Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
07. februar 2024 - 17:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man ændre på billedformatet (Widescreen på DvD film) ?

God aften - Ja, undskyld, hvis jeg har spurgt om dette før. ! (???) !
- Hvis jeg har - fandt jeg ikke ud af en løsning (hvis der, altså, er en løsning -
Jeg er nok "belastet" af mine forældre :
De synes, at film på TV - Enten film, der blev sendt på TV - eller film de spillede på VhS eller DvD - var irriterende - hvis de ikke dækkede hele TV skærmen.
De hed "Bredformat" men mine forældre kaldte dem "Smalfilm".
(Hvilket jo er noget helt andet).
Det hedder vist også "Widescreen" - som er fin nok at se i biografen.
*
Jeg har nogle DvD film, der er "skåret af" for oven og for neden.
Ja, et par, hvor det kun er ½ delen af filmen man, reelt ser.
- Det er jo lidt trist, hvis det er en film med flotte landskaber.
*
Men kan man ændre noget på formater ?
- Eller skal man bare være tilfreds, som det nu er - Og glemme alt om at få et større billede på TV skærmen - af en DvD film ?
*
Venlig Hilsen Jørn *
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2024 - 18:16 #1
Kan hedde forskelligt fra tv til tv.
Der kan stå screen eller aspect ratio på fjernbetjeningen.
Når men trykker på knappen kan man se billedet ændres. Har du undertekster på skal du lige være obs på du ikke fjerner dem i synsfeltet. 4/3 skærmformater bliver tykke hvis man trækker dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2024 - 18:21 #2
På mit gamle Panasonic fra 2007 står der "Aspect"
På mit Luxor fra 2013 står der "screen"
Hvad andre mærker bruger kender jeg ikke men må være noget tilsvarende tænker jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2024 - 18:23 #3
Jeg tænker også der kan være knapper for skærmformat på dvd afspilleren måske??
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2024 - 18:26 #4
Du havde den tråd her du accepterede et svar fra også
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1042139
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2024 - 18:37 #5
film-formatet (biografer) er ikke det samme som formatet på tv - der vil enten være tomme arealer (top/bund) eller der vil blive klippet fra i siderne.
Det optimale er at leve med tomme arealer, så filmens fulde billede vises.
Der har været forsøg med tv i film-format, de blev ikke solgt, da alt andet ikke har de mål.
Evt  hvis man vil have en film vist i fx 50" tv, så køb et, der er 60" og ignorer de mørke områder - men så har man da den fulde film i 50".
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
07. februar 2024 - 18:43 #6
Tak til jer - Ja, jeg ser, at jeg har spurgt om det før - Sorry ....
Men jeg fik ikke rigtigt fuldt det op - Eller fandt ikke ud af det ....Dengang ...
Prøver igen - Tak ....
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
08. februar 2024 - 10:00 #7
Tak for hjælpen - På min fjernbetjening til TV står der jo "aspect" ...
Og det virker .... Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 10:05 #8
Velbekomme Jørn.