24. januar 2024 - 21:19 Der er 20 kommentarer

Optimering af hardware

Hejsa

Jeg har følgende specs:
Processor: 11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11600K @ 3.90GHz  3.91 GHz
Installeret RAM: 16,0 GB (15,8 GB kan bruges)
Grafikkort: NVIDIA GeForge RTX 3070

Jeg oplever til tider når jeg spiller spil som world of warcraft, league of legends, eller andre spil, som egentligt ikke er GRAFISK tunge, men trækker nogle RAM, at min computer får små spikes i lag.

Jeg følger tit "hukommelse" i joblisten, og ser den er på omkring 85-95% når jeg har nævnte spil + måske chrome, og lidt andet åbent.
Kan de her spikes jeg taler om fikses ved blot at smække 8-16gb mere ram i computeren?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. januar 2024 - 21:44 #1
Er cpu og disk forbrug lavt?
Kører du med at computer optager medens du spiller spillet?
24. januar 2024 - 22:54 #2
Hejsa.

Jeg er sindsygt ringe til at forstå hvordan hardware generelt fungere, bare for at være ærlig.
Hvad mener du præcist når du spørger om CPU og disk forbrug er lavt? Føler jeg beskriver det i første besked.

Ingen optagning.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2024 - 01:43 #3
i jobliste kan du se cpu og disk og gpu

https://ibb.co/gTwnHg6

Se i jobliste hvad der bruger hukommelse
'
https://ibb.co/j6VfX8Q
25. januar 2024 - 05:36 #4
Gpu ligger på omkring 40%, cpu omkring 90-95%.
Disk kan jeg ikke lige huske på stående fod. Så skal jeg lige teste det af senere
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2024 - 11:29 #5
#2 Både dit ram forbrug  men også din cpu ligger så højt at det vil give problemer. Du må tjekke i joblisten hvor du kan lukke ting ned der kan hjælpe på det. Hvis du bruger Game Bar til at optage samtidigt med du spiller er det jo en ting der ikke er nødvendigt.
25. januar 2024 - 12:16 #6
Jeg er med på det periodisk skaber problemer med min pc.  - spørgsmålet er om løsningen om at tilføje nogle ekstra ram vil hjælpe på det ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2024 - 12:31 #7
Det vigtigste er at få styr på CPU, hvad kører der i baggrund herunder windows search indexer, virus scan mm - cpu er flaskehals, ikke nødvendigvis ram - måske er det bare brugt til cach nu det er der, og den skæres ned hvis andet skal bruge RAM. Se også på hvilken services der er startet om om de kan undværes. Chrome kan være tung men luk den dog når du spiller.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2024 - 12:40 #8
Enig i #7 Du kan jo også når du er i jobliste gå ind i fanen med start programmer. Der er sikkert her en del der kan deaktiveres der ikke er unødvendigt.
Gå i søg og skriv msconfig og gå i tjenester. Tjek af at Microsoft tjenester skal skjules. Er der noget her  der ikke behøver køre hele tiden?
25. januar 2024 - 13:03 #9
Jeres inputs er forstået.  Tak.

Men jeg søger fortsat en løsning hvor jeg kan have applikationer som Chrome åbent, uden at det påvirker spil / andet oplevelsen.

Ville løsningen være udskiftning af cpu i så fald? Ikke sikkert det bliver aktuelt. Men mere for at forstå hvor problemet stammer fra
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2024 - 17:47 #10
kør chrome fra din telefon - og lad din pc om spillet.
25. januar 2024 - 18:19 #11
Ja tak. Men nej tak. Jeg må forsøge mig med et andet Forum. Da mit spørgsmål tydeligvis flyver hen over hovederne her
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2024 - 18:55 #12
#11 Nej der er intet der flyver over hovederne på os.
Det er mere dig der ikke forstår hvilket problem du har!!
Du har for dårlig hardware generelt til at udføre det du ønsker at gøre.
Computeren kan ikke leve op til de krav du stiller til den.
Synes faktisk dit indlæg er en tarvelig måde at nedgøre den hjælp du får.
Og særligt når din viden på området er så lille som du selv giver udtryk for.
Der er lukket for flere indlæg herfra
25. januar 2024 - 19:18 #13
Det er jo netop den hjælp jeg søger, ift hvordan min hardware kan “opdateres” for at møde det jeg gerne vil have den skal kunne
25. januar 2024 - 19:19 #14
Og det har der trodsalt ikke været nogle indlæg omkring. Men massere af gentagelse har der da været
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2024 - 20:10 #15
Hvis du vil multitaske, så kan du ikke forvente 100% i de enkelte jobs. Og åbenbart er 99,9% ikke godt nok. Så løsningen er to eller flere separate enheder.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. januar 2024 - 21:45 #16
Hvis du gerne vil have mere memory så sæt det i det skader ikke, dog måske en smule hvis du får sat dual channel ud af drift.

Din flaskehals er cpu, soklen på dit MB under støtter 10 og 11 generation, din cpu er 11 gen så meget  bedre bliver det ikke medmindre du skifter MB og så er det nok bedre at skifte computer.

Gentagelser betyder bare at vi der besvarer er enige, det er vel ikke galt.
25. januar 2024 - 21:48 #17
https://imgur.com/a/bjCUI6Q

Så lykkedes det mig at komme hjem og få tændt det.

Således ser min jobliste ud, ved brug af spil, chrome, discord.

For at gentage mit spørgsmål fra tidligere. Kan det issue jeg har, fra billedet her, løses ved blot at tilføje nogle flere ram til computeren? Eftersom hverken disk eller CPU er "presset"?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2024 - 22:28 #18
Må nu kom der en anden værdi på cpu??
Du sagde i #4 den lå mellem 90 og 95%.
Svært at give råd når man ikle får de rette oplysninger fra starten af.🤔🤔
25. januar 2024 - 22:33 #19
Det har været en typo, kan jeg se. Men ja har du ganske ret i, at korrekte oplysninger er vigtige for hjælp :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. januar 2024 - 12:12 #20
Chrome har alle dage været en gris med RAM (og også Edge, for den sags skyld, da den jo bygger på samme engine).

Så længe du insisterer på at have Chrome kørende med gu' ved hvor mange tabs, med gu' ved hvor meget bling af video og billeder, der ræser rundt, imens du spiller, så vil den stille og roligt æde al den RAM du gider betale for at fodre i din PC.