Avatar billede jysse Praktikant
01. marts 2024 - 12:23 Der er 8 kommentarer

Domæne og administrator

Hej
hvordan kan jeg nulstille en computer, der har en administrator kode jeg ikke kender og login er knyttet til et bestemt domæne. (Domænet og administratoren eksisterer ikke mere)

Jeg har købt både Windows 11 og Office 365
Men kan ikke “få lov til” at installere

Jeg har prøvet at fjerne admin fra “brugere” men det kan jeg heller ikke.

Alt må slettes på computeren, jeg har brug for ny installation
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2024 - 12:46 #1
Forsøger du at boote op på et usb installationsmedie med Windows 11?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2024 - 12:54 #2
En nulstilling vil stadig give dig de brugere der før var tilknyttet computeren da det kun er selve Windows der installeres. Du skal have slettet og nedlagt alt på disken og starte på en frisk, hvor din disk står som ikke allokeret og du herefter opretter dine egne konti.
Avatar billede jysse Praktikant
01. marts 2024 - 14:04 #3
Tak, ekspert

Ja, jeg har prøvet at installere fra et USB stick, men jeg bliver bremset af at jeg ikke kender adm. Koden

jeg er parat til at slette alt, men ved ikke hvordan jeg kan gøre det
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2024 - 14:49 #4
Hvor langt når du med usb? Får du med det samme at vide du skal taste kode ind?
Ps mit brugernavn er 220661 ;-)
Avatar billede jysse Praktikant
01. marts 2024 - 18:05 #5
Haha. Okay, så 220661

Jeg får med det samme at vide, at jeg skal taste koden
Avatar billede 220661 Ekspert
01. marts 2024 - 20:37 #6
Må indrømme jeg ikke har forsøgt at installere en privat Windows på sådan en pc der har været sat op som din.
Hvis du kobler hdd fra den kan du så få lov til at boote på usb mediet uden kode eller
er det en bios kode der skal tastes ind?
Avatar billede kurtba Ekspert
01. marts 2024 - 23:11 #7
Er du sikker på, at du overhovedet booter på usb stikket?
Umiddelbart lyder det som om, at den booter på alm. vis, og derfor når du frem til at den beder om kode.
Det er helt nødvendigt, at den kun booter på usb, så du kan følge anvisning fra 220661.
Herunder når man så på et tidspunkt frem til, at den spørger på hvilken partition man vil installere, og der skal man så vælge at slette alle partitioner, hvorefter man vælger install, og så sørger den selv for resten med oprettelse af nye partitioner osv uden at der vil blive spurgt efter gammel kode.
Har selv lige haft en pc med samme problem. Beskyttet med koder i en grad, så selv tidligere administrator ikke kunne huske, hvad han havde lavet, udover at han grundet sit arbejde havde haft brug for maksimal beskyttelse af pc.en.
Med ovenstående fik jeg omgået alt og startet den helt forfra.
Du kan sikre dig, at den booter fra usb ved, at du sørger for at få bootmenuen frem under opstart, således at du der vælger usb stik og dermed er sikker på, at det er den der bootes på.
På nogle pc.er står det nederst på skærmen lige efter, at man har startet den, hvilken tast man skal taste for at få fat i bootmenuen. På andre er den skjult, hvor man så skal en tur i bios og enten aktivere menuen eller sætte den til at boote på usb inden den vælger en harddisk.
Det kan så være problematisk, hvis bios også er kodeordsbeskyttet.
Men så skal man søge på nettet på computerens model og type og finde manualen, der plejer man at kunne læse de forskellige tastetryk til bios, bootmenu mm.
Men ellers prøv med esc eller F2, de bruges ofte.
Eller skriv i tråden hvilken pc du har, så er vi nok en del, som vil kunne forsøge at hjælpe med at finde de rigtige oplysninger.
Helt alternativt kan man også prøve med Hirensbootcd, som er et værktøj, hvor man booter direkte via en cd eller et usb stik, og kommer så ind i en virtuel windows, hvor man også vil kunne slette alle partitioner m.m. på hele disken, idet der er flere partitionsværktøjer indbygget. Men det kræver jo stadig at man kan boote enten via cd eller usb. Samme sted som man henter programmet, er det beskrevet, hvorledes man opretter henholdsvis en cd og en usb. Sidstnævnte er lidt mere kompliceret end en cd.
https://www.hirensbootcd.org/
Avatar billede 220661 Ekspert
02. marts 2024 - 07:37 #8
#7 Kan se jeg er på rette vej.
Men kommer koden som i 1 skærm kan den have bios kode som du også nævner.
Havde jeg selv fået sådan en pc havde jeg puttet en ny disk i som det første og trukket stik af på den gamle system disk.
Den gamle disk havde jeg puttet på efter Windows var på igen.
Bios kode har jeg en enkelt gang kunnet klare med en kodegenerator på nettet. Men pc her var en ældre sag med gammeldavs bios.