Avatar billede Ove Soegaard Novice
31. januar 2024 - 17:17 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Windows 11 starter ikke op med ekstern USB harddisk tilsluttet

Jeg har en Asus AIO med Windows 11, som ikke kan starte op når min eksterne harddisk er tilsluttet USB porten. Når der sidder et almindeligt USB pen i, er der ikke nogen problemer. Når PC`en først er opstartet kan den nemt se den eksterne harddisk og virker som den skal.
Jeg har prøvet med Windows eget program til reparation af opstart, som ikke viser nogen fejl.
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. januar 2024 - 17:48 #1
u skal i bios og se på BOOT - lad den interne harddisk være pirateret før USB.
Avatar billede valby Ekspert
31. januar 2024 - 18:04 #2
Enig med #1
Når du booter op i bios, kan du under Boot, se din USB, når du dobbeltklikker på den,
vil bios boote på den.
.
Avatar billede Ove Soegaard Novice
31. januar 2024 - 18:28 #3
Undskyld jeg er ret ukyndig mht bios, og jeg ved ikke hvad det betyder at piratere.
Hvordan kan man bare ændre rækkefølgen af boot så hvis der er et eksternt harddisk skal der bootes først på den interne harddisk og hvis der isat en bootable USB Pen skal PC’en først vælge USB pennen og ikke den interne HD.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2024 - 19:18 #4
Man kan aktivere en boot menu i bios hvis Ikke den er aktiveret.  Det er typisk en F taste til at aktivere boot menu. På min pc her er det F12 men kan variere.  På første skærm billede kan det typisk ses hvilken taste det er.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2024 - 19:23 #5
Har du nogle filer på den eksterne der kunne være bootbar ?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. januar 2024 - 19:56 #6
Prøv under opstarten at holde Esc. nede og i den menu der kommer kan du vælge bios setup! Se hvilken rækkefølge dine Drev er sat til? Kan markeres og flyttes til top
Med F6!
https://ibb.co/QFXj3h9
Du kan også bruge F9 "Sætter  BIOS til Default" tryk ok og derpå F10 OK = Save and Exit
Avatar billede poko1 Ekspert
31. januar 2024 - 20:28 #7
Ps. I øvrigt er BIOS Menu i ret mange ASUS Pc:  F2 under opstarten!
Avatar billede valby Ekspert
31. januar 2024 - 20:51 #8
#1 har haft lidt for travlt, og ikke læst hvad han selv skrev :-)
Glem alt om den interne HDD. Du skal ikke boote på den.
Du slukker din PC, og sætter en USB i, som der kan bootes på.
Så starter du din PC, og i det øjeblik, der står noget på skærmen, trykker du på DEL knappen (eller F2) og holder den nede, så starter bios.
I  bios kan du så se, noget som hedder BOOT. der kan du se din USB.
Dobbelt klik på den, og der bootes på den.
Avatar billede valby Ekspert
31. januar 2024 - 20:54 #9
PS. Når du ser noget på skærmen, skal du ikke læse det, men straks trykke på en
knap (tast)
Avatar billede Ove Soegaard Novice
31. januar 2024 - 21:53 #10
Jo, der er boot filer på drevet i mine Windows og Office mapper. Disse mapper er pakket som rar filer, så de kan vel ikke forårsage et boot.
Jeg vil i morgen teste om det hjælper at fjerne dem
Avatar billede valby Ekspert
31. januar 2024 - 22:41 #11
Du kan bestemt ikke boote på en Rar fil. En Rar fil er en komprimeret pakke med filer.
Den skal pakkes ud.
Men det lyder som om, at du slette skal boote på den USB.
Du skal i stedet åbne den i Windows, overfør den Rar fil til en mappe, og pak den ud
med et program til det. Med mindre den er selv ud pakkende
Windows har vist et program, som kan klare det.
Ellers prøv dette: https://www.avxperten.dk/blog/winrar/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 07:24 #12
#10 #11 .iso filer vil kunne vises som rar filer hvis Winrar er installeret. Har selv set det da jeg brugte den. En iso fil er jo en pakket fil. For at se indholdet skal filen jo lægges på en usb eller "mountes" (køres) så der opstår et virtuelt drev.

