Avatar billede Hvaaas Novice
28. februar 2024 - 19:03 Der er 24 kommentarer

Computer mærkelig

Hej alle
Jeg kan ikke komme ind på min nye computer. Den går direkte ind på uefi bios utility. Jeg tror det fordi jeg ikke har købt Windows med i den. Købte den for Føniks og de byggede den for mig. Kan man stadig få Windows i computeren?
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 19:15 #1
Ja man kan boote windows fra bios. Men når du har købt den PC med windows,
Så skal din PC starte direkte op, når du trykker på start. Du skal ikke først i bios.
Ellers er der noget galt.
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 19:17 #2
Du har vel ikke et USB stick siddende i din PC ? Det han forhindre nogle PC i at boote på Windows.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2024 - 19:19 #3
Hvis ikke der er installeret Windows kan maskinen ikke starte. Det lyder sært at der intet styresystem er installeret især når forhandleren har bygget den.
Man køber da heller ikke en bil uden motor.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2024 - 19:20 #4
Du skal nok have et usb-stik med minimum 8gb og så hente windows ned på den, og sætte den til din pc når du starter den. Så skal du kunne formatere og installere windows.
Når man sparer penge på ikke at få noget 'gratis' med, så skal man selv klare det.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2024 - 19:30 #5
Tjah, når du ikke har et styresystem indstalleret kommer du jo nok ikke længere!
Du kan jo stadigvæk hente både Windows10  eller Windows 11. Men dit næste problem bliver så at få den Aktiveret hos Microsoft?
Hent Windows 10  https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10/
Hent Windows 11  https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11
Avatar billede Hvaaas Novice
28. februar 2024 - 19:32 #6
Hej tusind tak for hjælpen men ville jeg kunne få nogen til at gøre det for mig. Som f.eks. En butik der reparerer og fikser computere?
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 19:33 #7
Mit svar skyldes, at der smuttede et IKKE. Så jeg læste det, som om den PC var købt køreklar..Ma kan selvfølgelig ikke boote på windows, når der ikke er nogen.
Følg rådet fra #4, Men husk at du skal sætte en Harddisk i først.
Hvis du ikke har en disk, så køb en SSD for hurtighedens skyld. Jeg foreslår 1TB, de er blevet billigere. F.eks.https://compumail.dk/da/p/samsung-870-evo-ssd-mz-77e1t0b-1tb-2-5-sata-600-997974833?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=16514408044&utm_content=&utm_term=&campaign=16514408044&content=&keyword=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuvffstXOhAMVJ2iRBR0lmAOuEAYYBCABEgL3T_D_BwE
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2024 - 19:35 #8
Her kan du hente og Downloade Styresystemer til rimelige priser!
https://www.productkeys.dk/produktkategori/software/operativsystem/page/2
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 19:35 #9
Ps. Der er jo andre forhandlere, du kan slå det op på nettet.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. februar 2024 - 19:51 #11
Den her købte jeg i det min nye Pc: blev leveret med Windows11 Home!
https://www.productkeys.dk/produkt/windows-11-professional-retail/
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 19:55 #12
Jeg kan kun være enig poko 😁
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2024 - 19:56 #13
Når du nu har købt en pc uden windows, så husk lige at tjekke, at den windows, du så køber, er med usb, så du kan bruge den på en alm pc til at boote på.
Det er dyrt sparede penge...
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 20:01 #14
Linket i #5 nederst er OK👍
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. februar 2024 - 20:09 #15
Der findes også udmærkede gratis styresystemer ( Linux ) - prøv eventuelt at se på Windowsfx - det er en Linux der i grænsepladen minder en del om Windows.
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 20:13 #16
@Hvaaas
Jeg tror du finder det indviklet, når du læser vores skriverier.
Det er det ikke. Giv en bekendt, som har computer "en kold øl" for at klare det.
Går du til en professionel, er det ret dyrt, og spild af penge, bare for det.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2024 - 20:18 #17
Kun til orientering til dem der hjælper. Jeg har også hjulpet før.
https://www.computerworld.dk/eksperten/profil/250789
Der meldes tilbage i en ringe grad oplevede jeg.
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 20:23 #18
Helt enig med 220661.
Det er for dårlig Hvaaas! Det bør du rette op på.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2024 - 20:49 #19
Jeg synes ærlig talt ikke at det virker specielt professionelt/tillidsvækkende af Føniks ikke, at oplyse om det manglende styresystem (Windows)
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. februar 2024 - 21:10 #20
Det lyder nu som bruger ved den er købt uden windows- det er helt OK at sælge uden styresystem, der er folk som ikke vil køre Windows.
Avatar billede valby Ekspert
28. februar 2024 - 21:28 #21
Det er også mit indtryk, at spørger selv har valgt Windows fra. Og det undrer mig, når han åbenbart ikke har kendskab til det mest elementære.
Avatar billede Hvaaas Novice
28. februar 2024 - 21:37 #22
Hej jeg troede den lige meget hvad ville komme med et styresystem men det ser ud til at man skulle tjekke det af også tusind tak for jeres hjælp.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. februar 2024 - 21:48 #23
Jeg har intet med Føniks computer at gøre, men når det antydes, at de evt. er skyld i at pc. er købt uden styresystem, så synes jeg, at man burde se på deres hjemmeside, inden man hænger dem ud.
Det fremgår meget tydeligt ved deres pc.er, at de sælges uden windows, men at det kan tilkøbes.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. februar 2024 - 08:25 #24
#21 Han har bare ikke dykket ned i teksten før han trykkede køb.
Tror ikke der sker mere i tråden her. Spørger er videre. Det hele forbliver sandsynligvis åbent som i de andre spørgsmål. Han har ikke reageret på #18
Jeg kan ikke se nogen ulempe ved at købe en pc uden system på. Havde man nu købt en "mærke" pc der var preinstalleret (reklamebaseret gamer pc) ville man risikere at få en masse skrammel med som man blot skulle rydde op i bagefter.