Avatar billede Simmel1984 Novice
03. februar 2024 - 17:05 Der er 24 kommentarer

Hjælp - USB stik genstarter og genstarter

Jeg har et USB stik, der er genstarter hvert 2. Sekund igen og igen.
Det er ikke usb porten eller computeren, den er gal med, da usb stik opfører sig ens i andre pc og andre usb stik virker fint på PC.
Jeg læste, at fejlen kunne ske grundet, at jeg havde cancelleret en større overførsel fra USB stik.
Jeg er derfor ret sikker på, at det er usb stik den er galt med, men jeg kan ikke læse hvordan jeg fikser det.
Jeg har nogle filer derpå, som jeg gerne vil have fat på - så jeg vil være yderst taknemmelig, hvis nogen kunne hjælpe mig.
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2024 - 18:01 #1
Gå i stifinder Højreklik på Stikket vælg Egenskaber - Funktioner Undersøg Skan og kør Scan alligevel selv om den melder at drevet er iorden
Avatar billede Simmel1984 Novice
03. februar 2024 - 18:16 #2
Tak for svar; Drev/stikket forsvinder i stifinder og genstarter, så jeg kan ikke nå at trykke Egenskaber på drevet
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2024 - 18:26 #3
Har du prøvet andre USB Porte?
Avatar billede Simmel1984 Novice
03. februar 2024 - 18:47 #4
Ja andre USB porte og på andre PCere, samme fejl med gentagende genstart alle steder
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2024 - 19:01 #5
Når du skriver genstart er det så PC: Der genstarter?
Eller når det er stikket er det så et af de billige Plastikstik?
Jeg har været ude for at skulle holde stikket  med en finger så det kunne tilgås!
Prøv at rokke med det for at kontrollere forbindelsen,
Avatar billede Simmel1984 Novice
03. februar 2024 - 19:26 #6
Tak for alle dine svar Poko1.
Det er ikke PC/Windows, der genstarter, men selve drevet, som når du sætter en ny enhed i en port og blevet fundet. Så styreprogram melder USB drev er sat i, den forsvinder efter 1-2 sekunder, også melder den igen drevet er fundet og forsvinder igen, osv.
Om USB stik er billigt, det kan jeg ikke svare på, det er brugt på min tidligere arbejdsplads et større konsulenthus.
Jeg syntes, at jeg forsøgt svinge stikket i forskellige positioner tidligere idag, om det ville hjælpe, da jeg havde læst det på et engelsk Forum, men jeg må prøve igen.
Avatar billede Simmel1984 Novice
03. februar 2024 - 19:28 #7
*tvinge
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2024 - 21:07 #8
Du kan forsøge med et gendannelsesprogram. Måske kan det tilgå USB uden "genstart". Har tidligere reddet filer fra en ekstern harddisk, der også opførte sig mærkeligt.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2024 - 07:41 #9
I dine usb serial bus controllere under egenskaber for disse i enhedshåndteringen står der så under strømstyring at Windows må lukke for enheden for at spare på strømmen? Hvis ja prøv at slå fra.
Hvad  er det sidste du brugte den til før den flippede ud?
Avatar billede Simmel1984 Novice
04. februar 2024 - 08:56 #10
Tak for svar, det prøver jeg. Det virkede for tre dage siden, hvor jeg ville lave en overførsel af alt indholdet fra usb stik til harddisk, der fejlede. Da jeg satte usb stik i dagen efter kom fejlen med gentagende genstart/opstart af fundet usb stik.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2024 - 11:56 #11
Din usb er blevet kurrupt og derfor den opfører sig som den gør. Du skal prøve at gendanne filer på den. Recuva fra piriform kunne være en mulighed.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. februar 2024 - 13:34 #12
Jeg var lige en tur igennem mit gamle rod og fandt et USB Stik med samme problem Et stik med Windows 10 der for mange år siden fulgte min dengang nye Windows 8 Pc. og som med tiden opførte sig på samme måde! Nu prøvede jeg at mounte den i et USB Han-Hun Stik som aldrig har været brugt, og som er meget stramt i åbningen, og nu kan jeg se det!
https://ibb.co/bPcrMTk
Avatar billede Simmel1984 Novice
04. februar 2024 - 19:29 #13
@220661 - jeg har forsøgt med tre forskellige recover software, bl.a. Recuva. Den melder samme fejl inde i softwaren, hvor den står og hopper af og på, og derved ikke når at læse usb stik.
@Poko1 - jeg forsøger at købe et han hun usb kabel, om det har en effekt.
Mange tak for jeres svar.
Avatar billede falster Ekspert
04. februar 2024 - 23:08 #14
Har du også prøvet 220661's i #9:

I dine usb serial bus controllere under egenskaber for disse i enhedshåndteringen står der så under strømstyring at Windows må lukke for enheden for at spare på strømmen? Hvis ja prøv at slå fra.?