#3  piratere tænker jeg skulle have været prioriteret i stedet hvilket vil lyde rigtigt.
Du skal have tjekket at din usb ligger længere nede i herakiet på boot og at Windows boot manager er den som der bootes fra, samt at din system disk er den øverste i  hierarkiet hvis du har flere interne diske.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 07:29 #13
Bruger du den eksterne alene som backup til dit system, eller er der flere diske i som de modeller her kan komme med?
Avatar billede Ove Soegaard Novice
01. februar 2024 - 08:31 #14
#12 + #13: Okay så er det rigtigt at pakkede filer, om de så er RAR eller ISO, vil de ikke lave et boot fra den eksterne harddisk.
Den Eksterne harddisk skal kun benyttes til backup, da jeg kun har en lille 500GB SSD harddisk side i computeren.
Jeg har prøvet med flere forslag på benyttelse funktions tasterne til at komme ind i min helt nye Asus AIO med Windows 11Pro men det er ikke lykkedes, men fandt i går aftes ud af at jeg kan tilgå bios direkte fra indstillinger på PC.
Jeg er en noget ældre herre og lidt nervøs ved at pille i bios, så det jeg skal gøre er at åbne bios og gå til boot siden.
sikre mig at den skal boote fra Windows boot manager og at min system disk skal ligge over USB i rækkefølgen.
Når jeg får lidt ro i aften vil jeg prøve at tjekke/ændre bios
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 08:58 #15
#14 Både valby og poko1 er over 80 år så der er flere ældre herrer i tråden her :-)

Jeg vil anbefale dig kun at have den eksterne monteret når du har behov for at bruge backup funktionen. Personligt bruger jeg også disk backup, men har det flere steder end på 2 diske. (2 computere og 2 eksterne diske der kun monteres når jeg skal lave backup.) Bruger ikke online backup som Dropbox eller Onedrive eller andre muligheder.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2024 - 09:10 #16
Hvis du under Bootmanageren sætter som her "Dette er en ASUS.Pc:"
https://ibb.co/Fs6YfV0
Og når du har brug for at boote fra USB så kan du under opstart vælge at trykke Esc. Og her vælge dit USB Medie!
Jeg har 2 Diske i min!
https://ibb.co/JmRwWdp
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2024 - 09:27 #17
Start fra USB Eller andet?
https://ibb.co/qx3V2yd
Avatar billede valby Ekspert
01. februar 2024 - 16:09 #18
Der har fra start, i denne tråd, været misforståelser omkring bios.
Da du så skrev, at det drejer sig om en Rar fil blev det klart, at du slet ikke skal i bios.
Så du kan roligt glemme alt om bios.
Du booter din PC normalt.
Sætter den USB i stikket.
Du vi nu kunne se den USB under Start "Denne Pc"
Lav en tom mappe i windows (kald den hvad du vil) og kopier Rar filen dertil.
Og så er det du skal åbne Rar filen med WinRar, og så kan du tilgå dine filer.

En USB stick er ikke den bedste løsning til egentlig backup. Jeg vil foreslå en kvalitets ekstern SSD disk. Den kræver ingen forstærker, bare en enkelt ledning til USB indgangen. For eksempel denne, eller en større:
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/lagring/ekstern-ssd/samsung-t7-ekstern-ssd-1-tb-bla/184144?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzre9k7GKhAMVWUKRBR1d-wjOEAQYBSABEgJRw_D_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 16:21 #19
#18 I spørgsmålet øverst står der "Windows 11 starter ikke op med ekstern USB harddisk tilsluttet". Så det er ikke en usb pind der er tale om.
Problemet er at den "tror" den skal og kan boote på den og derved fejler opstarten.
Avatar billede valby Ekspert
01. februar 2024 - 16:49 #20
#19
Av-Ja der har jeg kvajet mig:-(
Så må vi anskue det som to separate problemer.
Det ene, at få Rar filen ud på windows, er faktisk løst med #18, når bare spørger booter windows op først.
Det andet kræver selvfølgelig, at spørger skriver, hvad det er for en disk. En SSD eller 2,5 eller 3,5  mekanisk disk, som kræver strømforsyning.
Avatar billede Ove Soegaard Novice
01. februar 2024 - 21:46 #21
#18 + #19: Det er en 2,5”
Samsung 4TB Solid State Disk 870 Evo.
Det er rigtigt som #18 skriver at PC tror at den eksterne harddisk er en boot disk.
Hvis man venter lang tid så starter PC op og beder om pin koden som den skal, men jeg ka ikke indtaste noget før jeg kobler den eksterne harddisk fra.
Jeg har været inde i bios for at se man kan ændre noget i boot menuen, men jeg kan ikke se hvordan man kan ændre prioritet rækkefølgen af boot.
Screenshot:
http://soegaard-nielsen.dk/files/bios.png
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 21:50 #22
#21 Boot menu er F8, kan du se mere der?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2024 - 22:07 #23
Glem 22 fik ikke læst det rigtigt.
Har den eksterne været brugt som installations disk på et tidspunkt?
Avatar billede Ove Soegaard Novice
01. februar 2024 - 22:13 #24
#22: F8 viser det samme som er vist under BOOT PRIORITY. Man kan kun "switch all" ombytte Windows Boot Manager med Family Controller - Ingen USB,
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2024 - 22:17 #25
Prøv nu lige at trykke F9 vælge yes og tryk på ok Derefter trykker du på F10 vælg Yes og tryk så ok Nu burde den så starte med Disk-0 = Den indbyggede Disk!
Avatar billede Ove Soegaard Novice
01. februar 2024 - 22:28 #26
"23: Nej - har ikke været brugt som installations diskette
Avatar billede Ove Soegaard Novice
01. februar 2024 - 22:34 #27
#25: Er du sikker på at der ikke sker noget uventet, når den sættes til default og gemmes?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2024 - 22:58 #28
Det er jo derfor den mulighed er tilstede!
Men prøv lige at sende et billede af Diskhåndteringen så vi kan se om din disk sidder som Disk 0?
skriv diskmgmt i søg og tryk OK.så vi kan se hvor Disk C: er placeret?
Disk C: er altid startdisken. med Windows.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2024 - 23:07 #29
Når den er sat til Default burde den se sådan ud!
https://ibb.co/6mz093f
Avatar billede valby Ekspert
01. februar 2024 - 23:59 #30
Jeg må lige rette en misforståelse Du skriver:
"Det er rigtigt som #18 skriver at PC tror at den eksterne harddisk er en boot disk."
Det har jeg nu IKKE skrevet, for jeg aner ikke hvad den bios tror :-)
Vi har ofte hørt, at en PC ikke vil starte op, når der sidder en USB i stikket..
Men du har da ikke noget problem der, efter som, at du ikke skal boote på den Rar fil..
Hvis du kan se den USB i "Denne PC" så har du slet ikke noget problem. Det har du kun, hvis du ikke kan boote på en EXE fil.
Kan du se den USB under "Denne PC ?
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 07:19 #31
#28: Mine diske:  https://ibb.co/BjqFwRq
Disk #1 er en USB Pen på 64GB
Disk #2 er min eksterne ssd harddisk som som PC prøver at at boote fra og giver problemer.
Disk #3 er en Portable SSD Harddisk som jeg har lånt.

