Avatar billede per2edb Guru
18. januar 2024 - 08:56 Der er 11 kommentarer

back up i WIN 11 af udvalgte mapper til en extern usb enhed

Jeg ønsker automatisk back up af udvalgte mapper til en extern usb enhed
I WIN 10 virker det perfekt med programmet sikkerhedskopiering af filer
Dette program er fjernet i WIN 11 og man anbefaler OnDrive

Jeg er rædselsslagen ved OnDrive da en sletning af data i OnDrive automatisk også sletter disse data fra min disk (Det kan stilles men det er vanskeligt)

Altså tilbage til gamle gode WIN 10 koncept på en WIN 11 maskine
Har i et forslag til et program jeg kan downlode
Avatar billede kulawig Professor
18. januar 2024 - 09:10 #1
Avatar billede per2edb Guru
18. januar 2024 - 09:24 #2
Tak jeg prøver det
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2024 - 12:28 #3
Allway Sync brugte jeg for en del år tilbage.
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. januar 2024 - 13:23 #4
Det er vigtigt at skelne mellem synkronisering og backup - og backup bør man have i mere end en version. OGpå flere forskellige medier.
Nogle synkroniserings værktøjer kan indstilles til 'backup'.
Personlig bruger jeg Ashampoo backup og Microsoft synctoy (ja det er gammelt).
Bemærk når dine backupmedier er monteret er de lige så udsatte som PCen forspolering. -
Avatar billede per2edb Guru
18. januar 2024 - 13:40 #5
Kan OnDrive indstilles til kun Back up
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2024 - 14:25 #6
Har aldrig brugt OneDrive.

Allway Sync ser sådan ud i dag i brugerfladen: https://ibb.co/Km4LFV0
Programmet kan hvis man trykker på pilen skift fortælle hvilken vej der skal synkroniseres. Sletter du en fil på din pc så kan Allway Sync også fjerne den fra din backup.

Og som Kurt54 så er en backup ikke nok. Jeg bruger 3 destinationer incl min pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. januar 2024 - 14:28 #7
GoodSync der står i programmet er en mulighed der er tilføjet efter jeg brugte den sidst. Som jeg lige ser det er det skybaseret backup derkan tilknyttes programmet.
Avatar billede falster Ekspert
18. januar 2024 - 15:15 #8
Anvendte SynCBack(free) for år tilbage.

Kan anbefales:

https://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html
Avatar billede wjens Guru
18. januar 2024 - 16:36 #9
FreeFileSync kan også anbefales: https://freefilesync.org/

Jeg bruger den til backup ved at skifte mellem et antal usb-sticks, der kun sidder fysisk i pc'en under kopiering. Som jeg forstår spørgsmålet er det også dit behov.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. januar 2024 - 08:11 #10
Bruger Aomei til at lave system backup. Jeg ser på programmet at det faktisk også kan lave fil backup https://ibb.co/8msQpBd
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. januar 2024 - 10:54 #11
Hvis du er interesseret i ekstern placeret backup, er der flere muligheder f.eks. :
jottacloud og onlime. Deres servere er placeret i Norge. De er gratis op til 5GB.