Måske kan det spare USB-forlængerkablet.(De er dog billige.)
Avatar billede Simmel1984 Novice
05. februar 2024 - 11:02 #15
@falster/220661 - Ja jeg har forsøg med at slå funktionen fra i enhedshåndtering med, at Windows må slå strømmen fra. Det virkede desværre ikke. Det fik jeg ikke skrevet.

Jeg har forsøgt med et kabel (Hub med han hun stik) uden held. Jeg har snakket med IT på min arbejdsplads, deres forslag er, at jeg prøver med et USB hub med særskilt strømforsyning.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
05. februar 2024 - 23:02 #16
Simmel1984: Lyder som kontaktflade-problemer. Kontaktfladerne i selve USB-memory-stikket kan være blevet ødelagt, eller "svinet" til, da du tog det det ud eller indsatte det dengang da problemet opstod. Prøv at rense selve stikket på USB-nøglen med en pensel/børste. Tjek evt. de strømførende metal-linjer der går fra stikket og ind i selve enheden. Tjek om de er bøjet. Prøv at bruge en tandstik (eller lign) til at rette dem med, hvis de ser skadet ud.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. februar 2024 - 08:10 #17
Har du lyd på når du tilføjer en USB Enhed? og giver den så et PLING når du som jeg skrev i #5 Så er det beskidte overflader! Det USB Stik jeg beskriver i #12 Gør nettop dette når jeg rokker med det!
Avatar billede Simmel1984 Novice
06. februar 2024 - 09:04 #18
@poko1/blødtrafikant - Min kollega i IT prøvede igår at rengøre porten. Han kiggede ligeledes efter kortslutning eller noget, der var intet at se. Det virkede desværre heller ikke.
Han mente, at det kunne være nogle “Celler/felter” i hukommelsen, der var gået i stykker.

Jeg er ude i sidste mulighed er at sende usb stik til er af de firmaer, der kan genskabe data fra beskadige usb drev
Avatar billede Simmel1984 Novice
06. februar 2024 - 09:49 #19
Okay det koster så 5.000 kr…
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2024 - 09:50 #20
#18 Jeg håber virkelig at de data du har som du vil have ud har virkelig meget betydning for dig.
For det er normalt kostbart at bruge sådan et firma.
Jeg vil på det kraftigste anbefale du har data flere destinationer, og slet ikke en usb stik som det primære data medie at have backup på.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2024 - 09:52 #21
#19 Ja og det er måske blot for at få startet opgaven.
Avatar billede Simmel1984 Novice
06. februar 2024 - 10:04 #22
Vi er helt enige om, at det er alt for dumt af mig. Det paradoksale er, at fejlen skete, da jeg netop ville lave et backup overførsel af usb drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2024 - 10:09 #23
#22 Ja og hvis du mistede tålmodigheden med overførslen og du bare trak usb ud midt i det hele så laver man altså mere skade end gavn, for at få afsluttet overførslen.
25. april 2024 - 01:43 #24
USB-stik og alle andre former for flash-hukommelser får hele tiden dårlige celler og fejllæsninger, som der kompenseres for af den interne firmware i enheden. På et tidspunkt kan softwaren ikke længere håndtere fejlene, og så oplever man, at den enten slet ikke kan læses, bliver super langsom eller går ned, hvis man forsøger at læse fra den.

I en del tilfælde, så kan man læse fra den via specialiseret datarecovery hardware - i andre skal man have tag i selve hukommelseschipsne og læse dem direkte, hvorefter de rå data så skal afkodes og samles til filer. Så der er altså muligheder, hvis du vælger en professionel løsning.

Hvis det er vigtige data, så er det ikke en god ide at forsøge med diverse alm. recovery-programmer, da enhver brug af enheden vil kunne skade den yderligere.
https://pad-dataservice.dk/datarecovery-knaekket-defekt-usb-pind/

Hvis dine data kun er "semi"-vigtige, og du er villig til at risikere dem, så skal du prøve at tage en fuld rå kopi af USB-stikket (eller hvor meget den når inden den går ned) og så efterfølgende lave en datagenskabelse på den fil, der kommer ud af det (f.eks. med https://www.r-studio.com/ den har også muligheden for at lave et råt dump af en enhed). Det bedste er dog at have en linux maskine og bruge dd.