Disk 1 og 3 er mærket Flytbar med Primær Partition, medens Disk 2 er mærket Grundlæggende med Grundlæggende Partition.

Skal man ikke kunne lave Disk#2 om til Flytbar med primær Partition?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 08:01 #32
#31 Du har kun brugt ca 100 Gb på disken, så data burde kunne flyttes midlertidigt til en anden disk, og herefter slettes disken og formateres til det du ønsker og data flyttes tilbage.
Kender ikke nogle andre trick lige på stående fod.
Måske Poko1 har en anden mulighed med Diskpart som jeg ved han har arbejdet i.
Et 3 part partionerings program kunne måske også gøre det uden at miste data?  Jeg har ikke selv have afprøvet det.
Jeg forstår dog ikke hvorfor den vil forsøge at boote på din eksterne når du har en disk0 der kan bootes fra?? På min bios har jeg både boot rækkefølge, men jeg har også en fane hvor jeg vælger den disk der skal have 1 prioritet i systemet, da jeg både har en systemdisk og en fast data disk. Har du en tilsvarende menu hvor både disk0 og din usb disk står, og står usb disk øverst?
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 09:16 #33
#32: Nej - jeg har ingen anden mulighed at vælge boot rækkefølge i den diskmanager der i PC. Måske er der, men jeg kan ikke finde denne mulighed som jeg kunne på den ældre pc.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 09:18 #34
I det du kun har brugt 100GB på Disken ville jeg nok prøve #32 forslaget?
At disken er placeret som Disk 0 er ikke ensbetydende med at den er sat som Boot Disken! Her er disk 2 en M2 disk F.eks. sat som Bootdisk Det er den sat som fra leverandørens side hvilket jeg ikke har ændret på! Disk 1 er en M2 2TB disk og Disk 0 er en SSD 2TB disk!
https://ibb.co/xXmskKL
Jeg har endnu ikke været i en så ny ASUS Bios hvor jeg kan vejlede i Boot rækkefølgen!
# 32 Jeg bruger mestv AOMEI Partition Assistent til Formatering!
https://ibb.co/ZNK2Bdz
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 09:39 #35
#34: Jeg har prøvet som #32 med at slette disken og igen formatere den, men med det samme resultat, under opstart kan jeg se at den kontakter min eksterne harddisk - blinker hurtigt.
Kan man i AOMEI ændre så den ikke forsøger at boote på eksterne Harddisk?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 09:44 #36
AOMEI Ændrer ikke noget i Bios! Jeg er stadigvæk sikker på at det er Boot rækkefølgen i Bios det drejer sig om!
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 10:05 #37
#34: OK - Jeg er enig i at det må være boot rækkefølgen der skal ændres på - men hvordan det er spørgsmålet i den nye Asus bios.

