Avatar billede Vilhøft Juniormester
24. februar 2024 - 10:35 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

SLUMP og betinget formatering

jeg har en række celler hvor jeg finder tilfældige tal med funktionen SLUMP. Jeg vil bruge betinget formatering til at vise celler hvor tal er ens. Men det virker ikke, er det en begrænsning i betinget formatering?
=SLUMP()*(50-1)+1
Avatar billede kim1a Ekspert
24. februar 2024 - 11:33 #1
Er slump ikke et tal mellem 0 og 1? Derfor vil tallet være med en række decimaler. Derfor virker din betingede ikke fordi tallet faktisk ikke er ens.
Jeg tror det vil være bedre med slump.mellem eller hvad funktionen hedder på dansk. Den sætter tallet som et heltal. Min antagelse er at du ganger med 50-1 49? for at få et større tal - med slump mellem kan du måske undgå at lave yderligere ved det tilfældige tal.
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2024 - 11:45 #2
Som Kim1a skriver i #1, kan du ikke bruge Slump som du tænker, men skal bruge SLUMPMELLEM.  F.eks.  =SLUMPMELLEM(1;50*(50-1)+1)

Så vil din betingede formatering "dubletværdier" virke.
Avatar billede Vilhøft Juniormester
24. februar 2024 - 13:39 #3
Tak til kim1a og ebea, det er så indlysende når man ser det på skrift, havde fuldstændigt svedt ud, at slump(alene) returnerer decimal tal.
Avatar billede ebea Ekspert
24. februar 2024 - 13:54 #4
#3 - Du er velkommen 😊