Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 11:37 Der er 34 kommentarer

Server problemer med send

Hej . Jeg har spurgt om det tidligere og fået mailopsætningen i Outlook 2003 til at køre igen.
Jeg kører win7 på min Imac late 2009 og windows kan vist ikke opgraderes på denne model. Windows kører via Bootcamp.
Outlook 2003 fungerer ikke med de nye porte, som min udbyder Yousee  anbefaler at skifte til. Pop3 indbakken fungerer dog og jeg kan modtage mails, men jeg kan ikke sende mails.
Jeg vil gerne købe en nyere office pakke, men ved at min lmac ikke kan køre med højere end version 7.
Jeg ved at jeg kan skifte til et andet mail program end Outlook 2003,
Og beholde min mail adresse.
Hvad gør jeg? Jeg kan ikke overskue  at meddele ny mail adresse til alle private og offentlige steder.
Skal jeg slette Outlook og miste alle gemte oplysninger? j
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2024 - 12:30 #1
Du burde faktisk kunne bruge MS Office 365 på en Windows 7.

Det eneste, du skal sørge for, er så at få lavet en FULD eksport af din postkasse (husk kalender, kontakter o.s.v.) - så skulle den kunne importeres igen i den nye.
Avatar billede INK Ekspert
30. januar 2024 - 13:40 #2
Jeg ville nok anbefale en Outlook 2019, der kan købes til en rimelig pris på nettet. Alternativt kunne anvendes Thunderbird, der er gratis. Overførsel af gamle mails og adresseliste er mulig, men kræver selvfølgelig lidt håndelag.

Der er anvisning her:
https://support.mozilla.org/da/kb/skift-til-thunderbird#w_importer-fra-outlook-og-eudora
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 14:09 #3
Som jeg har forstået ved at google, kan hverken nyere office eller 2019 outlook køre på windows 7
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 14:19 #4
#3 Det er korrekt.
Virker webmail rigtigt? Hvis den gør, hvorfor så ikke bare bruge denne?
Jeg har brugt webmail siden 2015 da Windows 10 blev lanceret.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 14:34 #5
Og ellers bør Thunderbird kunne bruges.https://gamesystemrequirements.com/game/thunderbird
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 14:41 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 14:52 #7
Har du forsøgt at skifte den server til at sende mails?
Der er jo 2 muligheder.
Link med de korrekte oplysninger finder man her https://yousee.dk/hjaelp/artikler/hvad-er-mine-serveroplysninger-til-yousee-mail
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 18:57 #8
#3. Tak for svaret. Mener du  webmail hos yousee, hvor man besværligt skal logge sig ind hver gang for at se og sende mails?
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 18:58 #9
#7 tak for svaret. Ja, jeg har for nogle måneder siden skiftet opsætningen til andre serverporte som anbefalet af yousee. Dog skriver Yousee at det ikke dur til ældre versioner af Outlook.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 19:02 #10
Det er da ikke besværligt.  Det er et ikon i browseren hvor koden er gemt og man kommer ind med det samme. 2 klik.
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 19:08 #11
Det har jeg aldrig brugt, så det prøver jeg nu. Så må jeg sætte mig ind i webmails funktioner. Har hidtil kun brugt webmails for at finde gamle mails.
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 20:07 #12
Jeg kan ikke finde ud af at se i min indbakke i webmail. Der er kun en enkelt mail fra i dag. Hvor er alle ældre. ( jeg har jo fået mindst 20 mails i dag).
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 20:24 #13
Du har hentet dem ned på din computer. Og så er de ikke på server mere.  Dit mail program Outlook er indstillet til at slette på server når mails er hentet ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2024 - 21:41 #14
Du kan jo prøve fra webmailen prøve at sende en mail til dig selv. Mit bud er at du med det samme ser mail i din indbakke. Og hvis du venter med at køre Outlook til efter denne test så får du sikkert den ned på computeren og går du tilbage i web mail vil den være væk der.
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 21:51 #15
Tidligere har jeg altid kunnet se alle gamle mails i min webmail. De mapper jeg har oprettet under indbakke viser stadigvæk gamle mails.
Hvor i webmail indstillinger har jeg indstillet til at mails slettes fra serveren når de er hentet?
Avatar billede nu_igen Professor
30. januar 2024 - 21:54 #16
#14 Tak. Dit forslag havde jeg allerede prøvet, men den sendte mail til mig selv var i indbakken  sammen med en tidligere mail fra i dag.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2024 - 07:47 #17
#15 Har ikke set indstillinger for sletning i webmail da jeg formoder det er serveren man kigger direkte i. I web mener jeg de skal de slettes manuelt. Men når du har lavet en mail til dig selv og du åbner Outlook henter den mailen og sletter den på serveren tænker jeg. Jeg brugte Outlook Express på Xp for 10 år siden og under konti for den udbyder man hentede fra, kunne man vinge af at mail skulle slettes på server. En anden indstilling var så vidt jeg husker Var at hentet mail skulle slettes kun efter 30 dage på server. Tænker der sikkert er nogle tilsvarende indstillinger i Office 2003 du kører med under konti og server indstillinger.
Avatar billede nu_igen Professor
02. februar 2024 - 12:38 #18
Tak for alle svar. Jeg prøver at bruge jeres råd, men det tager tid.
#17 det kigger jeg på.
Mit problem er at jeg har et interaktivt strikkeprogram + billeder oploadet fra kamera (30.000 stk) liggende på min pc. Mit interaktive strikkeprogram er kun til Windows. Når jeg fra strikkeprogramet skal sende en fil, har jeg ikke mulighed for det.
Mailprogrammet fungerer fint fra min Ipad.
Det er altså Outlook programmet fra 2003 det er galt med. Jeg kan købe et nyere office program, men det accepterer min Imac ikke. Den kan kun fungere med Win 7 via Bootcamp.
Jeg kan godt købe et program, outlook 2019, men vil min pc acceptere det?
Avatar billede nu_igen Professor
02. februar 2024 - 12:42 #19
Jeg har Icloud og kan hente billeder uoloadet fra min Ipad ned på min Pc. Men kan jeg også UPLOADE fra win til Icloud?