Hvis jeg ikke kan få løst dette, må jeg koble den fra og koble den til når jeg skal bruge den, men det var ikke min mening ved at have en ekstra harddisk
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 10:29 #38
I min Bærbare ASUS er der Internt  plads til 2 Harddiske!
Og i den her Medion som jeg sidder med er der plads til 1 2,5" og 2 M2 Diske!
ASUS
https://ibb.co/bmcpZWh
Medion
https://ibb.co/KVmzPs5
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 10:34 #39
#35 Er den stadig Grundlæggende med Grundlæggende Partition efter du har slettet den?
Hvis den har kunne du jo prøve Aomei programmet og se om den kan ændre på måden disken optræder.
Diskpart har også værktøjer men er lidt mere langhåret at arbejde i hvis man ikke er vant til kommando linjen.
#37 Ja det er en mulighed som jeg skrev tidligere i #15, men da du næsten har 250 Gb på din system disk så behøver den jo ikke være på hele tiden. Formoder du har personlige filer på C drevet også?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 10:58 #40
Har du prøvet at kigge her om der er nogle Bios tip?
https://www.youtube.com/results?search_query=asus+aio+Bios+priority
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 11:02 #41
#35: Ja den er stadig Grundlæggende med Grundlæggende Partition.
Jeg ved ikke om jeg har mod på at forsøge med Aomei lige nu, hvis der ikke er nogen som ved at det kan lade sig gøre. jeg tror jeg bevæger mig ud i noget ikke ved så meget om.
Jeg har lige kontaktet Asus support og venter på om de kan komme med en løsning
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 11:18 #42
#32: Jeg prøvede alligevel med Aomei , men har ikke rørt noget, da jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Er det noget I kan tyde?
Her er screenshot:https://ibb.co/bKwK4Qn
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 11:23 #43
#32: måske et bedre billede:
https://ibb.co/vjBVhv5
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 11:26 #44
#42 Problemet for dig er at der ligger en beskyttet GPT partittion på den disk du har problemer med. Den skal slettes før dun kan bruge din disk som data partition. Jeg tror den her disk har været systemdisk før.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 11:32 #45
Men så længe du stadig har data på disken du  måske ikke har flyttet så skal du lige passe på med hvad du gør.
Jeg vil overlade den her til poko1 der er bekendt med programmet.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 12:01 #46
Du skal slette disken totalt og der ligger ingen data på den første Hvor der står andet
Højreklik på dem og vælg Delate Partition
Do kan også Merge Partition og sammenkoble dem så det drejer sig om en enkelt partition
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 12:18 #47
#46: Det du skriver er det at jeg i Aomei skal slette alt i drev D min eksterne harddisk - det Ok jeg disse data stadig på PC.
Du skriver også sammen to partitioner - jeg kan ikke se at der er 2 partitioner.
Vil dette løse boot rækkefølgen, så den ikke booter på den eksterne?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 12:26 #48
Der er en partition på 15 MB der er en Microsoft system partition. Den er markeret med en *
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 12:26 #49
Du har en partition på 15,98MB Som du skal fjerne! Den har ingen Drevbogstav
og gør ikke andet end at være i vejen!
Og når den er fjernet tryk på anvend og sig ja til at starte!
Ps. Det er det samme på min bortset fra at jeg bruger den engelske vercion og at jeg har Vercion PRO!
Avatar billede falster Ekspert
02. februar 2024 - 12:32 #50
Uden at jeg har erfaring med BitLocker:

Kan det prøves at boote, uden at C-drevet er krypteret med BitLocker?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 12:43 #51
Er kun til Orientering
https://ibb.co/XJWdmxQ
Husk at vælge anvend
Avatar billede Ove Soegaard Novice
02. februar 2024 - 12:45 #52
#49: Du har ret, der var 2 partitioner. Jeg fik ikke lov til at slette data, men partitionen, da jeg kun har den gratis version, men det VIRKER nu, og I skal alle have en stor tak for hjælpen
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 13:31 #53
#52 Godt du fik fjernet den beskyttede partition så den ikke vil boote på den.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2024 - 16:05 #54
Hjemme igen fra min daglige gåtur Godt at vi ifællesskab fik læst dit problem?
Det var jo ikke allene min skyld men men på grund af de fælles indlæg vi kom på sporet!
dette er jo grunden til at Eksperten har mange succeer!
Avatar billede 220661 Ekspert
02. februar 2024 - 16:17 #55
Det kan jeg kun være enig i poko1 :-)