Avatar billede Nanarsi Juniormester
31. januar 2024 - 21:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

5g router med udvendig antenne

Jeg er ved at flytte ud på landet hvor der ikke er trukket kabler/fiber til internet.
Der er indendørs kun dårligt 4g-5g netværk, (bla. pga. gamle tykke sten vægge) så jeg overvejer at finde en router med udvendig antenne.

Jeg har ikke kunne finde nogen udbydere der har dette udstyr i deres sortiment

Er der nogen herinde der har erfaringer med denne type netværk som kan fortælle lidt om hvad for noget udstyr jeg skal se efter?

Umiddelbart har 3¨s og Telias master de kraftigste signaler, men jeg kan også se TDC¨s signal.
Avatar billede ebea Ekspert
31. januar 2024 - 21:55 #1
Du skal finde Routere, som har tilslutning for udvendige antenner (MIMO), og så 5G.
Et eksempel kan du se her:
https://www.dba.dk/router-wireless-5g-perfe/id-1107481719/

Der kan stadig fås en del, med antenne tilkobling, både som nye, og særdeles på brugt markedet.
Avatar billede puren Ekspert
31. januar 2024 - 22:53 #2
mit nørdet jeg havde købt en mikrotik router og smidt en 4G+ usb pen i den når behovet kom og man kunne få en 5g pen for ordenlige penge men det er jo bare mig

for det ikke nørdet folk så ville mit råd nok være en denne https://www.computersalg.dk/i/7537226/huawei-b535-333-tr%C3%A5dl%C3%B8s-router-wwan-4-port-switch-gige-wi-fi-5-lte-dual-band og ja det er nok en 4g+ router men hvor hurtigt skal det gå?? en 4k film på netflix fylder 25Mbit og en 4G+ forbindelse kan nå 300Mbit... så det er jo ikke engang 10% af forbindelsen

5db antende https://gsmteknik.dk/shop/72-wi-fi-router/1877-antenner-til-huawei-5dbi
11db antende https://www.avxperten.dk/5g-antenne/5g-4g-3g-antenne-gsm-11db-nedis.asp
Avatar billede claes57 Ekspert
01. februar 2024 - 17:41 #3
mit bud er at finde en 4G router og sætte den i en udendørs kasse med udvendig antenne, så router er beskyttet. Derfra et lankabel til en anden router inde i huset, og lader dens wifi om at styre resten.
Husk, at den udvendige router skal sidde på den side at huset, der er optimal til udbyders antenne.
Avatar billede ebea Ekspert
01. februar 2024 - 18:20 #4
#2 - Nu ved jeg ikke om du læste spørgerens spørgsmål (især overskriften).

Og når det drejer sig om internet i områder med dårlig antenne signal, så er der en verden til forskel på 4g og 5g, når det kommer til hastigheder.
Og routeren i det eks. jeg henviste til, var for at vise spørgeren nødvendigheden af at have 2 stik til antenner.
1 for ind, og 1 for ud (også kaldet MIMO).
Avatar billede Nanarsi Juniormester
07. februar 2024 - 14:24 #5
@ebea

Sorry jeg ikke har reageret tidligere...

Vil det være en antenne som denne jeg skal bruge ?
https://www.avxperten.dk/5g-antenne/5g-4g-3g-antenne-gsm-7db-nedis.asp

Jeg synes ikke rigtigt at jeg finder det jeg søger på brugt markedet...
Kunne jeg få dig til finde et link eller to? (gerne på Sjælland)
Avatar billede ebea Ekspert
07. februar 2024 - 16:10 #6
#5 - Den antenne du linker til, vil ikke have den store effekt, med mindre at du bor MEGET tæt på en antenne, som sender med signal fra din udbyder.

Hvis du bor bare over 5 - 8 km. væk fra antennen (fri sigt), så kræver det at du får Yagi-antenner, som er "skåret" til 5G frekvensen (og det er 2 stk.).

Jeg har ikke lige, her i dag, kunne finde andre 5G routere, med eksterne antenne indgange, andet end det Link som er i mit tidligere indlæg; og den er stadig til salg. Måske du kan rykke prisen, nedad.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2024 - 17:25 #7
undskyld at jeg blander mig, men mht antenne (router er jo bestemt)
https://www.midtkom.dk/shop/yagi-1500-6000-mhz-1195p.html
to stk af dem - placeret med noget afstand - og optimalt i forhold til sendemasten?
Avatar billede ebea Ekspert
07. februar 2024 - 17:48 #8
#7 - bland dig alt hvad du vil, Claes.
Men de antenner du linker til, er ikke bedre end dem som OP Linker til.
Jeg har bygget Yagi antenner i rigtig mange år, og har også afprøvet mange af de antenner som udbydes på markedet.
De fleste (om ikke alle), er bredbåndede antenner, som har en meget lille forstækning.
En kanalskåret Yagi antenne, rammer den frekvens som den er bygget til (4G, eller5G), med en meget stor egenforstærkning.

Jeg har forøvrigt lavet et Excel Ark, hvor man kan indtaste al info til brug for konstruktion af en Yagi antenne (frekvens, ønsket forstærkning, etc. ), hvor der så kan udprintes alle nødvendige dele til brug for byggesættet.
Avatar billede Nanarsi Juniormester
09. februar 2024 - 10:00 #9
Jeg har lidt kastet håndklædet i ringen, i forhold til selv at finde en løsning...

Yousee kommer ud og monterer en løsning de tror på.
Det er under alle omstændigheder billigere end hvis jeg selv skal skaffe HW og de har forhåbentligt knowhow og måleinstrumenter til at finde den bedste montering og retning.

Tak for alle bidragene 🙏😊
Ebea får point for svar