Avatar billede frem-ad Professor
17. januar 2024 - 18:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Datavaliderings fejl

Hej
Denne excel fil https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjupOK0_eSDAxVO8QIHHZG9CbUQFnoECA4QAQ&url=https%3A%2F%2Fbinaries.templates.cdn.office.net%2Fsupport%2Ftemplates%2Fen-gb%2Ftf03987167.xltx&usg=AOvVaw1-_maX0b95oFA1ayeqDrEW&opi=89978449 når jeg fanen med navne så skulle den jo automatisk komme frem med navne, i de andre faner Men jeg bliver ved med og få Dataviliderings fejl, jeg har prøvet forskellige ting men jeg kan ikke finde fejlen, Er der en jer der har en ide, til hvordan jeg får arket til at fungere.
Avatar billede MaxZpaD Professor
18. januar 2024 - 09:30 #1
Jeg får ikke nogen fejl, når jeg åbner filen. Alle drop-downs for Employee fungerer fint i alle månedsarkene. Så jeg kan ikke sige, hvorfor fejlen opstår hos dig.

Et tip til valideringsformlen:
Når de gyldige valgmuligheder står i en datatabel, så skriv formlen med referencer til tabellens objekt: =INDIREKTE("EmployeeName[Employee Names]").
På denne måde følger valideringsmulighederne automatisk med, hvis de senere udvides med Employee 6 osv.

I den nuværende form (='Employee Names'!$B$4:$B$8) skal du efterfølgende justere dit valideringsområde, f.eks. fra $B$4:$B$8 til $B$4:$B$9.
Avatar billede frem-ad Professor
18. januar 2024 - 16:19 #2
MaxZpaD hvor er det går galt for mig https://www.youtube.com/watch?v=qSpBDy5hUsI
Avatar billede falster Ekspert
18. januar 2024 - 17:30 #3
For hvad det nu er værd:

Jeg har prøvet arket i LibreOffice Calc. Fungerer ligesom Max skrive i #1, første afsnit. Ingen fejl
Avatar billede MaxZpaD Professor
19. januar 2024 - 09:11 #4
#2 - Nåeh ... jamen, du skal jo vælge personerne via den drop-down-liste, som er i cellerne i månedsarkene.
Når du står i cellen, er der en lille drop-down-knap til højre for cellen nederst. Når du klikker på denne knap, vil du kunne se de navne, du har indtastet i arket med Employee Names.
Avatar billede falster Ekspert
19. januar 2024 - 10:51 #5
Som Max skriver i #4 :-) - ser det ud til, at du betjener projektmappen "forkert".

Noget andet er, at hvis du ønsker, citat

når jeg fanen med navne så skulle den jo automatisk komme frem med navne, i de andre faner

bør det være enkelt at ændre ved at fjerne hele rulleliste-metoden og indsætte "faste" referencer i månedsarkene til celler i ansatte-arket.

(Det vil måske også være lidt mere logisk/"sikkert". Så vidt jeg kan se, giver den anvendte metode mulighed for at indsætte samme ansatte i alle linjerne i månedsarkene.)
Avatar billede frem-ad Professor
19. januar 2024 - 15:38 #6
Okay. Men jeg troede det så var som falster skrev at den indsætter navnet fra ansatte arket. For ellers kan det hurtig gå galt, for her skal man bruge rullemenuen i hver enkelt måned Jan-feb osv. eller man får trykket på noget forkert uden og lægge mærke til det, så går der hurtig rod i det.
Avatar billede bjarnehansen Mester
20. januar 2024 - 11:19 #7
Jeg tror man skal bruge MA-nummer til at styre dem man sætter ind i arket også bruge xopslag eller lopslag til at hente dem ind med....