Avatar billede PGFfyn Mester
08. januar 2024 - 13:21 Der er 14 kommentarer

Extender

Hej.
Har en Extender, TP link model RE 200, som ikke vil koble på en kablet forbindelse.
Routeren er en ret ny Zyxel - kan ikke se model.
Har prøvet nulstillinger af alle enheder, og reset - men extenderen vil ikke koble op på den faste forbindelse - men trådløst kører den OK men ikke for hurtigt, men den er på, og det virker.
Problemet er opstået i forbindelse med skifte af udbyder til AllinOne, som ikke kan hjælpe, men den fungerede fint med tidligere udbyder. Er nu på fiber, mod tidligere Coax.
Ved med sikkerhed at der sendes på kablet, da TV ved en test kører fint igennem på dette kabel.
Venlig hilsen
Povl
.
Avatar billede Wombat Juniormester
08. januar 2024 - 14:20 #1
Den har vel en Mode Switch. Hvad mode står switchen på nu?
Avatar billede INK Ekspert
08. januar 2024 - 14:23 #2
Hvad mener du med ikke koble på en kablet forbindelse? Forbindelsen fra routeren er trådløs og kabelforbindelsen kan anvendes til en pc uden wifi eksempelvis. Kabelforbindelsen er ikke beregnet til opkobling til routeren, hvis det er det du mener?
Hvad har du koblet på kabelforbindelsen?
Avatar billede Wombat Juniormester
08. januar 2024 - 14:38 #3
Oops! Der er som regel ikke en mode switch på de der moderne extenders.
Du skal ind i opsætningen ved at logge på extenderen fra en PC med WiFi. Er der ikke en manual eller en "Quick Installation Guide"? QIG'erne for de forskellige operations måder findes ofte på et stort papirark. Ellers der er vel en DVD med en QIG?
Avatar billede Wombat Juniormester
08. januar 2024 - 15:57 #4
Prøv at finde ud af hvad det er for en Xycel router.
Avatar billede Wombat Juniormester
08. januar 2024 - 16:04 #5
Forresten, har du nulstillet  extenderen? Som regel gør man det ved at trykke på WPS knappen og holde nede i ca 10 sekunder.
Avatar billede Wombat Juniormester
08. januar 2024 - 16:18 #6
Nulstilling iflg QIG:

- With the extender powered on, use a pin to press the Reset button (hole) for 1 second. The extender will reboot. For some early firmware version, you may need to use a pin to press and hold the Reset button (hole) for about 5 seconds until the Power LED blinks.

- Log in to the extender’s web management page. Go to Settings > System Tools > Backup & Restore
and click Factory Restore.

Link: http://tinyurl.com/9bh6du3h
Avatar billede valby Ekspert
08. januar 2024 - 16:20 #7
#2 har selvfølgelig ret. En Extender forstærker Wi Fi fra routeren.
Den kan derfor placeres et andet sted end routeren. Den skal så kobles med routeren, ved (#5) at trykke på WPS. Det kan tage nogle minutter.

Jeg har denne: Dyr men alle pengene værd. https://www.avxperten.dk/wifi-repeater/repeater-traadloest-netvaerk-1300m2-2600-mbps.asp
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. januar 2024 - 22:21 #8
RJ-45 stik på Extender er en udgang, hvor udstyr kan tilsluttes.(Som også nævnt i #2) Extender modtager, og forlænger signal trådløst via dit WiFi net.
Bemærk venligst at WiFi signal udelukkende forlænges af Extender, WiFi signalet forstærkes ikke.
Det er udelukkende den modtagne signalstyrke der forlænges/udvides
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. januar 2024 - 23:39 #9
Hvis du ikke skal bruge kabel så prøv som udgangspunkt at placere den midtvejs.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. januar 2024 - 00:18 #10
Som flere andre skriver, så kan den ikke modtage signal via kabel, så når du skriver, at den virkede fint med tidligere udbyder, må det være trådløst, at den har virket fint. Tidligere udbyder har måske brugt en router med bedre wifi eller du har flyttet extenderen.
Stikket i bunden er kun til at forbinde devices til netværk via kabel i stedet for wifi, hvis det giver mere mening.
Hvis du vil have en enhed, som kan forbindes via kabel og så udsende wifi, skal du kigge efter et acces point i stedet for.
Alternativt tyder det på, at extenderen sidder et dårligt sted i forhold til routeren, og derfor får et så dårligt signal, at den heller ikke kan videresende noget særlig godt signal selv, så prøv med en anden placering - og gerne tættere på routeren.
Som yderligere alternativ kan det være, at du skal til at spekulere på noget mesh anlæg i stedet for.
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. januar 2024 - 09:57 #11
Hvis alt svigter, er der også en mulighed med Powerline Adapter.
Dette udstyr overfører signal via strømstik i huset. Jeg har opsat flere af disse, alle med godt resultat.
Husk når du anskaffer Extender eller Powerline, der findes to versioner af hver type. En med WiFi og en uden WiFi. Dem uden WiFi er billigere, men så er du afhængig af kabel.
Avatar billede PGFfyn Mester
09. januar 2024 - 13:46 #12
Hej.
1000 tak for deltagelse, og alle de gode råd.
Sagen er den, at TP link kan tilsluttes kabel - altså direkte forbundet til Routeren, hvorefter den ikke kører trådløst, men på tråd.
Vil man dette, skal indstillinger på Extenderen ændres til Access point, og det foregår via software, vist nok leveret af TP Link, og det skulle være så nemt som at klø .........
Jeg fortsætter med den trådløse forbindelse - TP`s vejledninger fungerer ikke godt på Windows 11.
Venlig hilsen
Povl
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. januar 2024 - 10:28 #13
TP link model RE 200 er en WiFi forlænger-trådløs. Og du nævner i #12 at den kører på tråd. Hvis det er gennem strømstik, er det en Powerline Adapter.
Mht. opsætning, normalt er det plug-and-play (Nogen gange plug-and pray👩‍🔧)
Hvis du har brug fpr en app til opsætning, kan den hentes i app store.
Eller scan QR-kode på pakken. Jeg kører Windows 11, og i mit tilfælde var opsætning af Powerline Adapter plug-and-play👌
Avatar billede Wombat Juniormester
10. januar 2024 - 12:01 #14
Tråd? Der menes nok kabel ;-)
Der er jo et RJ45 stik på extenderen. Med kabel kan den også virke som extender for udstyr som ikke har WiFi, tilsluttet via kabel. Det kan man læse i manualen.