Avatar billede LLB Novice
08. marts 2024 - 15:15 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med sikkerkopi på Mac med Lacie

Jeg er slet ikke it-kyndig og anvender min Macbook til dagligt.
Mit problem er at hardisken er fuld og jeg købte derfor en 4TB Lacie ekstern hardisk som jeg formaterede.
Men når jeg vil lave en sikkerhedskopi via den og Time Machine får jeg fejlen

"Timemachine kunne ikke sikkerhedskopiere disken "Machintosh HD" fordi den næsten er fuld"

Jeg har slettet end del unden det ændre på lagerstatus, der er 494 GB på 500 GB harddisk og fejlen bliver ved med at komme.

Er der en der kan hjælpe mig med det problem?
Er virkelig i knibe da jeg ikke kan får adgang til noget som helt på Mac'en
Avatar billede INK Ekspert
08. marts 2024 - 15:42 #1
En SSD, der er ca 99% fyldt, kan ikke fungere. Når du sletter skal du også huske at tømme papirkurven. Endvidere er en genstart efter større oprydning også at anbefale.

En sikkerhedskopi med TimeMachine løser ikke dit største problem - pladsmangel.

Du kan med fordel gemme dine filer i iCloud. Du kan så indstille den til kun at downloade de filer du reelt bruger. Hvis du har mange fotos/videoer, kan disse med fordel gemmes i iCloud (original) og så med optimeret størrelse på din MacBook.

Google Fotos er også en mulighed. Forskellen mellem iCloud fotos og Google Fotos er, at iCloud er en synkronisering mellem dine Apple enheder. Hvis du sletter fotos på en enhed, SÅ SLETTES DET OVERALT! Google Fotos gemmer stadig en kopi selvom om du efterfølgende sletter på dine enheder.

Hvis du har mulighed for det, ville jeg oprette 2 partitioner på din LaCie. En hvor du straks gemmer "overskydende" filer fra din MacBook, så der skabes plads på din harddisk.

Men kom lige tilbage med en situationsrapport når du har tømt papirkurven og genstartet.
Avatar billede LLB Novice
08. marts 2024 - 15:42 #2
Vil det være muligt at genskabe Lacie hardisken så den ikke var formateret - og bruger den til manuelt at lægge noget der over?
Avatar billede INK Ekspert
08. marts 2024 - 15:44 #3
#2 ja, det er en del af løsningen. Hvilket MacOS kører du? Monterey, Ventura, Sonoma?
Avatar billede LLB Novice
08. marts 2024 - 15:57 #4
Jeg bruger Sonoma 14.1.2
Ved du hvordan jeg få Lacie tilbage i ikke-formateret form?
Avatar billede INK Ekspert
08. marts 2024 - 16:08 #5
Du kan bruge diskværktøj til formatering. Vælg disken og slet. Nu kan du vælge formatering. Pas på du vælger den rigtige disk og ikke en af dine partitioner på MacBook'en. I diskværktøj, skal du i oversigten vælge "vis alle" og så din LaCie 4TB. Husk alt slettes på disken ved denne operation.
Avatar billede INK Ekspert
08. marts 2024 - 16:10 #6
Efterfølgende kan du oprette en partition på eksempelvis 1TB til dine overskydende filer, mens resten reserveres til TimeMachine.
Avatar billede LLB Novice
08. marts 2024 - 20:36 #7
1000 rak for hjælpen - du reddede mig på målstregen