men umiddelbart går maskinen i stå lige efter hardware kontrollen, hvorefter windows noemalt starter op. Jeg tror det er som om at hardwaren prøver at finde USB sticket. PS sticket sad i ved første genstart, efter driver opdateringen.
Men nu må vi se om værkstedet kan klare den. Man må jo kunne nulstille BIOS til default værdier, men det er ikke noget jeg skal pille i, det rækker min viden ikke til. 🙁😕
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 10:06 #16
Der plejer jo ikke at ske andet ved F9 End at PC: starter op med Harddisk 0 Altså dit C: Drev!  Og efter F9 og Acept F10 og Acept  Skulle PC jo start op som normalt det er jo derfor de findes!!!
Avatar billede Little Helper Seniormester
08. januar 2024 - 15:27 #17
Brasso det er ikke din BIOS der er skrevet i, Jeg er sikker på at det er din MBR. Ønsker du selv at prøve at indstille den kan det nemt gøres.

Start maskinen op i CMD (command Promt), Her skriver Du bootrec /fixboot "

Uden " og husk mellemrum mellem bootrec og /, Køre du den fra Windows husk at start CMD som admin for rettingheder.

FJERN det driver program. Brug aldrig et driver program til at gøre noget windows normalt gør for dig.
Avatar billede brasso Forsker
08. januar 2024 - 15:54 #18
#17 Som tidligere skrevet er PC'n på værksted. Så jeg afventer lige svar fra dem. Tak for input.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2024 - 15:58 #19
Hej lige et spørgsmål Hvilket Windows program? Og er det en så gammel PC: at den er Formateret MBR? Eller GPT? Hvis Win 10-11 Er den så opgraderet? Alt noget vi jo ikke er kommet ind på!
Avatar billede brasso Forsker
08. januar 2024 - 15:58 #20
#17 Ps: Jeg har kørt et tidligere image af hele systemdisken tilbage, så burde MBR, Vel også være rettet tilbage til tidligere version? Jeg går ud fra at MBR ligger på systemdrevet?
Avatar billede brasso Forsker
08. januar 2024 - 16:18 #21
#19 En 14 år gammel Dell XPS 435 MT, I7 - 920, Radeon grafikkort med 2 GB Detikeret RAM(husker ikke lige model), 12 GB RAM, systemdisk samsung ssd 870 (500 GB), Samsung ssd 1TB data disk.
Windows 10 home, fuld opdateret.
Maskinen kører fint normalt. Nypris for Ca. 14 år siden lige godt 14.000 kr.
Avatar billede brasso Forsker
11. januar 2024 - 14:17 #22
Halløjsa
Problem løst, og det er godt nok lidt pinligt. 🙄☹
Det eneste værkstedet kunne se var, at der var byttet rundt på data drev og systemdrev i boor opsætningen i BIOS, så systemet prøvede at finde Windows på data drevet.
Lyder underligt, men jeg må jo fuldstændig have taget fejl af de 2 drev, de gange jeg har tjekket efter, der er ellers stor forskel på et 500 GB og et 1 TB drev, selv om det er samme model. Nå så husker man måske at se ordentlig efter en anden gang.!!!
Avatar billede poko1 Ekspert
11. januar 2024 - 14:33 #23
Sørme da godt at du fik det løst " Trækker på smilebåndet"!!!!!! #12 ?