Avatar billede miss-g Seniormester
26. februar 2024 - 01:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backup og spejling

Hej

Jeg har købt en Seagate One Touch with hub 14TB til min nye pc.

Hvad er så mest smart at gøre nu, når alle gamle e-mails, billeder, dokumenter er lagt ind i den nye pc?

1) Laver man en "spejling" først og så løbende backup?
2) Hvor ofte bør man lave backup?
3) Bør man kun lave backup på udvalgte filer (billeder, emails, dokumenter, osv.) ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2024 - 07:30 #1
Jeg bruger selv det at lave image filer eller "spejling" som du beskriver.
Men der er forskel på hvordan det bruges.
Punktet 3 som du spørger ind til er det vigtigste at der er taget backup af.
Mail i mine computere er jeg ikke så bange for da alt mail foregår over webmail.
Personlige filer det har jeg aldrig haft på min systemdisk da jeg har flere diske i computeren, eller på andre partitioner på samme disk. Fordelen ved ikke at have det er at man kan installere Windows om uden det går ud over personlige filer.

Jeg tænker dog at din pc er kun med 1 disk hvor det hele er på C drevet ikke?

Hvilke program bruger du på pc til mails? Er det Office 365, Outlook eller Thunderbird eller andet program
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2024 - 09:35 #2
Det kommer helt an på hvordan du ønsker din strategi skal være.

Du skal gøre dig klart, om du vil beskytte dig mod hackerangreb/ransomware (kryptering af din disk), harddisk-nedbrud, brand (samme som harddisk nedbrud - men måske ryger din backup også her?), uheldige filsletninger - ELLER overskrivninger, o.s.v.

Så skal du lægge dig fast på hvor langt tid du vil kunne gå tilbage, og hvor ofte backup skal tages.

Vil du kunne lave restore af selve Windows? - eller er det kun data der er interessant. Windows i sig selv er jo relativ let at installere, mens de programmer og data der lægges oven på, kan være svære at genskabe.

Tager du "løbende backup" (altså synkronisering af ændrede filer), har du altid en kopi af dine filer. Det er godt hvis harddisken går i stykker, men skidt hvis du har besøg af en virus der krypterer filerne.

Omvendt - tager du kun backup af filerne en gang om måneden, risikerer du at et helt projekt med meget data ikke kan genskabes.

Så:

1. I klassiske backup-scenarier tager man først én stor backup af hele systemet. Det gøres eks. én gang om måneden. Men hver dag tages så en "Incremental" backup af alle filer der har ændret sig siden sidste fulde backup. For at få fuld beskyttelse i dette scenarie, kræver det at backup-data IKKE er tilgængelige over netværket andet end i selve backup-øjeblikket (så de ikke kan slettes af en virus), og IKKE befinder sig på samme sted som din PC (Så den forsvinder i en brand).

2. Det afhænger af hvor meget data du kan tåle at miste, og om du har andre, lettere mekanismer, til at klare små UPS´ere... (OneDrive o.lign. tager som regel automatisk backup - den kan måske klare de daglige UPS´ere, så du kan nøjes med en uge eller 14-dages backup).

3. Det afhænger af hvad du forventer at kunne gendanne. Har du installationsmedier til både Windows og alle de programmer du bruger, ville jeg selv kun bruge tid på data, og ikke selve windows/programmer. HUSK! - produktnøgler/licensfiler.
Avatar billede miss-g Seniormester
26. februar 2024 - 12:38 #3
Jeg har 2 diske i computeren C: og en ekstra, hvor billeder, dokumenter, musik, mv. ligger.

Så det lyder til, at jeg skal lave 1 stor backup af pc, som den er nu og efterfølgende køre synkronisering?

Jeg har aldrig været ude for virus eller hackerangreb, har ESET virusprogram.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2024 - 12:56 #4
Måske mener du ikke ordet bogstaveligt, men synkronisering vil nok være en fejl. Du skal finde noget software der kan lave "Incremental" backup, som tillæg til den fulde backup - altså i praksis lave backup af de filer der er ændret siden sidste fulde backup.

En synkronisering holder filer i "sync" - to lokationer imellem. Det kan også fint bruges som backup, hvis det er den vej du går. Men så kan du ikke rigtig tale om den fulde start-backup, for Windows kan ikke holde styr på om "synkroniserede" filer var en del af den oprindelige, fulde backup. Det kan den, hvis man bruger samme software til "Full" og "Incremental" backup.

Men jo, du kan selvfølgelig lave "en stor backup" af hele systemet, og så lave en synkronisering på dine datafiler. Problemet er så bare, at du kun kender de datafiler der befinder sig på datadrevet - hvad med alle dem rundt omkring i Windows/din brugerprofil, der hele tiden ændrer sig?

"Jeg har aldrig været ude for virus eller hackerangreb, har ESET virusprogram." - jeg har aldrig været ude for alvorlig sygdom, så jeg behøver ikke en sundhedsforsikring... - er det ikke det samme? :-D (Undskyld ;-)

At du passer på, er jo ikke nogen garanti for at det ikke går galt i fremtiden...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2024 - 13:18 #5
Jeg har selv relativt store datamængder, der skal holdes en backup af, og benytter denne her til det:

https://www.ashampoo.com/en-us/backup

Det er ret enkelt at sætte op, så den både tager det fulde image og vedligeholder det med inkremental backup indtil næste fulde.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2024 - 13:33 #6
#3 Kunne du lige gå i diskhåndteringen og putte et billede ind i tråden med den side?
Du kan bruge https://da.imgbb.com/ at tilføje billeder til tråden.
Som program til at lave backup bruger jeg Aomei Backupper Standard. Den kan foruden at lave systembackup også lave backup af filer.
Jeg har dog ikke kørt automatiseret backup men gjort det manuelt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2024 - 13:40 #7
Lige til info for alle, kan jeg se at der er indbygget noget backup:

"Includes Seagate Toolkit backup software for one-click and scheduled backups and file mirroring."

Hvis det kører direkte på selve "dimsen", vil det være langt at foretrække, alene fordi man så ikke er afhængig af 3. parts programmer. Men der skal jo nok installeres et klient-program på PC´en...

Jeg kender desværre ikke programmet, og kan derfor ikke sige om det kan, hvad det skal. Men mon ikke...