Det er jo lidt drastisk at skifte min Imac ud. Især fordi jeg bruger den store billedskærm når jeg strikker interaktivt med skærmen vendt mod min strikkemaskine.
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2024 - 15:40 #20
Hvis du logger på iCloud i en browser i Windows-delen, kan du både downloade og uploade fotos.
Formoder du stadig har din iMac fra ca. 2010. Dejlig stor skærm med høj opløsning. Jeg forstår godt, du gerne vil beholde den. (Har selv en iMac 2010, der dog ved særlige tricks (OCLP) kører nyeste MacOS Sonoma. Jeg kører også Windows på den med programmet Parallels, mens du kører Bootcamp).
Avatar billede nu_igen Professor
03. februar 2024 - 13:06 #21
# 20 og tak for dit gode svar. Dejligt at nogen der ejer en lignende opsætning kan svare.
Jeg vil prøve icloud overførsel fra pc.
I mellemtiden er jeg kommet i tanker om at jeg for mange år siden kunne flytte filer mellem win og apple på samme maskine. Det har jeg dog glemt alt om. Hvordan gjorde jeg.
Hvis det kan lykkes, kan jeg bruge Mac delen til at sende fra dets postprogram.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2024 - 15:13 #22
#21 har desværre ikke brugt Bootcamp de seneste 10 år, så kan ikke huske om det er muligt at have fælles arkiv for windows og MacOS. Men du kan jo søge med Stifinder og se om du kan "se" Applefiler.
Ved anvendelse af Parallels er det muligt, da begge systemer kører parallelt, men det hjælper jo ikke dig.
Avatar billede nu_igen Professor
03. februar 2024 - 19:22 #23
Tak for svaret.
Jeg har søgt lidt, og fundet dette. Det lader til at dercer forskellige muligheder afhængig af hvilken version man har. Jeg er helt nede til Yousemite ,, men dt fungerer helt ned til win xp.
Er du rar lige at kigge på denne mulighed?
https://support.apple.com/kb/DL1896?locale=da_DK
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2024 - 21:02 #24
#23 Som jeg forstår det, er det en overførselsassistent, der anvendes ved overførsel af data fra PC til Mac. Anvendes kun en gang ved første opstart. Den kan ikke anvendes hver gang man skal overføre en enkelt fil.

Hvis jeg har forstået det korrekt? Så ønsker du at kunne sende filer fra Windows 7 på din Mac (Bootcamp). Det kan du gøre via Webmail, der virker i en browser på både Windows-delen og Mac-delen på din iMac.

Hvis det er filer, du blot skal overføre til din iPad, så kunne du enten uploade til iCloud Drive i en browser i Windows, eller du kunne gemme på en USB nøgle, der er formateret til Ex-Fat. Denne USB kan læses af din iPad.

