Avatar billede jernrosen3 Forsker
23. februar 2024 - 09:21 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Flytte bestemte resultater fra liste til andet ark

Jeg henter en resultatliste i Excel ud fra en Access-database.
Databasen bruges til booking af starter - handicap udregning - indtastning af resultater og mange andre gode ting.
Jeg har lagt en renset udgave af databasen her: https://1drv.ms/u/s!AhCKIf1NsQ_Sga8Utj0gaZky6mpPXQ?e=5HGSIO

Når jeg så har resultatlisten i Excel er min opgave :

Alle resultater der er lavet af "Ungdom under 15 år" skal flyttes til en anden præmieliste, da de unge har egen række/præmier.

Jeg kan godt lave det manuelt; men skal måske lave listen 3 gange om dagen - med måske op til 40 ungdomsspillere og 250 senior-spillere.

Hvordan flytter jeg alle resultater under "Ungdom under 15 år" til et andet ark og hvordan gør jeg det nemmest og automatisk - gerne vha. VBA?

Eller er det måske nemmere i Access at lave 2 særskilte resultatlister?
Avatar billede MaxZpaD Professor
23. februar 2024 - 12:39 #1
Min tilgang til opgaven ville være at bruge PowerQuery i Excel til at hente dataene fra Access-databasen og herefter opdele resultatlisten (den grundlæggende forespørgsel) i to ved hjælp af filtrering (jeg antager, at værdier i en kolonne udtrykker "Ungdom under 15 år", og at de kan anvendes til filtreringen).
Den grundlæggende forespørgsel kan opdeles i to ved at gentage følgende to gange:
- højreklik på forespørgslen og vælg "Referer til"
- filtrér relevant kolonne: [kolonne] = "Ungdom under 15 år" hhv. [kolonne] <> "Ungdom under 15 år".
Hvis ikke du kender til PowerQuery, er ovenstående sikkert ren volapyk ;-D
Avatar billede jernrosen3 Forsker
25. februar 2024 - 07:26 #2
Tak for hjælpen.

Jeg lukker den her.

Det er alle rækkerne med "Ungdom....." jeg ønsker fjernet og det er åbenbart ikke muligt på en automatisk metode.

Du har hjulpet mig på vej med PowerQuery som jeg vil kigge nærmere på.

Jeg undgår nok ikke manuelt arbejde med så præcist et ønske.

Måske er jeg nødt til at gå i Access databasen og kigge på om dataene kan lægges i kolonner i stedet for rækker.