Avatar billede valby Ekspert
11. januar 2024 - 19:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

60 eller 75 HZ for øjnene

Windows 11 Pro
Jeg kan se, at 60 HZ kan hæves til 75 HZ, er det bedre for øjnene ?

I Computer world skriver de, at det er bedre for øjnene at slå RGB fra.
Er der noget om det ?
https://www.pcworld.com/article/2168378/why-you-should-do-without-rgb-lighting-in-your-pc.html
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. januar 2024 - 19:39 #1
Medmindre det er en billedrørsskærm tror jeg ikke der er meget at hente der.
Avatar billede valby Ekspert
11. januar 2024 - 19:47 #2
Nej det er en næsten ny Samsung skærm.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2024 - 19:59 #3
De råd var gode i gamle dage, men har ingen betydning i dag.

De refererer til gamle CRT skærme (gammedags billederør) - her var det ikke alle pixels på skærmen der var lys i hele tiden - det var en stråle der løb ned over skærmen og oplyste fosfor på indersiden. Her fik du et roligere billede, jo højere refresh-rate skærmen kørte med. Og specielt omkring 60Hz var der problemer, hvis der var lysstofrør i nærheden - så kunne de gå i interferens med lyset fra skærmen, så alt blinkede...

I dag har refresh raten primært interesse for folk der spiller og ønsker at bevægende objekter ikke trækker slør over skærmen... - men det har i dag ikke noget med ro for øjnene at gøre.
Avatar billede madklub Guru
11. januar 2024 - 20:01 #4
I artiklen du linker til skriver de om at gamere (dem der spiller rigtig meget computer), kan blive forstyrret at alt for meget lys rundet om skærmen.
Ikke noget med øjnene.
75 Hz vil nok bruge lidt mere strøm. 60 Hz er godt nok til YouTube osv.
Avatar billede valby Ekspert
11. januar 2024 - 21:08 #5
Tak for alle indlæg. #3 var jo meget fyldestgørende, så jeg lægger løsningen der. 👍

Ps. min interesse for emnet skyldes, at mit syn bliver stadigt dårligere.
Men jeg bliver 85 i denne måned, så er jo alderen, som trykker, 🤢