Avatar billede ErikHg Ekspert
07. februar 2024 - 14:10 Der er 14 kommentarer

Opladning af lommelygte

Jeg købet en Raptor LED lommelygte med genopladeligt batteri i sommeren 2023.
I december 2023 kunne den kun holde strømen ganske kortvarigt, så derfor henvendte jeg mig i butikken hvor den var købt. Jeg fik udleveret en anden, og så skulle alt jo være godt. Det var bare ikke tilfældet for i januar 2024, skete det samme igen.
Jeg var så igen i butikken og fortalte om situationen. De havde desværre ikke flere så jeg fik mine penge retur.
Ekspedienten påstod at der var en oplader med. Men dette kan ikke passe da æsken lygten lå i, ikke havde plads til nogen oplader. Han sagde også at det ikke var sikkert at opladeren kunne yde det nødvendig, men jeg mener at når spænding i Volt er korrekt, så vil det bare tage længere tid for batteriet er fuld opladet. Jeg prøvede med flere opladere men uden succes. Senest var lygten koblet til opladeren i ca. to døgn, men lyset var stadig svagt. Der er tale om en oplader med USB kabel, og USB-B stik til lommelygten. Opladeren blev op ingen måde varm.
Er der noget om det at opladerens ydelse kunne være skyld i problemet?

Mvh.
Erik
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. februar 2024 - 15:50 #1
I princippet ja: Hvis du bruger en oplader, der kun giver meget få amperer, skal den være tilsluttet meget længere end hvis du bruger en mere kraftig oplader.

De fleste opladere man bruger i dag, burde dog nok kunne oplade en lommelygte på mindre end to dage. Medmindre det er en meget stor og kraftig lygte.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. februar 2024 - 16:26 #2
Det er en Raptor købt hos Stark. Der fulgte ingen oplader med, men kun et USB kabel.

Både den først og den anden lygte virkede fint ved opladning i nogle ganske få timer.

I linket kan ses hvilken lygte der er tale om:

https://www.stark.dk/raptor-genopladelig-lommelygte-med-zoom-15-w-1000-lumen?id=2681-9761605

Jeg synes, at det er for ringe at der sælges noget sådant bras, det er jo trods alt ikke i et 20 kroners marked at lygten blev købt.
Én gang kan accepteres, men to gange er uacceptabelt.
Medarbejderen fortalte at han kunne se at lygten er i restordre hos leverandøren, så det kan jo have lange udsigter.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. februar 2024 - 22:40 #3
I specifikationerne står der, at det kabel der medfølger er beregnet til 5v/1 amp, så de fleste ladere burde være store nok. Det er vist sjældent, at man i dag får en lader som kan afgive mindre end 1 amp.
Så du har åbenbart været uheldig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. februar 2024 - 23:51 #4
Det var jo også muligt at oplade batterierne i starten, så det må jo være kvaliteten, eller rettere manglen på samme, der er årsagen.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
08. februar 2024 - 01:25 #5
Den skal kunne lyse op til 40 timer ved laveste lysstyrke. Den har tre lysstyrker. Batteriet er på 2600 mAh. (Ikke ringe) Noget er helt galt når den ikke holder strøm eller bliver opladet ordentligt. Er der en indikator der viser når den er fuldt opladet, f.eks. en grøn diode?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2024 - 09:30 #6
Nej der er ingen indikator.
Men nu er lygten afleveret og jeg har fået mine penge retur.
Så må jeg finde og mere brugbar lygte.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2024 - 10:01 #7
9,36 wh så er der kun lidt over ½ time hvis/når den bruger 15W.
Men litium batterier er forholdsvis lette at slå ihjel ved forkert behandling, hvis enheden ikke har beskyttelses kredsløb.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2024 - 11:52 #8
Der er tale om ikke en men flere Samsung opladere, der i flere år har fungeret med min Samsung.mobiltelefon uden det mindste problem.
Der anvendes jo også Li Ion batteri.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2024 - 12:04 #9
Nu er dine Samsung mobil lavet så den lukker ned og ikke trækker strøm fra et fladt batteri. Sådan er alle lommelygter ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2024 - 13:11 #10
Hvis de nu havde været en oplader i æsken med lommelygten så havde jeg naturligvis brugt den, men der var ingen oplader med. Der stod heller intet om at man skulle tilkøbe en oplader. Det nytter jo ikke at sælge en vare der ikke er brugbar uden først at oplyse om nødvendigt tilbehør.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. februar 2024 - 13:27 #11
Jeg tror ikke problemet er dine opladere usb standarden er gennem brugt. Jeg tror det er afladning og opbevaring  afladet der giver problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2024 - 15:35 #12
Jeg mener at et firma som Stark der jo har eller rettere1 burde have produkter af en ordentlig kvalitet især med tanke på at der er mange håndværksfirmaer der hander der. Jeg kunne måske forstå det hvis der var tale om et lavpris byggemarked - ingen nævnt, ingen glemt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. februar 2024 - 15:44 #13
Tilføjelse: jeg har ikke noget som helst firma. men handler som privatkunde.
Lygten har ligget indendørs, og er ikke blevet helt afladet. Men det er jo en brugsgenstand der i betragtning af at den måske ikke lever under de mest optimale forhold, når der er tale om professionelle (håndværkere) så skulle den altså kunne holde i længere til. Jeg vil kalde kvaliteten for underlødig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. marts 2024 - 20:30 #14
Jeg har fået fat i en æske hvori den pågældende lygte har ligget.
Der står tydeligt at en enhver USB-oplader kan anvendes.
Jeg anvendte en oplader jeg normalt anvender til min Samsung mobil, men prøvede med flere, uden succes.
Ideen er god nok med at lygten er forsynes med et genopladeligt litiumbatteri, men skidtet ikke kan holde strømen, så er der noget helt galt.
Man kunne let fristes til at tro skidtet kom fra et eller andet 20 kroners marked.
Linket fører til et billede af lygtens specifikationer.

https://ibb.co/H4x8bDL