Avatar billede Angelo Praktikant
01. februar 2024 - 19:41 Der er 1 løsning

Mdm håndtering af Android enheder

Er det muligt at sætte personlig Android enheder op fra central hold, uden at indvolvere slutbrugerne, eller findes der en metode, der gør det meget simpel for selv ikke IT kyndige slutbrugere, at installere en enhed, uden at skulle igennem for mange steps. Noget a la Apple’s DEP ?
Hvad bruger store danske virksomheder, til at håndtere Android Enterprice enheder?
Avatar billede nopsen Ekspert
02. februar 2024 - 04:06 #1
google bard:

Ja, det er muligt at sætte personlige Android-enheder op fra central hold uden at involvere slutbrugerne, eller i det mindste gøre processen meget simpel for dem. Der findes forskellige metoder til at opnå dette, herunder:

1. Android Enterprise Zero-Touch Enrollment:

Denne metode er den mest effektive og brugervenlige løsning. Den involverer at oprette en "Zero-Touch"-profil i Googles Android Enterprise-konsol. Profilen indeholder alle de nødvendige indstillinger og apps, der skal installeres på enheden. Når en ny enhed tændes for første gang, vil den automatisk hente og installere profilen, og dermed blive klargjort til brug uden at involvere slutbrugeren.

2. Samsung Knox Mobile Enrollment:

Samsung tilbyder en lignende løsning kaldet Knox Mobile Enrollment (KME). KME er specifikt for Samsung-enheder og giver administratorer mulighed for at prækonfigurere enheder og distribuere dem til slutbrugere. Når en slutbruger tænder for enheden for første gang, vil den automatisk blive konfigureret med de indstillinger og apps, der er defineret af administratoren.

3. Microsoft Intune:

Microsoft Intune er en anden mulighed for at administrere Android-enheder. Intune kan bruges til at oprette og distribuere konfigurationsprofiler, apps og andre indstillinger til Android-enheder. Intune er dog ikke specifikt designet til Zero-Touch-opretning, og processen kan være mere kompleks end med Android Enterprise Zero-Touch eller Samsung Knox Mobile Enrollment.

Hvad bruger store danske virksomheder?

De fleste store danske virksomheder bruger en kombination af forskellige metoder til at administrere Android-enheder. Nogle virksomheder bruger Android Enterprise Zero-Touch til at forenkle processen for slutbrugere, mens andre bruger Samsung Knox Mobile Enrollment, hvis de primært bruger Samsung-enheder. Microsoft Intune kan også bruges, men er typisk mere relevant for virksomheder, der bruger Microsoft Azure til andre IT-administrationsopgaver.

Udover de ovennævnte metoder findes der også en række tredjepartsværktøjer, der kan bruges til at administrere Android-enheder. Disse værktøjer kan tilbyde yderligere funktioner og funktionalitet, men kan også være dyrere at implementere.

Her er et par tips til at vælge den bedste løsning til din virksomhed:

    Overvej antallet af Android-enheder, du skal administrere.
    Vurder dine behov for konfiguration og appdistribution.
    Overvej dit budget.
    Undersøg de forskellige løsninger og vælg den, der bedst passer til dine behov.

Her er et par ressourcer, der kan hjælpe dig:

    Googles Android Enterprise-websted: https://www.android.com/enterprise/
    Samsungs Knox Mobile Enrollment-websted: <fjernede ugyldig webadresse>
    Microsofts Intune-websted: https://docs.microsoft.com/en-us/intune/