Avatar billede HHA Professor
18. februar 2024 - 17:26 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Oprette 1.44 mb partition

Hejsa,

Jeg skal have skrumpet en USB nøgle ned til 1,44 mb, lige som en floppy disk.
har prøvet DISKPART, men kan ikke finde ud af hvordan jeg får den til 1,44 mb eller 1440 kb.

Nogen der kan hjælpe mig på rette vej?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. februar 2024 - 18:34 #1
Hvilket format ? Fat? Mbr? Gpt?
Det kan jo gøres med Diskmanageren!
https://ibb.co/brQd3hZ
Her som Fat:
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2024 - 20:03 #2
#1 Du har lavet den til 144 mb og ikke 1,44 mb som spørger ønsker.

#0 En anden ting er jo at et floppy drev er et fixed (fastmonteret) drev som en intern harddisk også er, hvor en usb betegnes som flytbart medie (removal) den del skal vel også overholdes tænker jeg måske?
Der findes hardware der kaldes for en floppy emulator man kan putte i i stedet for et floppy drev. I denne skal en usb bruges som lagermedie.
Hvad skal du bruge den usb til? Er det Windows baseret eller er det til musik instrument?
Avatar billede HHA Professor
19. februar 2024 - 07:18 #4
Hejsa,
#1, rigtigt som #2 skriver. Det skal være 1.44 mb, lige som de gamle floppy drev.
#2, Det er etil en ældre CNC skæremaskine, som er ændret fra floppy drev til USB, men et eller andet modul. Vi har et par små micro SD kort i en USB næser, så lille så de ligner en USB pen. Men det hænder at der bortkommer et og så ville jeg lige supplere op med et par nye. Så mit problem her er så at få det formateret til FAT og 1.44 mb.
#3, Det skal jeg ikke bruge.

Takker for jeres indspark, det kunne jo have været det rigtige...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 08:08 #5
Så er det nok en floppy emulator du har fået i som det modul du taler om.
Ved ikke om programmet her https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html kan tilpasse din usb til det du ønsker? Det er lidt svært at vide. Men du kan se i programmet om det kan det. Jeg lavede en 144 mb partition med fat 32 der med partitions oplysninger landede på 148 mb. Det var på en 8 gb usb.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 08:10 #6
Glem lige det sidste i mit forrige indlæg. det er fejl skrevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 08:15 #7
Hmm. Nej den kan jeg ikke trække ned på 1,44 mb på en 8 gb usb med programmet her. Ved ikke om en mindre usb i størrelse kan trækkes længere ned?
Jeg har ikke en så lille usb.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2024 - 08:23 #8
Hvis CNC-maskinen er blevet moderniseret med f.eks. et GoTek-drev, der emulerer floppydrev, og kan "bladre" imellem et udvalg af disketter, der så lægges på en USB-stick, så er det meget ligetil at administrere i Windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 08:28 #9
Skal man mon bruge sådan et program til at oprette usb pinden?
https://floppy-emulator.software.informer.com/1.3/
#8 Hvad siger CRKrogh?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 08:43 #10
Har ikke flere bud. Håber CRKrogh kan bidrage med mere.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2024 - 08:46 #11
Jeg bruger selv Gotek med Amiga, men med en PC burde det helt enkelt kunne fungere med almindelige .IMG-filer.

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad softwaren her ender med at levere, men er det .IMG-filer, ser det fint ud.
Avatar billede HHA Professor
19. februar 2024 - 08:52 #12
#7, Ja problemet er at få det ned på 1.44 mb. Jeg kan også få det på hele mb, men ikke på skæve, som 1.44 mb.

#8, Ved fra dengang vi fik maskinen leveret, der skulle USB enheden være som en floppy disk, 1.44 mb.
Vi fik leveret et par stykker af disse Sandisk adaptere med et 2 gb kort der er kørt ned til 1.44 mb, med. Her er et link til adapteren.
https://www.ebay.com/itm/325836686717
Pladsen skal der ikke bruges meget af, da filerne der bruges kun fylder 1 kb., det er bare lidt tal.

USB drevet skal være 1.44 mb så den bliver registreret som en floppy disk, ellers melder maskinen fejl og kan ikke læse USB drevet.
Kan ikke bruge emulatorer, da det er noget der bruges på en PC til at få CP'en til at tro det er en floppy disk. Her skal jeg få USB enheden til at være en floppy disk. Hvis det giver mening 😁🫣
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. februar 2024 - 14:41 #13
På min linux mint ser det ud til at man kan gøre det med:

  sudo mkfs.msdos -F 12 /dev/sdb1 1440

hvor USB-drevet har en partition på sdb1. Og det er så FAT12.

Den siger et sted "1.4 MB free", men ikke alle programmer forstår det. Jeg kan dog oprette filer på det.
Avatar billede HHA Professor
19. februar 2024 - 16:59 #14
#13
Kan det køres på windows eller virtuel maskine i windows?
Fat 12 er det det samme som Fat i windows?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. februar 2024 - 18:11 #15
#14 - jeg ved ikke hvor det program, eller et tilsvarende, kan køres.

FAT12 er forgængeren til FAT16, og vistnok det der blev anvendt til floppy-erne.

Og måske skal man lidt mere end jeg viste - det ku' være man skulle lade programmet selv oprette partitionen, vistnok med -C , men jeg er absolut ikke sikker på noget som helst.
Avatar billede HHA Professor
19. februar 2024 - 18:22 #16
Har lige fundet dette og afprøvet det, dog her hjemme i privaten.
Men der fik jeg en 16 gb usb pen til en floppy størrelse.
Så det skal da lige testes i morgen på arbejde.

http://www.omniturn.com/bin/usb_stick_for_emulator.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2024 - 20:03 #17
#16 den side var jeg også forbi.
Jeg håber din usb virker
Avatar billede HHA Professor
20. februar 2024 - 08:03 #18
Det siger operatøren at den gør.
Tak til jer der gjorde et forsøg, det er værdsat 👍
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2024 - 09:25 #19
#18 Fantastisk jo. Nu kender du proceduren til en anden gang. Du kan jo altid finde tråden igen ved at gå ind på din profil. 😀
Avatar billede HHA Professor
20. februar 2024 - 13:43 #20
#19, den er også gemt i en mappe på serveren, sammen med programmerne 😁🥳