07. februar 2024 - 19:11 Der er 7 kommentarer

Chrome presser sig på i Edge

Jeg har igennem 11/2 måned nu haft problemer i min Edge browser. jeg har haft  ny fane der blev ved med  at sige nået i retning af chrome://newtab-local, jeg har selvfølgelig selv søgt ind på, hvad det kunne vedrøre, og fandt frem til " bad browsing miljø ", og at det skulle rettes i chrome ! ok ... her kommer issuet så, fordi jeg har slet ikke Chrome installeret, men forsøgte  med en dnsflush via kommandopromt, og det fjernede da også at enhver fane hed andet end edge://newtab, men hver gang jeg logger ind på min googlekonto ( gmail eller andet ) sker det åbentbart fra chrome ... det kan jeg jo se på googlekonto- sikkerhed- enheder. her står højt og tydeligt at jeg er logget på via en Chrome browser på windows enhed. Jeg kan også se fra min Gmail under info, at enhver log ind sker fra Chrome browser. Så hvad sker der her ???
m.v.h Gigi
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 08:11 #1
Prøv at gå i udvidelser og vælg administrer udvidelser.
hent udvidelsen Custom New Tab.
Vælg med link hvilken side du ønsker at fanen skal åbne i.
Jeg har Google søgemaskine, men kan være det du ønsker.
Jeg har selv haft Chrome installeret på computeren her, men har aldrig set den besked du beskriver.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 08:13 #2
Prøv at gå i indstillinger og så vælge punktet start startside og nye faner.
Ligger den der Chrome fane der som foretrukken ny fane?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 08:16 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 09:18 #4
Jeg læste lige spørgsmål igen.

"men hver gang jeg logger ind på min googlekonto ( gmail eller andet ) sker det åbentbart fra chrome ... det kan jeg jo se på googlekonto- sikkerhed- enheder. her står højt og tydeligt at jeg er logget på via en Chrome browser på windows enhed. Jeg kan også se fra min Gmail under info, at enhver log ind sker fra Chrome browser. Så hvad sker der her ???"

Har du under indstillinger for din Google konto forsøgt at logge ud på den enhed som der er påstået logget ind?
Jeg håber ikke for dig at der er en der har overtaget din Google konto.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2024 - 09:20 #5
Har du totrin godkendelse på din Google konto, så nye enheder skal godkendes af dig, før der kan logges på?
08. februar 2024 - 14:13 #6
Tusind tak for hurtig svar
Jeg vil klart forsøge med løsningen med udvidelser, og andet forslag derpå.

Jeg logger ALTID ud af min Googlekonto på min windows-enhed, når jeg er færdig med at  bruge tjenesten, jeg lader heller ikke google-kontoen huske min windows enhed, dvs. jeg fjerner markering på log ind prompt (husk denne enhed ), jeg har derfor været vandt til at få sikkerhedsmail omkring log ind fra Google (det helt i orden, sådan vil jeg helst have det), men disse mails  stoppede for ca. 2 mdr. siden, normalt tjekker jeg ikke min google-konto 24-7, bortset fra de sidste 2 mdr. Det der nøjagtig står på sikkerhed/enheder er: windows-Danmark-5 min siden( for eks, eller logget ud)- Google Chrome (på alle enheder jeg har været logget ind). Jeg har avanceret beskyttelse på, og to-trin godkendelse er altid en yubico nøgle. Jeg har også forsøgt med en nulstilling af Edge Browser, da problemet stadig bestod, så nulstillede jeg min Windows 11, uden at gemme filer, da jeg geninstallerede var det det samme.

Jeg bruger desuden Bitdefender, og har dens udvidelser installeret i min Edge browser:
Bitdefender Anti-tracker
Web Protection by
Bitdefender

Derudover har jeg følgende udvidelser installeret:
DuckDuckGo Privacy Essentials
Bitwarden - gratis adgangskodemanager ( betalt version, 2fa med yubico nøgle)
IP Address and Domain Information
Skærmoptagelse og optager

Mvh
Gigi
Avatar billede claes57 Ekspert
08. februar 2024 - 14:48 #7
i edge (windows) er der top venstre 3 ikoner
personlig, arbejdsområder og menuen fane-handlinger
Klik på menuen fane-handlinger og den nederste (faner fra andre enheder). Det kan være, der er noget, der skal lukkes der.