Hvis jeg har misforstået problemet så prøv lige at beskrive opgaven.
Avatar billede nu_igen Professor
14. februar 2024 - 13:10 #25
Tak for svaret. Din sidste sætning får mig til at spærre øjnrne op. USB og IPad har jeg aldrig brugt. Noget dæmrer dog, noget med et ligtning kabel? Er du rar at forklare ?
Ingelein, som sætter stor pris på din kontante viden og fine svar
Avatar billede INK Ekspert
14. februar 2024 - 14:42 #26
Du skal anskaffe en USB-hun til Lightning-han adapter. Der findes fra flere leverandører. Eksempelvis denne:
https://www.av-cables.dk/usb-otg-on-the-go-kabel/usb-otg-kabel-2-0-usb-a-hun-lightning-han-0-15-m.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5rGuBhCnARIsAN11vgQ_BJZL2eClSePZwK0gZPJWjc4PaPIjHg358on1GUAO3Obp-8PtGx8aAjBoEALw_wcB

Derefter skal du tage et USB stik, som du formaterer til Ex-Fat (gøres på en WindowsPC eller en Mac)

Du kan nu overføre filer fra din Windows7 på iMac til dette USB stik.

Med ovennævnte adapter kan USB stikket nu forbindes til din iPad.

I appen ARKIVER kan du nu åbne adgangen til USB stikket og se dine filer. Du kan også flytte dem til andre mapper.
Avatar billede nu_igen Professor
24. februar 2024 - 17:47 #27
#2 og alle andre, som har brugt tid og evner på at svare. Jeg har desværre ikke haft gejst til at gøre noget ved send email sagen. Vaskemaskine i stykker, vildsvin har ommøbleret den store have osv.
I dag har jeg prøvet at installere Thunderbird. Men det lykkes ikke, for mit password kunne ikke sendes til Yousee. Og der ligger humlen jo  vel begravet,begravet?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2024 - 09:21 #28
I følge Thunderbird siden skal dine indstillinger være sådan:

Indgående post

Teknologi: POP3
Servernavn: pop3.yousee.dk
Port: Standard (995)
Forbindelsessikkerhed: SSL/TLS
Brugernavn: Din mailadresse
Adgangskode: Din adgangskode
Udgående post

Servernavn: asmtp.yousee.dk
Port: Standard (587)
Forbindelsessikkerhed: STARTTLS
Brugernavn: Din mailadresse
Adgangskode: Din adgangskode

Så det er vigtigt din udgående port er 587 og din forbindelses sikkerhed er STARTTLS
Avatar billede nu_igen Professor
25. februar 2024 - 09:52 #29
Tak for svarer. Jeg har dummet mig ved at opdigte et nyt password til Thunderbird i steder for at bruge det password jeg normalt brugervtil Yousee udbyderen. Det har jeg rettet nu,
Har også udfyldt sådan som det beskrives i # 28. Jeg får dog det svar at pop3 server allerede eksisterer.
Skal jeg mon afinstallere min office outlook opsætning ?
Avatar billede nu_igen Professor
25. februar 2024 - 09:53 #30
Thunderbird advarer mod at man benytter Linket fra Yousee. Det vil slette min konto.
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2024 - 09:57 #31
#29 Jeg kender intet til Outlook. Har aldrig brugt det.
Avatar billede INK Ekspert
25. februar 2024 - 17:51 #32
Du behøver ikke slette din Outlook mail. Den indeholder sikkert ældre mails, som du ønsker at beholde eller eventuelt overføre til Thunderbird.
Jeg ville slette kontoen i Thunderbird og oprette på ny. Det lyder som om du har oprettet kontoen 2 gange ?? (helt eller delvist)
Forstår ikke hvilket link, du anvender fra YouSee?
Avatar billede nu_igen Professor
25. februar 2024 - 20:01 #33
Det er Thunderbird, der har en lidte over udbydere i Danmark. Under henvisningen til  Yousee skriver de at  Yousee har en vejledning, som man IKKE  skal følge, fordi man kommer til at slette konti. 😵‍💫
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2024 - 21:23 #34
#33 Det er jo kun hvis du bruger det automatiserede værktøj at konti slettes.
Fra siden her https://support.mozilla.org/da/kb/kontoindstillinger-diverse-udbydere#w_yousee  kan du jo se du bare ikke skal bruge den funktion og indtaste det manuelt ind.