Avatar billede Besil Seniormester
08. marts 2024 - 09:24 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Lille harddisk - hvad gør jeg?

For mange år siden købte jeg en Lenovo Ideapad, med en lille harddisk.

- C-drev: 27,8 GB
- Processor: Intel(R) Celeron(R) CPU N3060 @ 1.60GHz
- Installeret RAM: 2,00 GB ( 1.86 GB kan bruges)
- Systemtype: 64-bit operativ
- Udgave: Windows 10 Home

Den var billig og det var meningen med kun lidt plads, da den ikke skulle kunne gemme filer og billeder, men bare bruges til at surfe på internettet.

Men det viste sig, at første gang den skulle opdatere Windows, var der ikke plads til den nye version 😫
Og jeg havde ikke forudset, at nogen kunne finde på at lave så lille harddisk, at computeren ikke kunne fungere ordentligt.

Så den har ligget i et skab siden, fordi det simpelthen er for dårlig.
Nu vil jeg dog gerne prøve igen.
Er der noget jeg kan gøre?
F.eks. et alternativ til Windows, eller en ældre version?

Jeg vil gerne kunne bruge Chrome på den.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2024 - 09:36 #1
Jeg ville gå ud på nettet og søge på noget Refurbished De er så godt som nye og kan fås ti rimelige priser! F.Eks
https://shop.refurb.eu/da-dk/baerbar-computer
Jeg tror at ikke engang hvis du satte en større Harddisk i den du har vil du blive tilfreds med dens ydelser!
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2024 - 09:48 #2
Avatar billede Besil Seniormester
08. marts 2024 - 10:08 #3
Takker for jeres svar :)
Jeg har egentligt ikke brug for en ny computer, det er bare for at børnene har en ekstra at lege med.
Fordi jeg synes det er ærgerligt og spild at den ligge ubrugt og ser så fin ud inde i et skab 🙄
Så enten skal den bruges, og ellers skal den - ja, det ved jeg ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2024 - 10:13 #4
Du kan installere en mindre Linux distribution på den. Så vidt jeg ved, kan Chrome fint installeres på Linux, og ellers er Firefox også en fin browser.

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=313
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. marts 2024 - 10:35 #5
Ja, hvis det bare er til lidt internetsurf, kan jeg også varmt anbefale en af de letbenede linux distributioner. XFCE-versionen af Mint, som ole_madsen foreslår kunne være et bud, men i dette tilfælde ville jeg nok anbefale at gå endnu mere lightweight -- fx Lubuntu. Og så installere Chrome, der kører fint på Linux:

https://lubuntu.me/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. marts 2024 - 11:13 #6
...Det slår mig - ChromeOS kan vist efterhånden installeres direkte på en PC: https://komputer.dk/computer/baerbar-computer/chromebook/nu-kan-du-bruge-pc-en-som-chromebook

Jeg har ikke prøvet, synes ikke selv at Chromebook universet er rart at arbejde i, så derfor kun link til ovenstående artikel. Jeg har ikke prøvet selv :-)

Men jeg tænker at med den begrænsede harddisk-plads, kan ChromeOS (Flex) være det helt rette OS til maskinen.
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. marts 2024 - 13:41 #7
#6: Mon ikke den lige har lidt for lidt ram til at køre ChromeOS?
https://support.google.com/chromeosflex/answer/11552529?hl=en
Avatar billede puren Ekspert
08. marts 2024 - 13:53 #8
nej du skal ikke have linux eller andet, find din lokale computer shop og få en pris på en større harddisk 500 GB eller noget i det retning et tilbud på en 500GB disk og flyting af data og timeløn bør koste ca 5-700 i alt

din computer kan ikke køre windows 11 så når windows 10 stopper med opdateringer her okt 2025 kommer du ikke til at modtage nye opdateringer efter der computeren vil virke men ikke modtage sikkerheds opdateringer

så hvad vil du??
A: komme penge i noget som bliver forældet inden 2 år

B: prøve kræfter med linux (meget begrænset telesupport hvis du skal havde hjælp til netbanken eller andet og generalle computer problemer så klare du dem selv med at søge på google(kan godt koste en aften eller to))

C: sægle den på den blå avis eller andet og måske købe en ny brugt fra refurb.eu som #1 var inde på.

hvad der er det regtige valg for dig kan jeg ikke sige men hvis du skal bruge en computer ville jeg nok vægle valg C
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2024 - 17:19 #9
Jeg vil sige den ikke engang kan køre Windows 10 Home. Den kan loade Windows op, og uden der er nogle andre programmer på computeren, vil der være så lidt ram tilbage, at den være ulidelig at arbejde med.
Desuden er en del af de her computere, med en på loddet  ssd så man slet ikke kan skifte den. Om der er en plads til en 2,5" disk i den vides ikke.
En Linux installation fylder ikke meget.
Har selv siddet i dag og installeret en Debian Bookworm 12 på en gammel HP DV 6 for at se hvordan den virkede. Den fylder kun ca 7 GB.

En Lubunto eller en Mint XFCE som der foreslås eller  i #5 tænker jeg er det rette valg hvis man vil bruge computeren til noget som helst brugbart.
Avatar billede puren Ekspert
08. marts 2024 - 18:11 #10
#9 ja Linux er godt til mange ting når man kan selv men 0 er ikke der så at anbefale Linux er i min optik hul i hovedet
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. marts 2024 - 18:37 #11
#8/#10: nu tænker jeg, der er grænser for, hvor ofte børn har brug for at gå på Netbank, så hvis det bare drejer sig om at installere en browser og så køre nogle online spil, så er det altså begrænset, hvor kompliceret det kan blive. Det mest komplicerede bliver da at få lavet installationsdisken, og igangsætte processen.

Og at tro, man kan få mere end et par hundred lapper for den maskine, er naivt.

Når spørger selv efterlyser alternative styresystemer, må det være rimeligt at svare på det. Og når spørger nu understreger, at man ikke ønsker at købe et nyt device, så må man jo tro på, at vedkommende har modet til at give et alternativt os en chance.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2024 - 19:08 #12
$11 jeg er enig.
Avatar billede Besil Seniormester
11. marts 2024 - 10:34 #13
Tak for alle jeres svar 🙂
Jeg prøver med Chrome, børnene er jo vant til at arbejde med Chromebook i skolen, så det vil sikkert passe dem fint.
Og ellers Linux.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2024 - 10:54 #14
Bestil hvor gammel er den her pc. Har du købt den som ny med Windows 10?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2024 - 10:55 #15
Besil skulle der stå. Min telefon havde en anden ide😘