Avatar billede mort1 Ekspert
24. januar 2024 - 15:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Er det her man kan bruge "$"

I mange år har jeg lavet en beregning, hvor jeg skal have gennemsnitsværdien af en række tal, f.eks. summen af K7 til K58
15 til 20 gange om året tilføjes en række, så det bliver summen af  K7 til K59, summen af K7 til K60 osv. , Hver gang jeg tilføjer en ny talrække må jeg ind og trække i "håndtaget", men så bliver K7 til K8 og så fremdeles.
Min "formel" ser således ud  =(K7+K8+K9+K10 osv) / antallet af rækker.
Ikke fordi det er en uoverkommelig opgave for mig, at huske at indsætte startrækken, H7, og øge det antal der divideres med, med en enkelt pind,  men når man nu ved, at det kan gøres lettere, og blot er blevet for gammel til at huske hvordan, så irriterer det mig.
Er der en som kan/vil give mig anvisning på den nemme måde at lave ovennævnte beregning på,
Hvad skal det så bruges til - Det skal bruges til at lave en beregning af brændstofforbruget på en bil, målt over samtlige optankninger i hele bilens levetid.
Avatar billede ebea Ekspert
24. januar 2024 - 15:40 #1
Ja. $ bruges til at låse, enten rækker eller kolonner. Så K7 kan laves til K$7

Men i stedet for at lave + mellem alle, hvorfor laver du så ikke en formel, som dækker dit rækkeantal. f.eks. =MIDDEL(K7:K60)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2024 - 15:46 #2
Skriv Brændstof i K6. Vælg K6:K58 og indsæt en Excel tabel. I for eksempel K4 indsætter du følgende formel: =MIDDEL(her klikker du øverst i celle K6 når der viser sig en sort pil der peger nedad) tryk OK hvorefter du vil se en formel i stil med:
=MIDDEL(Tabel3[Brændstof])
Ved dig vil den muligvis hede noget andet end Tabel3.
Nu kan du bare fylde tal på under K58 og formlen vil automatisk opdatere3.
Avatar billede mort1 Ekspert
24. januar 2024 - 18:07 #3
#1 og #2 - Det ser lidt mystisk ud når jeg laver øvelsen, men jeg vil arbejde lidt med det i morgen, så bliver jeg forhåbentlig klogere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. januar 2024 - 19:36 #4
Avatar billede mort1 Ekspert
25. januar 2024 - 15:21 #5
Tak til ebea og xl-Enthusiast for jeres løsningsforslag, som jo peger samme vej. Jeg er i første omgang gået med den helt enkle =MIDDEL(K$7:K60) - Så vil jeg pusle lidt med at udbygge automatikken i resten af mit brændstof statistikskema.
Avatar billede ebea Ekspert
25. januar 2024 - 15:56 #6
#5 - du er velkommen 😊